Wapń

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 

Wapń potrzebny jest wszystkim, bez względu na wiek i poziom kondycji. Jego obecność w odpowiednich ilościach zapobiega osteoporozie i zmianom artretycznym. Wapń uczestniczy w wielu różnych procesach fizjologicznych. Minerał ten między innymi łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, bierze udział w regulacji nastroju i ciśnienia krwi. Wapń odgrywa duża rolę w krzepnięciu krwi, pobudzaniu i skurczu mięśni. W przeprowadzonych badaniach wykazano obniżenie ciśnienia u  mężczyzn, którzy przyjmowali wapń w ilości 1000 mg dziennie. Chcąc w pełni wykorzystać wapń, należy ograniczyć spożycie soli i dbać o pełne pokrycie zapotrzebowania na witaminę D. Bez wystarczającej ilości tej witaminy organizm nie przyswoi wapnia w pełni prawidłowo.Osoby w wieku powyżej 70 lat potrzebują dziennie 600 j.m witaminy D, a osoby, które nie osiągnęły tego wieku - 400 j.m.
Kontrolować ilość wapnia w diecie powinny osoby odchudzające się, kobiety w ciąży i karmiące piersią matki.
 
Niedobór wapnia wywołuje:
skurcze i drżenie mięśni
osteoporozę
skurcze przedmiesiączkowe (wg niektórych źródeł)
podwyższone ciśnienie krwi
 
Dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi od 800 do 1200 mg w zależności od stanu fizjologicznego, wieku i płci. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyń organizmowi wraz z dietą odpowiednią ilość wapnia dlatego zaleca się uzupełnienie wapnia w postaci suplementu diety.