witaminy grupy B

Portret użytkownika Ela

Zielone złoto


Jęczmień zielony
oczyszcza
odkwasza
odchudza
 
Młody jęczmień zieliny jest zaliczany do grupy tzw. Zielonej żywności. Jest on specjalnie suszony i proszkowany. Roślina ta zawiera wiele witamin i minerałów. W szczególności witaminy z grupy B, antyoksydanty (witaminę C i E, beta karoten), żelazo, wapń, magnez, cynk. Oprócz tego zielone łodygi zawierają naturalne hormony i chlorofil. A conajważniejsze jest bogaty w aminokwasy, których nasz organizm nie potrafi sam wyprodukować.  Dla człowieka aminokwasami egzogennymi są: treonina, tryptofan, fenyloalanina, lizyna, leucyna, izoleucyna, metionina i walina.
Zawarty w jęczmieniu zielonym błonnik przyspiesza metabolizm tłuszczu w organizmie i obniża stężenie cholesterolu we krwi. Jedna łyżeczka młodego jęczmienia odpowiada 2 kg świeżych owoców lub warzyw. Młody jęczmień zastępuje nawet kilka filiżanek kawy. Ma efekt pobudzający, który utrzymuje się do kilkunastu godzin.
 
Portret użytkownika Ela

Żelazo


Osłabienie, zmęczenie, ból głowy, zapalenie jamy ustnej, wypadające włosy i łamiące się paznokcie – to prawdopodobnie efekt braku żelaza.
 
Kobieta potrzebuje go więcej niż mężczyzna i jednocześnie bardziej narażona jest na jego niedobory.
 
Żelazo to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.
Obok manganu, miedzi, cynku, boru, kobaltu, jodu, fluoru, żelazo zaliczane jest do mikroelementów. Stanowi składnik wielu enzymów  i białek biorących udział w metabolizmie organizmu, jest jednak przede wszystkim podstawą hemoglobiny – czerwonego barwnika transportującego tlen zawarty w czerwonej krwince, a także mioglobiny – białka  magazynującego tlen w mięśniach.
 
Portret użytkownika Ela

Witaminy grupy B


 

Witaminy grupy B

 

Wspólna ich cechą jest dobra rozpuszczalność.

 

Witaminy grupy B

B1-tiamina

Funkcje

Źródła w żywności

zapotrzebowanie

jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i stanu mięśni, poprawia sprawność umysłową i wspomaga proces wzrostu, pomaga przekształcać węglowodany i tłuszcze w energię

 

świeże drożdże, mięso wieprzowe, soja, kasze, mleko w proszku, zielony groszek, świeża fasola, drób, płatki owsiane, jaja

 

 

 

Niemowlęta:0,5 -0,6 mg

Dzieci: 0,7-1,0

Dorośli: 1,7-2,0 mg

 

 

 

 

B2 - ryboflawina

Niezbędna do prawidłowego rozwoju i wzrostu młodych organizmów, wspomaga leczenie stanów zapalnych skóry, np. trądziku, pobudza wzrost włosów, niezbędna do prawidłowego działania układu nerwowego, potrzebna do wzrostu czerwonych krwinek

Drożdże, mleko w proszku, makrela, grzyby, ser żółty, jaja, cielęcina, strączkowe suche, brokuły, wołowina, mleko, płatki owsiane, kasze

Niemowlęta: 0,6-0,7mg

Dzieci:0,8-1,2 mg

Dorośli:1,4-2,4

 

 

 

B6 - pirodyksyna

Bierze udział w syntezie i regulacji ponad 60 białek w organizmie, głównie związanych z działaniem układu nerwowego, jest składnikiem procesu produkcji czerwonych  ciałek krwi, łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, ułatwi i przyspiesza wchłanianie magnezu, obniża poziom tłuszczów we krwi, przeciwdziała miażdżycy

Drożdże, wołowina, wieprzowina, cielęcina, kura, ryby, papryka, Bruksela, strączkowe, papryka, Bruksela, marchew , szpinak

Niemowlęta:0,4-0,6 mg

Dzieci:1,0-1,4 mg

Młodzież:1,4-2,2mg

Dorośli:2,0-2,9 mg

B12 - cyjanokobalanina

Utrzymuje sprawność układu nerwowego, poprawia koncentrację, poprawia odporność, zapobiega anemii, uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek

Wątroba wołowa, cielęcina, tuńczyk, kurczęta, żółtka, ser żółty

Niemowlęta:0,3-0,5 mg

Dzieci:0,7-1,4mg

Młodzież:2,0 mg

Dorośli:2,0-2,7 mg

B9 – kwas foliowy

Jest niezbędny do prawidłowego podziału komórek,

niezbędny do prawidłowego przyswajania cukru, aminokwasów, szczególnie glicyny i metioniny

niezbędny do wytwarzania czerwonych ciałek krwi,

zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu

ma wpływ na wagę i rozwój noworodków

Soja, szparagi, szpinak, bób, brukselka, brokuły, groszek zielony, kalafior, pomrocze, drożdże piekarskie, wątroba kurczęcia, wołowa, cielęca, drób, ziarno pszenicy, żyta, jaja, ser

Niemowlęta: 25-50 uq

Dzieci:55-85uq

Młodzież:170- 185 uq

Dorośli:260-530uq

B3 – niacyna, witamina PP

Obniża zawartość cholesterolu we krwi, zalecana w diecie przeciwmiażdżycowej, jest pomocna w leczeniu depresji, wpływa korzystnie na skórę, wpływa na prawidłową funkcję nerwów, łagodzi objawy schizofrenii

Świeże drożdże, otręby pszenne, mięso wieprzowe, cielęcina, mięso drobiowe, grzyby, ziemniaki

Niemowlęta:6-9 mg

Dzieci:9-15 mg

Młodzież: 16-22 mg

Dorośli:17-23 mg

 

 

 

 

B5 – kwas pantotenowy

Niezbędna do prawidłowego wzrostu i rozwoju, do prawidłowego funkcjonowania gruczołów dokrewnych, bierze udział w budowie komórek, w przemianie białek i tłuszczów, konieczna do wytwarzania przeciwciał, poprawia wygląd włosów, skóry, opóźnia procesy starzenia się komórek

Drożdże, orzechy ziemne, grzyby, wątroba cielęca, jajko, otręby pszenne, pomarańcze, truskawki, grejpfruty, brukselka

Niemowlęta:1,7-1,8 mg

Dzieci:2-4 mg

Młodzież:5 mg

Dorośli 5-7 mg

Witamina H - biotyna

Łagodzi bóle mięśniowe, stany depresji, ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, leczy stany zapalne skóry

Otręby pszenne, sorgo, płatki owsiane, jęczmień, pszenica, ryż, mleko, sery, wątroba wołowa, drób, orzechy włoskie, orzechy ziemne, soja, kalafior, soczewica, szpinak, drożdże, melasa, jaja, banany, arbuzy, grejpfruty, jabłka

Niemowlęta:5-5uq

Dzieci:8-20uq

Młodzież:25uq

Dorośli 30-35uq

 

Witaminy z grupy B, to witaminy o dużym znaczeniu zdrowotnym.

Niekorzystny dla zdrowia jest niedobór folianów – witaminy B9. Sprzyja rozwojowi miażdżycy, chorobie niedokrwiennej serca dysfunkcjom umysłowym. U kobiet ciężarnych niedobór folianów jest szczególnie niebezpieczny z uwagi na jego związek z występowaniem  wad rozwojowych u noworodków, zwłaszcza cewy nerwowej.

 

Portret użytkownika Ela

Zalecenia dietetyczne dla kobiet cierpiących na migrenę w czasie miesiączki


Pośród różnych rodzajów bólów głowy najgorsza i najbardziej uciążliwa jest migrena. U wielu kobiet okresowe wahania stężenia hormonów wyzwalają migreny tuż przed miesiączką i w trakcie jaj trwania.

Można jednak zmniejszyć dolegliwości migreny, stosując następujące preparaty witaminowe i mineralne.

 Zalecenia:

Zażywaj 200 – 400 mg witaminy B2 dziennie. Odgrywa ona jedną z głównych ról w przebiegu reakcji energetycznych w mózgu, zwiększając jego zdolność do eliminowania bólu migrenowego.

Zażywaj witaminę B6 50 mg dziennie na tydzień przed spodziewana miesiączką. Witamina B6 stymuluje  produkcję serotoniny – substancji, która powoduje zwężenie się naczyń krwionośnych, przez co zmniejsza się ból migrenowy (uważaj jednak na przedawkowanie!)

Zażywaj 400 j.m. witaminy E dziennie. Stabilizuje ona stężenie estrogenu  w organizmie. Oprócz tego ma cenne właściwości przeciwutleniające.

Portret użytkownika Ela

Żywienie w miażdżycy


Zacznijmy od wytłumaczenia sobie co to jest właściwie miażdżyca.

Miażdżyca jest obecnie największym problemem zdrowotnym krajów ekonomicznie rozwiniętych.

Może dotyczyć wszystkich tętnic lub tylko niektórych. Polega ona na odkładaniu się w wewnętrznej błonie tętnic  cholesterolu i jego estrów oraz lipidów. Ściany tętnic stają się grube i sztywne, a złogi rosną, tworząc tzw. blaszki miażdżycowe. W końcu światło tętnicy ulega zwężeniu lub zamknięciu. Jeśli taka blaszka miażdżycowa pęknie , lub powstanie w niej szczelina , wewnątrz  tętnicy może utworzyć się skrzeplina. Jeśli taka skrzeplina się oderwie może doprowadzić do udaru mózgu  lub zawału serca.

Skąd się bierze miażdżyca?

  1. Otóż spożywamy bogato energetyczne pożywienie o dużej zawartości tłuszczów zwierzęcych, cholesterolu
  2. Coraz częściej jesteśmy otyli, mamy poważne zaburzenia gospodarki tłuszczowej i węglowodanowej
  3. Nadciśnienie tętnicze
  4. Palimy papierosy
  5. Mało się ruszamy
  6. Prowadzimy życie w stresie
  7. Nadkrzepliwość krwi
  8. No i czynniki genetyczne

A więc wyjaśniliśmy sobie skąd się bierze miażdżyca

Portret użytkownika Ela

Żywienie kobiet w ciąży


 …Liczy się każdy kęs, masz tylko 9 miesięcy aby dać swojemu dziecku najlepszy możliwy start w  życiu. Unoszą widelec do ust  rozważ, czy to jest najlepszy kęs, jaki mogę dać mojemu dziecku?

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety, a także bardzo ważny okres w rozwoju dziecka, które ma się narodzić. Odpowiednie żywienie kobiety w czasie ciąży oraz w okresie poprzedzającym jest bardzo ważnym czynnikiem. Jeżeli kobieta przed zajściem w ciąże odżywia się prawidłowo to nie ma potrzeby w pierwszych miesiącach ciąży wprowadzać dużych zmian. Ważne jest to aby każda kobieta wiedziała, że od pierwszych tygodni ciąży u dziecka rozwija się tkanka mózgowa i inne ważne tkanki. Dlatego w dziennej racji pokarmowej kobiety nie powinno zabraknąć takich produktów jak mleko, sery białe, chude mięso, ryby, warzywa, owoce, które są źródłem składników budulcowych, a więc białka, wapnia, żelaza oraz witamin i składników mineralnych niezbędnych do rozwoju organizmu dziecka  i odnowy organizmu matki.

Zwiększone zapotrzebowanie na substancje odżywcze w czasie ciąży spowodowane jest wzrostem płodu, łożyska oraz tkanek matczynych. Wzrasta podstawowa przemiana materii jako następstwo zwiększonej ilości tkanek aktywnych metabolicznie (tkanki płodu, łożysko, tkanki matki), zwiększonego wysiłku fizycznego kobiety ciężarnej. Zmiana nawyków żywieniowych kobiety ciężarnej powinna obejmować nie tylko okres ciąży, ale kilkumiesięczny okres prze planowanym jej początkiem.

 

Subskrybuje zawartość