Złodzieje witamin i składników mineralnych

Portret użytkownika Ela

 

Często czujemy się źle, jesteśmy niewyspani, zmęczeni, boli nas głowa,  brakuje nam odporności, chorujemy. Skutkiem takich dolegliwości może być brak witamin.
|Chociaż zapotrzebowanie na witaminy jest naprawdę niewielkie, nasz organizm nie może się bez nich obyć. Każda witamina spełnia w naszym ustroju jakąś ważną funkcję. Jedne wspomagają naszą odporność, inne uczestniczą w wytwarzaniu czerwonych krwinek, hormonów, wzmacniają naszą odporność. Dlatego warto wiedzieć, że niedobór witamin może być przyczyna najróżniejszych dolegliwości.
 
 
Co nas okrada z witamin?
 
Nikotyna.
Nałogowym palaczom grożą niedobory  przede wszystkim witamin C, E, A.
Nikotyna utrudnia przyswajanie tych witamin z pożywienia. Każdy wypalony papieros, kradnie do 100 mg witaminy C. Palacz, który wypala dziennie paczkę papierosów, musi się liczyć, że straty witaminy c w jego organizmie mogą sięgać nawet 40%.
Witamina C pomaga w regeneracji niedotlenionego mięśnia  sercowego, a wraz z witamina E niszczy wolne rodniki, chroniąc w ten sposób komórki przed uszkodzeniem. Natomiast witamina A zwiększa odporność na nowotwory.
 
Stres.
Badania wykazały, że w momencie silnego stresu lub silnych emocji tracimy do 3000 mg witaminy C. Jeśli stres towarzyszy nam na co dzień, to po pewnym czasie zaczniemy odczuwać jego skutki.
Jeśli brakuje nam witaminy C, to nasza odporność słabnie. Jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Witamina C wpływa również na stan naszych naczyń krwionośnych.
 
Pigułki antykoncepcyjne.
 
Są dość częstą przyczyna niedoboru witamin B2, B6, B12, witaminy C, cynku, magnezu. Utrudniają one wchłanianie tych witamin.
Jeśli mamy niedobory witaminy B2, to możemy zacząć tyć, gdyż wpływa ona na przemianę materii. Braki witaminy B6 bywają przyczyną złego nastroju, nadpobudliwości, bezsenności. 
Z kolei przy niedoborze B12 odczuwamy ciągłe zmęczenie, senność, możemy mieć anemię.
 
Menopauza.
Podobnie jak dojrzewanie jest to okres zmian hormonalnych. Kobiety różnie przechodzą ten okres. Jedne łagodnie, drugie ciężko. W wyniku zachodzenia w organizmie zmian hormonalnych mogą pojawić się pewne braki witaminowe, dlatego kobietom w tym okresie zaleca się stosowanie suplementów uzupełniających dietę. Ważne jest zażywanie witaminy C, gdyż jej brak może odbić się na wyglądzie skóry, która po prostu zaczyna się błyskawicznie starzeć.
Zaleca się również zażywanie witaminy E, ponieważ prawdopodobnie łagodzi dolegliwości związane z menopauzą. Również komplet witamin grupy B jest ważny, ponieważ witaminy te wspomagają nadnercza (niewielkie, ale bardzo ważne gruczoły wydzielnicze znajdujące się na szczytach nerek – uczestniczą w pewnej ilości estrogenu).
 
Kawa.
Jeśli wypijasz więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie, może Ci brakować witaminy B1, magnezu. Możesz mieć kłopoty z koncentracją, odczuwać nadmierne zmęczenie, mieć kłopoty z koncentracja uwagi. Z kolei brak magnezu może powodować nadmierną pobudliwość mięśniową, drżenie i bolesne skurcze mięśni, bezsenność, rozdrażnienie.
 
Choroby tarczycy.
Zarówno nadczynność, jak i niedoczynność tarczycy utrudnia wchłanianie witaminy B2
 
Zanieczyszczone środowisko
 
Objawy sygnalizujące brak witamin i  składników mineralnych.
 
Łamliwość paznokci – brak witaminy A, krzemu, cynku
Suchość i łamliwość włosów – brak cynku, witaminy A, witamin grupy B
Bezsenność, uczucie niepokoju – brak kwasu foliowego, witamin grupy B, magnezu, żelaza
Długie gojenie się ran – niedobór witaminy A, C, K, E
Kurcze mięśni i łydek – brak magnezu, wapnia, witaminy B6
Swędzenie skóry rąk i nóg – niedobór witaminy B1
Łuszczenie się skóry – niedobory witaminy A lub H
Anemia – niedobór żelaza, witamin B12, B3, kwasu foliowego