Żywienie a zdrowie

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Zasady prawidłowego żywienia są w rzeczywistości proste. Najważniejsze to spożywanie urozmaiconych posiłków, składających się z różnorodnych produktów w odpowiednich ilościach i proporcjach.

Obecne problemy żywieniowe wynikają głównie z powodu nadmiernej ilości w diecie tłuszczów zwierzęcych zawierających nasycone kwasy tłuszczowe oraz produktów zawierających cukry proste.

Specjalne diety dla odchudzających na dłuższa metę nie zdają egzaminu, korzystniej jest wprowadzić kilka małych, ale istotnych zmian  w sposobie odżywiania.

Sposób odżywiania ma istotny wpływ na zdrowie, a nawet profilaktykę choroby wieńcowej i zawałów serca, zatorów mózgu, niektórych rodzajów nowotworów. Warto postarać się aby żywienie było prawidłowe.

 Nasze nawyki żywieniowe mogą oddziaływać na nasze zdrowie szkodliwie.

Już nawet badania naukowe potwierdzają istotny związek między schorzeniami, a jedzeniem konkretnych produktów i składników pokarmowych.

 

 Co oznacza racjonalna dieta?

 Prawidłowo zestawione  posiłki, regularnie przyjmowane z odpowiednią częstotliwością stanowią główny warunek zachowania zdrowia i zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem.

Racjonalna dieta dostarcza produktów pochodzenia naturalnego, białek, węglowodanów, błonnika, tłuszczów, witamin i składników mineralnych w odpowiednich ilościach.

Wartość energetyczna spożywanych pokarmów nie powinna przekraczać ilości wydatkowanej energii, co zapobiega nadwadze.

Staraj się nie dopuścić do otyłości nie tylko ze względów estetycznych ale również dlatego aby uniknąć choroby wieńcowej, zawału serca, udaru, cukrzycy, a także stanów zapalnych w stawach.

 Prawidłowe pierwsze śniadanie

Śniadanie dostarcza energii na pierwszą część dnia. Odpowiedni zestaw śniadaniowy może składać się z płatków zbożowych, cienkich kromek pełnoziarnistego pieczywa i grejpfruta: jest on odpowiednio  sycący, tak jak śniadanie z udziałem produktów smażonych np. tostów. Mieszanka płatków zbożowych zawiera dużo witamin i składników mineralnych, błonnika, a tost z razowego chleba  sporo białka i błonnika oraz węglowodanów  złożonych, jeśli doda się chude mleko o obniżonej zawartości  tłuszczu i nieco marmolady, ten pełnowartościowy posiłek nie będzie zbyt energetyczny, ani zbyt bogaty w cukry i tłuszcze.

Stosowanie diety urozmaiconej pod względem odżywczym jest nieodzownym warunkiem utrzymania zdrowia  i dobrej kondycji  psychicznej i fizycznej. Dieta jest prawidłowa, jeśli w jej skład wchodzą różne produkty należące do 5 głównych grup produktów: produktów zbożowych, owoców i warzyw; mięsa, jaj, ryb, przetworów mleczny i grupy produktów  roślinnych wysokobiałkowych, jak strączkowe. Pożądane jest ograniczenie spożycia cukru i soli.

Sporządzanie potraw z myślą o zdrowiu.

  1.  Aby ograniczyć spożycie tłuszczu, zamiast smażenia stosuj gotowanie, duszenie, pieczenie lub podpiekanie na grillu.
  2.  Do smażenia używaj olejów roślinnych  oraz oliwy z oliwek, natomiast unikaj masła
  3. Gulasze i zupy gotuj na małym ogniu, zbierając regularnie nadmiar tłuszczu z ich powierzchni
  4. Nie stosuj do smażenia tłuszczu uprzednio używanego
  5. Do sosów używaj jak najmniej tłuszczów
  6. Ograniczaj sól
  7. Gotuj warzywa na parze
  8. Zamiast śmietany używaj  jogurtu, kefiru
  9. Unikaj spożywania wysokoenergetycznyh przekąsek, napojów i zastępując je produktami o dużej wartości odżywczej można zachować zdrowie oraz utrzymać szczupła sylwetkę.

Wiele masowo produkowanych artykułów  spożywczych zawiera duże ilości cukru lub nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą ich wartość energetyczną. Ograniczenie pożycia tych produktów  zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości i choroby wieńcowej serca. Zredukowanie ilości cukru w diecie ma duże znaczenie  w zapobieganiu cukrzycy i rozwojowi próchnicy zębów. Należy czytać informacje o składzie produktów, aby znać zawartość cukru i tłuszczu.

Podczas robienia zakupów ludzie kierują się przede wszystkim  wygodą w przygotowaniu potraw z nabywanych produktów. Niestety zdarza się często, że, że proste i wygodne w użyciu gotowe wyroby zawierają  za dużo składników energetycznych, nasyconych kwasów tłuszczowych, cukru, soli, a za mało błonnika i innych niezbędnych składników odżywczych. Częste ich spożywanie może prowadzić do otyłości, niedoborów niektórych witamin i składników mineralnych, sprzyjać rozwojowi chorób układu krążenia. Przy problemach z wagą ciała powinno się kontrolować składniki napojów, te produkty z dodatkiem cukru powinny być wyeliminowane z jadłospisu.

Uwaga!

Osoby pragnące schudnąć nie powinny się głodzić!

Głodzenie powoduje spowolnienie przemiany materii i zazwyczaj efekt jo-jo.

W czasie głodówki obniża się, poziom cukru, ciśnienie krwi, zmniejsza się aktywność nerek, do wzmożonej pracy zmuszona jest wątroba.

Każda dieta obniża tempo przemiany materii, czyli organizm przestawia się na tryb oszczędnościowy.

Głodzenie się powoduje, że nie dostarczamy niezbędnych składników, co prowadzi do dysfunkcji organizmu i chorób.

Jeżeli chcemy schudnąć to najlepiej zjadać więcej posiłków wartościowych w mniejszych objętościowo porcjach. Zaleca się 4-5 posiłków dziennie.