Witamina C

Portret użytkownika Ela

 

 
Witamina C słynie z zapobiegania przeziębieniom,  a ponieważ organizm nie potrafi sam jej wytwarzać, należy pamiętać o włączaniu do jadłospisu produktów, które są jej źródłem
 
Witamina C inaczej kwas askorbinowy, pełni ważną rolę w systemie odpornościowym i znana jest ze swych przeciwutleniających, leczniczych właściwości.
Witamina C pełni wiele funkcji, m.in. zapobiega uszkodzeniom komórek, wspomaga reakcje enzymatyczne i ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych w mózgu. Jest ona niezbędna do produkcji kolagenu.
 
 
 
Objawy niedoboru witaminy C u ludzi dorosłych to:
  • Nadmierne rogowacenie naskórka
  • Obniżenie przyswajalności żelaza
  • Zmniejszenie odporności organizmu
  • Osłabienie
  • Podatność na zmęczenie
  • Zmniejszona wydolność fizyczna i umysłowa
  • Infekcje
Dzienna norma spożycia tej witaminy to 80-100mg.
 
Osobom  mieszkającym w dużych aglomeracjach miejskich, gdzie w powietrzu znajduje się dużo tlenku węgla oraz palaczom tytoniu zaleca się spożywanie większej ilości witaminy C. Każdy wypalony papieros niszczy ok. 25-100 mg tej witaminy.
Ułatwia ona przyswajanie żelaza. Dlatego do porannych płatków warto wypić szklankę soku pomarańczowego, a do obiadu zjeść surówkę.
 
Co dają przeciwutleniające właściwości witaminy C?
 
Oprócz zapobiegania schorzeniom wynikającym z jej niedoboru, jak choroby  dziąseł, szkorbut, witamina C jak wyżej wspomniałam ma ważne działanie przeciwutleniające.
Badania wykazały, że osoby, które dużo spożywają tej witaminy są mniej narażone na zachorowanie na zaćmę, choroby serca, udary. Witamina C zmniejsza również zachodzącą w żołądku syntezę rakotwórczych substancji pochodzących ze środków chemicznych dodawanych do piw, sera oraz przetworzonego mięsa i ryb.
 
Czy przyjmować witaminę C w tabletkach?
 
Zazwyczaj uważa się, że najlepszym źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Natomiast jeśli mamy niedobory tej witaminy to zaleca się przyjmowanie suplementów
Pamiętaj, że podczas gotowania produkty tracą witaminę C, dlatego jedz jak najwięcej surowych warzyw i owoców, a jeśli musisz je gotować to gotuj na parze.
 
Czy wiesz, że sok pomarańczowy jest doskonałym  źródłem witaminy C. Jedna szklanka świeżo wyciśniętego soku zawiera 90 mg witaminy C
 
Portret użytkownika witamina c

naturalna witamina c

Sok z pomarańczy rzeczywiście zawiera witaminę c, tylko, że ile tka naprawdę tam jej jest to ... trudno dociec, bo badania, które kiedyś były wykonywane niekoniecznie muszą się odnosić do pomarańczy dzisiaj - inne odmiany, konserwanty, długie przechowywanie, etc.
Oczywiście jest sens do pić, lecz witaminę c zwierają też w dużej ilości: natka pietruszki, czarna porzeczka, rokitnik, i in.