Zapobieganie osteoporozie

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

U co trzeciej kobiety spadek hormonów podczas menopauzy odbija się na gęstości kości . Przyjmuje się, że komórki budujące kości , tzw. osteoklasty, przy niskim stężeniu estrogenu są aktywniejsze i zabierają szkieletowi wapń. Dochodzi do tego fakt, że wzrost nowych komórek kości jest utrudniony, ponieważ tworzące kości komórki, osteoblasty, przy niskim poziomie estrogenu są zbyt słabo pobudzone. Związek pomiędzy estrogenami  a gęstością kości ujawnia się już w ciąży. Wówczas płód musi zbudować szkielet z rezerw matki. Dlatego żeńskie hormony płciowe dbają o to, by kości matki były ściśle wypełnione wapniem. Gdy kończy się zdolność do rozrodu nie ma też owej konieczności  i często kości staja się kruche i porowate.

Ponieważ kości należą do tkanek z receptorami  estrogenowymi typu ß, izoflawony z soi wyświadczają im w tej sytuacji  duża przysługę. Badania wykazały, że u kobiet po menopauzie, sześciomiesięczna dieta z dużą ilością hormonów  soi spowodowała wzrost gęstości kości. Kobiety te zjadały duże ilości izoflawonów około 90 miligramów dziennie.
 

Zawartość izoflawonów w wybranych produktach sojowych w mg/100g
•    Mączka sojowa 100-127
•    Ziarna soi gotowane 130
•    Pasta miso 64
•    Tempeh 51
•    Płatki sojowe 36-120
•    Pasta sojowa 33
•    Tofu 25-40
Z powodu różnych ilości zjadanych produktów najlepiej kierować się codziennym zapotrzebowaniem na izoflawony. Wynosi ono około 40-50 miligramów. Tę ilość zawierają np.:
•    100 g tofu
•    80g tempeh
•    30-40 g ziaren soi
•    15 g suchych produktów sojowych np. kostki sojowe lub granulatu
•    2 łyżki mączki sojowej
•    3 łyżki płatków sojowych
•    2 łyżki śrutówki sojowej
•    1 porcja ciasta lub makaronu sojowego (128g)
•    1 l mleczka sojowego
Soja pomaga zachować mocne kości  m.in. przez oszczędzanie wapnia. Aby móc przetworzyć białko, organizm potrzebuje wapnia. Jeśli jada się roślinne białko z soi organizm potrzebuje do jego rozłożenia nawet o 50% mniej wapnia niż do strawienia białka zwierzęcego. W ten sposób bogate w soję pożywienie przyczynia się do lepszego bilansu wapnia. Ziarna soi są ponadto dobrym źródłem wapnia, a dostępne w handlu mleczko sojowe jest często wzbogacane dodatkowo jego porcją.
Jeśli terapia soją nie wystarcza można dodatkowo przyjmować  roślinne lekarstwa przeciwko dolegliwościom okresu przekwitania.
Aby widoczne były jakiekolwiek rezultaty zarówno soję i  produkty sojowe oraz leki z fitoestrogenami należy przyjmować dłuższy okres czasu.
Natomiast kobiety, które chorują na raka piersi lub gdy są genetycznie narażone na zachorowanie na nowotwór powinny zrezygnować z  produktów sojowych oraz tabletek  fitoestrogenami.

 

Literatura:

Soja na menopauzę i nie tylko. M.  Hellmiss