Żywienie kobiet w ciąży

Portret użytkownika Ela

 …Liczy się każdy kęs, masz tylko 9 miesięcy aby dać swojemu dziecku najlepszy możliwy start w  życiu. Unoszą widelec do ust  rozważ, czy to jest najlepszy kęs, jaki mogę dać mojemu dziecku?

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety, a także bardzo ważny okres w rozwoju dziecka, które ma się narodzić. Odpowiednie żywienie kobiety w czasie ciąży oraz w okresie poprzedzającym jest bardzo ważnym czynnikiem. Jeżeli kobieta przed zajściem w ciąże odżywia się prawidłowo to nie ma potrzeby w pierwszych miesiącach ciąży wprowadzać dużych zmian. Ważne jest to aby każda kobieta wiedziała, że od pierwszych tygodni ciąży u dziecka rozwija się tkanka mózgowa i inne ważne tkanki. Dlatego w dziennej racji pokarmowej kobiety nie powinno zabraknąć takich produktów jak mleko, sery białe, chude mięso, ryby, warzywa, owoce, które są źródłem składników budulcowych, a więc białka, wapnia, żelaza oraz witamin i składników mineralnych niezbędnych do rozwoju organizmu dziecka  i odnowy organizmu matki.

Zwiększone zapotrzebowanie na substancje odżywcze w czasie ciąży spowodowane jest wzrostem płodu, łożyska oraz tkanek matczynych. Wzrasta podstawowa przemiana materii jako następstwo zwiększonej ilości tkanek aktywnych metabolicznie (tkanki płodu, łożysko, tkanki matki), zwiększonego wysiłku fizycznego kobiety ciężarnej. Zmiana nawyków żywieniowych kobiety ciężarnej powinna obejmować nie tylko okres ciąży, ale kilkumiesięczny okres prze planowanym jej początkiem.

 

Ciąża stanowi dla organizmu kobiety, nową sytuacje fizjologiczną, która wymaga starannego kontrolowania pożywienia i  dostosowania go zarówno do potrzeb matki jak i dziecka. W przeciwnym wypadku łatwo dochodzi do wad rozwojowych płodu, a ciąża odbija się negatywnie na stanie zdrowia kobiety. W czasie ciąży powinno się spożywać zwiększone ilości mleka i jego przetworów, chudego mięsa, ryb, jaj, aby nie zabrakło pełnowartościowego białka. Wzrost zapotrzebowania na białko, wapń, a także inne składniki budulcowe i regulujące zaznacza się szczególnie w drugiej połowie ciąży, kiedy rozwój dziecka znacznie się przyśpiesza. Powinno się wtedy spożywać 95 g białka i 1,2 g wapnia na dobę. Zaleca się spożywanie pieczywa razowego oraz warzyw i owoców. Powinno się unikać pokarmów wzdymających i trudno strawnych. Jeżeli zauważymy obrzęki to zrezygnujcie ze soli. Najlepiej jest spożywać  5-6 posiłków dziennie , niezbyt obitych, aby ni przeciążyć nadmiernie żołądka. Uwaga nie jemy za dwoje, tylko dla dwojga i pamiętajcie, że przesadne żywienie i  usprawiedliwianie się zachciankami może doprowadzić do otyłości zarówno u matki, jak i dziecka.

Ogólnie przyjmuje się, że kobieta o prawidłowej masie  ciała na początku ciąży w pierwszych sześciu miesiącach  powinna zwiększyć swoją masę nie więcej niż 4 do 5 kg, a w ostatnich miesiącach nie więcej niż o 7 kg. W pierwszych miesiącach kiedy dokuczają nam mdłości, jeżeli nie mamy takiej potrzeby nie „wciskamy „ w siebie jedzenia. Jedynie musimy zadbać o właściwa podaż witamin i składników mineralnych. Jeżeli chodzi o nudności to każda kobieta powinna znaleźć indywidualny dla siebie sposób aby je łagodzić. Jednym pomagają sucharki, innym jakieś drobne przekąski. Niektóre kobiety zakwaszają pokarm sokiem cytrynowym.

W pierwszym trymestrze ciąży różnicują się poszczególne tkanki młodego organizmu  z wykorzystaniem przede wszystkim składników budulcowych, wystarczy zwiększyć przede wszystkim dobowe zapotrzebowanie w energię około 10 % tj. o 150-200 kcal. Natomiast w II i III trymestrze, gdy ukształtowany  człowiek w naszym łonie rośnie i odkłada sobie zapasy na okres życia pozamacicznego, należy podwyższyć dobowe zapotrzebowanie w energię o 300 kcal. Kobieta ciężarna musi zwracać uwagę, nie tylko na to ile zjada, ale co zjada i kiedy. Całodzienna racja żywieniowa musi zawierać pełnowartościowe białka, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne i powinna być podzielona na 4-5 porcji spożywanych w miarę regularnych odstępach czasowych . Dobrze jeśli posiłki są urozmaicone i spożywane w miłej atmosferze bez pośpiechu [1]

W pierwszej połowie ciąży zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się o około 300 kcal, a w drugiej o około 500 kcal dziennie. Jeżeli kobieta w ciąży stosuje dietę, która niepokryta zapotrzebowania energetycznego powoduje, że organzim  płodu korzysta z substancji zmagazynowanych w organizmie matki.

U dojrzałej kobiety zapotrzebowanie na białko wynosi  około 1,3 – 2,0 na kg masy ciała. Spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 1 g na kilogram masy ciała. Tłuszcze zwierzęce są cennym źródłem witaminy  A i D, natomiast tłuszcze roślinne obfitują w witaminę E. Bardzo ważne jest w okresie ciąży dostarczenie rozwijającemu się organizmowi  odpowiedniej ilości wapnia i fosforu. Fosfor wchodzi w skład  związków stanowiących magazyny energii w organizmie  oraz  jest składnikiem budującym kości. Wapń również stanowi główny budulec  szkieletu. Jednak pamiętajmy, ze wapń ogranicza wchłanianie żelaza.

Kobieta w drugiej połowie ciąży powinna spożywać odpowiednio 2 g wapnia i 1,5 g fosforu. Innym ważnym pierwiastkiem jest żelazo. Jego dzienne zapotrzebowanie w ciąży wynosi 30 mg. Równie bardzo ważnym pierwiastkiem dla kobiet w ciąży jest cynk. Jego niedobór wiąże się z występowaniem małej masy urodzeniowej płodów. Pamiętajmy, że podawanie żelaza w dawce, która przekracza 30 mg może powodować upośledzenie wchłaniania cynku i miedzi. Należy również pamiętać o spożywaniu kwasu foliowego, ponieważ niedostateczna podaż tego związku zwiększa występowanie wad rozwojowych płodu. Inne ważne witaminy to witaminy z grupy B, witamina C,A.

 

Źródło.Woś H. Staszewska-Kwak A. Żywienie dzieci. Wydawnictwo lekarskie PZWL Warszawa 2008

 

Portret użytkownika Aga

Sery pleśniowe w ciąży...

Dlaczego nie wolno jeść serów pleśniowych w ciąży?

Portret użytkownika Ela

Sery pleśniowe a listerioza...

Kobietom w ciąży nie zaleca się spożywanie serów pleśniowych, ponieważ mogą w nich być bakterie z rodzaju listeria, które są bardzo niebezpieczne dla płodu. Listerioza może prowadzić do przedwczesnego porodu, poronienia. Rozwijający się płód u chorej matki nie musi obumrzeć jednak może mieć po urodzeniu wady rozwojowe. Dziecko, które zostanie zakażone może mieć zapalenie opon mózgowych, problemy z oddychaniem lub hipotermię.