Witamina E (tokoferol)

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Dlaczego warto pamiętać o witaminie E?

Działanie witaminy E polega głównie na jej właściwościach antyoksydacyjnych. Witamina ta chroni ustrój przed nagromadzeniem się nadtlenków lipidowych i wolnych rodników, zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych, zwiększa odporność krwinek czerwonych na hemolizę. Dzięki tym właściwościom chroni ustrój przed powstawaniem chorób degeneracyjnych.

Niedobór lub brak witaminy E uniemożliwia jej ochronne działanie przed nowotworami.

W miarę starzenia się dochodzi na narastania chorób degeneracyjnych, szczególnie miażdżycy i nowotworów. Zmniejsza się odporność na różne choroby. Dlatego w pożywieniu ludzi starszych powinno zwiększać się zawartość tokoferoli , a zwłaszcza witaminy E.

Stany niedoboru witaminy E mogą występować u wcześniaków, ponieważ witamina E przechodzi przez łożysko do płodu w ostatnim trymestrze ciąży.

Niedobór może występować także u osób mających zespół złego wchłaniania, spowodowany żółtaczką zastoinową, przewlekłym zapaleniem trzustki.

U wcześniaków niedobór witaminy E jest przyczyną niedokrwistości hemolitycznej i zwyrodnienia  rdzeniowo-mózgowego, u dorosłych zaś obwodowej  neuropatii, ataksji, oczopląsu i osłabienia mięśni.

W jakich produktach znajdziemy witaminę E?

olej z zarodków pszennych, olej słonecznikowy, kiełki pszenicy, ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, orzechy, soja, olej lniany, słonecznikowy, pestki słonecznika, żółtka jaj kurzych, orzechy laskowe