Wiosenne witaminy

Portret użytkownika Ela

 
Wiosenne przemiany zachodzące w naszym organizmie wymagają uzupełnienia w diecie witamin i składników mineralnych.
Wiosną wzrasta zapotrzebowanie na witaminę C, która nie tylko zapobiega infekcjom, ale i uszczelnia nasze naczynia krwionośne.
Wiosną nasze organizmy potrzebują także większych ilości witamin z grupy B, których źródłem są m.in. drożdże, jaja, mięso ryb, banany, kasze.
 
Nasz bilans witaminowy w tym okresie możemy poprawić, przez wyhodowanie sobie w doniczce szczypiorku, rzeżuchy natki pietruszki, czy kiełków.
Przygotowując kanapki na śniadanie dla siebie czy dzieci zazwyczaj pamiętamy o wędlinach, tłuszczu, serach ale nie pamiętamy o bardzo ważnych dodatkach, jakim powinien być szczypiorek, rzeżucha, natka pietruszki, które są skarbnicą witamin.
 
 
Szczypiorek, zawiera prawie 100mg witaminy C w 100g, a ponadto zawiera prowitaminę A, witaminę B2 i olejek eteryczny, w składzie którego znajdują się związki siarki. Zawiera również wapń, żelazo, fosfor, potas. Warto również wiedzieć, że pobudza trawienie, gdyż zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz obniża ciśnienie krwi.
 
Rzeżucha zawiera witaminę C, B1, B2, K, prowitaminę A. Ma ona również korzystny wpływ na trawienie, gdyż pobudza wydzielanie żółci i soków trawiennych. Ma również właściwości dezynfekujące. Medycyna ludowa polecał rzeżuchę w nadciśnieniu, anemii, szkorbucie, gorączce i do leczenia ran ropiejących. Obecnie wykorzystuje się ją głównie jako roślinę przyprawową.
 
Pietruszka, świeże liście, to świetne źródło witaminy C i A i soli mineralnych. Korzystnie wpływa na układ trawienny. W lecznictwie wykorzystuje się głównie korzeń oraz nasiona pietruszki..
 
Kiełki
Zapewne wiele osób z nadwagą mogłaby łatwiej schudnąć, gdyby do swej diety włączyli na stałe kiełki roślin. Wiele sklepów oferuje nam już gotowe kiełki, ale sposób wyhodowania w domu jest tak prosty, że każdy może swojemu organizmowi dostarczać to, co najlepsze w roślinie i co zostało zmagazynowane w kiełkach.
 
Kiełkowanie prowadzi do zwiększenia się zawartości witaminy C, A, grupy B, chlorofilu w nasionach. Wybitnie podnosi się zawartość witamin: B1,B2, C, niacyny, kwasu pantotenowego, witaminy B6, biotyny, kwasu foliowego. Do kiełkowania nadają się wszystkie rodzaje nasion.  Kiełki można dodawać do zup, sosów, soków, past, sałatek. 
 
Kiełki słonecznika 
Są doskonałym źródłem białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają cenną witaminę D, która niezbędna jest do prawidłowego wykorzystania i wchłaniania wapnia i fosforu, a tym samym do budowy i utrzymania zdrowia kości. Witaminę E, która jest silnym przeciwutleniaczem wspomagającym ochronę przed starzeniem, rakiem i choroba wieńcową. Żelazo, które zapobiega anemii. Cynk, który jest niezbędny do utrzymania zdrowia skóry, paznokci. Selen, który jest przeciwutleniaczem. Potas, który pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie, jak również niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
 
Witaminy
A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11, C, D, E, K
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, fosfor, magnez, potas, kobalt, fluor, jod, mangan, selen, sód, krza
Kiełki brokuła 
Zawierają 20 – 30 razy więcej sulforfanu (substancja wykazująca silne właściwości przeciwrakotwórcze) niż w dojrzałej roślinie. Ponadto kiełki brokuła pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.
 
Witaminy
A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, selen, mangan
 
Kiełki lucerny
Ze względu na wysoką wartość witamin, a szczególnie kwasu foliowego polecane są zwłaszcza kobietom w okresie ciąży i karmienia. Kiełki lucerny są również niezwykle cennym źródłem fitoestrogenów, hormonów roślinnych, które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy.
 
Witaminy
A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, krzem, cynk, sód, miedź, mangan, siarka, selen
 
Kiełki fasoli mung
Są źródłem łatwo przyswajalnego białka. Fasola mung oprócz znacznych ilości białka, zawiera wszystkie ważne dla organizmu witaminy (A, B, C i E) oraz sole mineralne. Kiełki fasoli mung zawierają duże ilości antyutleniaczy, które zapobiegają chorobom serca i nowotworom.
 
Kiełki brokuła (Brassica) zawierają bardzo duże ilości sulfofranu, dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwnowotworowe. Zawartość sulfofranu w kiełkach jest 20-30 razy większa niż w dojrzałej roślinie. Ponadto kiełki brokuła pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.
 
Witaminy
A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, selen, mangan
 
Kiełki soi z dużą zawartością białka, witamin A, B, C i H działają odmładzająco i wzmacniająco na organizm. Zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe,
Jako bogate źródło fitoestrogenów polecane są kobietom w okresie menopauzy.
 
Witaminy
A, B1, B2, B5, B9, C, E, K
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, miedź, mangan
 
Kiełki soczewicy
Polecane szczególnie dla kobiet w ciąży, ze względu na zawartość kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego u płodu. Reguluje stężenie homocysteiny w organizmie, która zwiększa ryzyko miażdżycy.
 
Witaminy
A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K
 
Składniki mineralne
Wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, bor, molibden, selen, sód, siarka
Portret użytkownika beautifuldays

Wszystko pyszne i zdrowe :)

Wszystko pyszne i zdrowe :) Za to własnie najbardziej lubię wiosnę - tyle dobrego żarełka ;)

Portret użytkownika dr.Volla

Dużo przydatnych informacji

Dużo przydatnych informacji :) Muszę się jeszcze tylko przekonać do kiełków :P