Woda - źródło życia

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Wodo… nie jesteś konieczna do życia, jesteś samym życiem. Jesteś najważniejszym i najwrażliwszym bogactwem, jakie istnieje na świecie.”
Entoine de Saint-Exupery
 
 
Woda jest kluczem dla wszystkich funkcji organizmu. Nie tylko podtrzymuje nasze życie, ale również poprawia: zdrowie, wygląd, sprawność.
 
Z pewnością słyszeliście, jak starsi ludzie mówią, że nie chce się im pić. Czy można to uznać, za normalny stan organizmu? Rozumie się, że nie! Po prostu w takim organizmie powstało już sporo problemów z powodu niewystarczającej ilości wody w komórkach.
 
Naukowcy zawsze podkreślają, że energię do organizmu dostarcza pokarm w wyniku tworzenia kwasu  ATP, przy czym wody w ogóle nie brano tutaj pod uwagę. W rzeczywistości woda właśnie tutaj wytwarza energię, zmuszając do pracy jonowo-białkowe „pompy” błon komórkowych, jak w turbinach elektrowni, sprzyjając przepychaniu do komórki substancji odżywczych i sodu, a także usuwając z niej potas i produkty metabolizmu.
W organizmie nasyconym wodą  krew zawiera zazwyczaj 94% wody, a idealna zawartość wody wewnątrz komórki powinna znajdować się w przedziale 75%. Dzięki tej różnicy powstaje ciśnienie osmotyczne , pozwalające wodzie przenikać do komórek.
Woda wprawia w ruch „pompy” sodowo-potasowe, wypracowując tym samym niezbędna do normalnej pracy komórek energię. Jeśli  równowaga kwasowo-zasadowa wynosi 7,4 wtedy wiemy, ze nasz organizm funkcjonuje prawidłowo.
Ilość widy w organizmie powinna wynosić około 2/3 masy ciała. Udowodniono, że np. w podeszłym wieku utrata wody może sięgać 3-6 litrów. Woda to nie tylko płyn ale również środowisko dla komórek, dlatego jeśli jej utrata w organizmie jest duża, to komórka nie może spełniać swoich funkcji.
 
 
Szczególnie wrażliwe na brak wody są komórki mózgu. Do prawidłowej pracy mózgu niezbędne jest około 20% całej krwi, chociaż on sam zajmuje pod względem objętości  zaledwie 2% masy ciała.
Aby mózg mógł wykorzystywać energię uzyskaną z pokarmu, powinna ona przejść wiele reakcji pośrednich do czego niezbędna jest wystarczająca ilość wody.
Podczas odwodnienia dochodzi do zakłócenia pracy naczyń włosowatych bariery krew-mózg, w wyniku czego przenikają tu szkodliwe substancje. Staje się to przyczyną wielu zaburzeń neurologicznych, w tym także stwardniena rozsianego, choroby Parkinsona, Alzheimera.
Woda jest drugim po tlenie środowiskiem niezbędnym do prawidłowej pracy komórek mózgu i głównym i głównym elementem odżywczym wszystkich jego funkcji.
Sucha skóra, zmarszczki, i inne objawy zewnętrzne to nie starość, a brak wody w komórkach, gdyż w stanie odwodnienia organizmu początkowo zmniejsza się objętość płynu komórkowego, następnie pozakomórkowego, później woda pobierana jest już z łożyska naczyniowego. Dlatego jeśli nawet nie odczuwasz pragnienia to staraj się regularnie nawadniać organizm, gdyż woda to nie tylko płyn ale również środowisko odżywcze dla komórek, które nie mogą wykonywać prawidłowo swoich funkcji, jeśli jej nie dostarczymy w odpowiednich ilościach.
Pragnienie jedzenia  i picia reguluje histamina i jeśli pojawia się suchość  jamy ustnej, to oddacie pierwszeństwo jedzeniu. I to jest błąd ponieważ suchość pojawia się w istocie rzeczy podczas i po jedzeniu. Dlatego aby rozcieńczyć spożyty suchy pokarm, pijemy dużo płynów po posiłkach. Jednakże tym samym szkodzimy sobie, rozcieńczając płynami soki trawienne, zmniejszając ich stężenie, w wyniku czego pokarm w organizmie ulega  fermentacji i gniciu. W istocie rzeczy poczucie głodu należy zaspokoić nie pokarmem, a wodą.
Jest to szczególnie ważne dla ludzi z nadwagą, ponieważ dzięki fizycznej aktywności waga szybko obniża się . Jeśli organizm jest dobrze nasycony wodą , to można to doskonale ocenić na podstawie moczu: mocz powinien być bezbarwny i bez zapachu. Jeśli organizm jest lekko odwodniony, to mocz jest żółty. Najbardziej niebezpieczne jest gdy mocz ma kolor pomarańczowy lub mętny.
Objawy odwodnienia:
Drażliwość, depresja, podwyższona męczliwość, bezsenność
Bóle i zawroty głowy
Obrzęk pod oczami, nadmierne przetłuszczenie skóry
Niewydolność sercowo-naczyniowa i nerkowa
Cukrzyca
Zaburzenia ciśnienia tętniczego
Wszystkie schorzenia związane z układem nerwowym
Schorzenia oczu, uszu, jamy nosowo-gardłowej
Astma oskrzelowa
Bóle o różnej lokalizacji
Obrzęk nóg, skurcze mięśni, łydek
Zaparcia
Zwyrodnienia i zapalenia stawów
Łuszczyca, wypryski
Uderzenia gorąca kobiet w okresie przekwitania
 
Poranny eliksir
Po przebudzeniu zazwyczaj odczuwamy nie tyle głód, co pragnienie. Odwodnienie, które następuje podczas snu, oraz fakt, że sen jest procesem wewnętrznym stwarza potrzebę spożycia dużej ilości płynów, które nawilżają wysuszone ciało, rozbudzą uśpioną dotąd energię i skierują ją w górę na zewnątrz. Kiedy po przebudzeniu nasze ciało jest słabe, a umysłowi brak jasności, to oznacza, że wątroba nie ukończyła jeszcze procesu oczyszczania krwi, co może być wynikiem np. jednorazowego przejedzenia się , spożycie dużej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, używek, pożywienia złej jakości, jak też niewłaściwe połączenie produktów żywnościowych lub zbyt późny posiłek. Kiedy budzimy się rano musimy zaspokoić pragnienie. W tym celu można wypić herbatkę ziołową, wodę z odrobinką kryształków soli lub samą wodę  ale wg mnie najlepiej szklankę wody z cytryną bądź kwasem askorbinowym (1/2  płaskiej łyżeczki). Najlepiej wypijać napoje o temperaturze pokojowej.
 
 
 
 
Literatura

Endoekologia zdrowia I. Nieumywakin, L. Nieumywakina