Żywienie w miażdżycy

Portret użytkownika Ela

Zacznijmy od wytłumaczenia sobie co to jest właściwie miażdżyca.

Miażdżyca jest obecnie największym problemem zdrowotnym krajów ekonomicznie rozwiniętych.

Może dotyczyć wszystkich tętnic lub tylko niektórych. Polega ona na odkładaniu się w wewnętrznej błonie tętnic  cholesterolu i jego estrów oraz lipidów. Ściany tętnic stają się grube i sztywne, a złogi rosną, tworząc tzw. blaszki miażdżycowe. W końcu światło tętnicy ulega zwężeniu lub zamknięciu. Jeśli taka blaszka miażdżycowa pęknie , lub powstanie w niej szczelina , wewnątrz  tętnicy może utworzyć się skrzeplina. Jeśli taka skrzeplina się oderwie może doprowadzić do udaru mózgu  lub zawału serca.

Skąd się bierze miażdżyca?

  1. Otóż spożywamy bogato energetyczne pożywienie o dużej zawartości tłuszczów zwierzęcych, cholesterolu
  2. Coraz częściej jesteśmy otyli, mamy poważne zaburzenia gospodarki tłuszczowej i węglowodanowej
  3. Nadciśnienie tętnicze
  4. Palimy papierosy
  5. Mało się ruszamy
  6. Prowadzimy życie w stresie
  7. Nadkrzepliwość krwi
  8. No i czynniki genetyczne

A więc wyjaśniliśmy sobie skąd się bierze miażdżyca

A teraz powiedzmy sobie jak ją rozpoznać:

W przypadku miażdżycy mózgu występują bóle i zawroty  głowy, szum w uszach, bezsenność, upośledzenie pamięci. Objawem zmian miażdżycowych w tętnicach kończyn są bóle  kurczowe w łydkach lub udach, pojawiające się podczas chodzenia. Jeżeli  nasza dieta zawiera zbyt wiele tłuszczów nasyconych, mało owoców i warzyw oraz duży dodatek soli, to sprzyja to rozwojowi miażdżycy. Należy dodać, ze szkodliwe cechy tej diety nasila mała aktywność fizyczna. Natomiast jeśli chodzi o palenie tytoniu, to nikotyna powoduje uszkodzenie śródbłonka tętnic, przez co staje się on przepuszczalny dla złego cholesterolu.

Nasycone kwasy tłuszczowe  i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych  podnoszą stężenie złego cholesterolu w surowicy. Te ostatnie dodatkowo obniżają poziom dobrego cholesterolu. Nasycone kwasy tłuszczowe występują głównie w tłuszczu wieprzowym i tłuszczu mlecznym.

Natomiast izomery trans mogą występować w margarynach twardych, tłuszczach piekarniczych i tłuszczu zawartym w wyrobach czekoladowych.

Zalecenia żywieniowe w  miażdżycy

  1. Należy zmniejszyć nadwagę
  2. Ograniczyć tłuszcz do 30% energii dziennie
  3. Ograniczyć spożycie cholesterolu do 300 mg
  4. Zwiększyć spożycie błonnika w diecie do 40 g /dobę
  5. Zwiększyć spożycie płynów do 2 l

W profilaktyce przeciwko miażdżycy ważną rolę odgrywa dieta śródziemnomorska. Cechuje się ona małym spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych, natomiast dużym jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, przy dużym udziale kwasów omega 3.

Codziennie należy spożywać produkty  zbożowe, mleczne, wysokobiałkowe (drób, ryby, chude mięso, nasiona roślin strączkowych), warzywa, owoce. Należy spożywać produkty węglowodanowe złożone, które zapewniają energię mięśniom, a także białka, witaminy B1, niacyny, żelaza, cynku, błonnika pokarmowego, jak również produkty zbożowe pełnoziarniste.

Spożywanie codziennie dużo warzyw i owoców dostarcza organizowi  wystarczająca ilość witaminy C, składników mineralnych i błonnika. Witaminom i flawonoidom zawartym w owocach  i warzywach przypisuje się  działanie przeciwmiażdżycowe. Ponadto zawarty w nich potas obniża ciśnienie krwi, a błonnik reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Pamiętajmy by unikać tłuszczów zwierzęcych, tłustych wędlin, mięs. Dużo tłuszczu znajduje się również w ciastach, czekoladzie, kremach, lodach, chipsach.

W diecie śródziemnomorskiej ważne jest aby potrawy gotować  lub piec, unikać należy smażenia.

Jeśli chodzi o alkohol to w diecie śródziemnomorskiej dopuszcza się  spożywanie umiarkowanych ilości  wina do posiłków (5-20 g). Taka dawka zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca 

Do ważnych zasad profilaktyki miażdżycy należy także spożycie produktów zawierających witaminę E, ponieważ witamina ta chroni LDL przed utlenianiem, a utlenione LDL  s ą bardziej szkodliwe niż bogate w  witaminę E. Ważne jest również spożycie produktów zawierających antyoksydanty tj. witamina C, beta karoten; flawonoidy, selen. Dobrym źródłem flawonoidów są: jabłka, cebula, herbata, czerwone wino.

 

Portret użytkownika Gość

Dieta antywieńcowa

Dobry artykuł, chciałabym dorzucić jeszcze trochę danych od siebie, aby zabezpieczyć się przed chorobami układu krążenia. powinno się ograniczyć spożywanie słodyczy, a przede wszystkim nie pić napojów słodzonych, tam jest mnóstwo cukru, oczywiście ograniczamy tez sól i tłuste potrawy. Nie chodzi o to żeby się katować, ale większość posiłków spożywać zdrowo. Według piramidy żywieniowej powinno się jeść 5 porcji zbóż. cztery porcje warzyw, trzy porcje owoców - to daje dużo witamin, minerałów i błonnika. Dużo białka dostarczają:ryby, drób, groch, fasola :)więcej o profilaktyce chorób serca znajdziesz na blogu Teleopieki24, polecam też kontrolnie robić badani serca :)