Zalecenia dietetyczne dla kobiet cierpiących na migrenę w czasie miesiączki

Portret użytkownika Ela

Pośród różnych rodzajów bólów głowy najgorsza i najbardziej uciążliwa jest migrena. U wielu kobiet okresowe wahania stężenia hormonów wyzwalają migreny tuż przed miesiączką i w trakcie jaj trwania.

Można jednak zmniejszyć dolegliwości migreny, stosując następujące preparaty witaminowe i mineralne.

 Zalecenia:

Zażywaj 200 – 400 mg witaminy B2 dziennie. Odgrywa ona jedną z głównych ról w przebiegu reakcji energetycznych w mózgu, zwiększając jego zdolność do eliminowania bólu migrenowego.

Zażywaj witaminę B6 50 mg dziennie na tydzień przed spodziewana miesiączką. Witamina B6 stymuluje  produkcję serotoniny – substancji, która powoduje zwężenie się naczyń krwionośnych, przez co zmniejsza się ból migrenowy (uważaj jednak na przedawkowanie!)

Zażywaj 400 j.m. witaminy E dziennie. Stabilizuje ona stężenie estrogenu  w organizmie. Oprócz tego ma cenne właściwości przeciwutleniające.

Zażywaj 200-400 mg magnezu dziennie. Z wielu badań wynika, ze kobiety cierpiące na migreny w okresie miesiączki mają niedobory magnezu.

Oprócz powyższych witamin zaleca się stosowanie preparatów wielowitaminowych.

W bólach migrenowych pomaga również miłorząb dwuklapowy Ginko biloba, który jak się okazuje zwiększa ukrwienie mózgu, poza tym pomaga  utrzymać napięcie  ścian naczyń krwionośnych i zapobiega powstawaniu w naczyniach nacieków zapalnych. Pozwala dzięki temu uniknąć zwężenia się światła naczyń i niedokrwienia, pojawiających się w przebiegu typowej migreny.

Należy jednak pamiętać, że miłorząb  nie powinno się stosować łącznie z aspiryną i innymi niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi.

Jeśli chodzi o picie kawy, to kofeina zawarta w kawie pomaga  zwężać rozszerzone naczynia krwionośne w mózgu, jednak należy brać pod uwagę że duże ilości kawy mogą potęgować ból.

Pamiętaj również, że azotyny zawarte w wędlinach i innych produktach mogą nasilać bóle migrenowe. Do innych groźnych związków należą również glutaminian sodu, aspartam (sztuczny słodzik) i tyramina (aminokwas, który znajduje się w serach żółtych, marynowanych śledziach oraz w strąkach fasoli limeńskiej i grochu).

Jeśli zauważysz, że po spożyciu jakiegoś produktu nasila się ból głowy, to powinnaś go odstawić.

Pamiętaj również, że napoje alkoholowe również powodują migreny, ponieważ alkohol rozszerza naczynia krwionośne.

 Dieta na bóle migrenowe

Przede wszystkim unikaj tłustych dań typu fast food, ogranicz spożycie tłuszczów, słodyczy, chipsów, przetworzonych dań, ogranicz  spożywanie produktów z białej mąki i cukru. 

Spożywaj pełnowartościowe razowe pieczywo, makarony, kasze, ryż, świeże warzywa, owoce, soki, ryby, chude mięso i nabiał oraz ryby.

Pij wodę mineralną, herbaty ziołowe, owocowe bez dodatku cukru, unikaj napojów słodkich i gazowanych. 

Ogranicz również spożycie soli i produktów zawierających znaczne ilości soli.

Ponadto przebywaj na świeżym powietrzu, bądź aktywna fizycznie, spaceruj. Ludzie, którzy zdrowo się odżywiają i ćwiczą są bardziej zdrowsi i szczęśliwsi. A dzieje się tak ponieważ podczas aktywności fizycznej uwalniają się endorfiny, które są hormonami szczęścia.

 

Literatura:

S. Faelten. Rodzinny poradnik medyczny. Warszawa 2003