witamina D

Portret użytkownika Ela

Profilaktyka i leczenie osteoporozy


 

Aktywność fizyczna jest jedyny z filarów w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
Dlaczego ćwiczenia tak dobrze działają na układ kostny?
Dzieje się tak, ponieważ obciążenie mechaniczne kośćca zwiększa aktywność komórek tworzących kości. Jest to widoczne głównie u dzieci i młodzieży, ale obciążanie kości poprzez aktywność fizyczną stymuluje jego odbudowę w każdym wieku. Z ruchu jest więcej pożytków-jeśli jesteśmy sprawni, łatwiej unikniemy upadków, gimnastykując się poprawiamy też krążenie i ogólny stan zdrowia.
Systematyczny wysiłek przynosi lepsze efekty niż np. weekendowe zrywy. Takie ćwiczenia są też bezpieczniejsze jeśli odpowiednio je dawkujemy. Każdy ruch jest dobry nawet spacer, który można zalecić starszym i niepełnosprawnym osobom. Aby przyniósł oczekiwany efekt powinniśmy spacerować około godziny dziennie. Doskonałym i bardzo przyjemnym ćwiczeniem pomocnym w profilaktyce osteoporozy są prace ogrodowe, czy jazda na rowerze, taniec towarzyski, tai-chi.
 
Portret użytkownika Ela

Pokarm dla kości


 

 
 W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną role odgrywa właściwie dobrany jadłospis. Musi zawierać produkty, które dostarczają składniki odżywcze decydujące o dobrym stanie kości. Do składników tych należą wapń, witamina D oraz K
Wapń to podstawowy budulec kości. Nadaje im twardość i wytrzymałość. Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka są produkty mleczne. Najwięcej tego pierwiastka zawierają: sery podpuszczkowe i topione, jednak wysoka zawartość tłuszczu znacząco ogranicza ich spożycie. Dużo mniej wapnia znajduje się w serach twarogowych, a podobne ilości zawierają mleko i napoje mleczne. Należy wspomnieć, że sery kozie zawierają najwięcej wapnia ze wszystkich wyrobów mlecznych.
 
Portret użytkownika Ela

Osteoporoza

Opublikowany w kategorii:

 

Osteoporoza jest jednym z najczęstszych schorzeń u kobiet po menopauzie. Stwierdza się ją u co trzeciej osoby po menopauzie. Powoli zaczyna na nią chorować co trzeci 1 mężczyzna na 5 kobiet koło sześćdziesiątki, a po siedemdziesiątce jeden na dwie.
Odpowiednia dieta, styl życia i leki są bardzo ważne, ale podstawowym zadaniem chorego na osteoporozę jest niedopuszczenie do złamania .
Osteoporoza to jedna z młodszych chorób. Charakteryzuje się „ niską masą kostną” zaburzona mikrostrukturą kości i podatności na złamania.
Nasz szkielet zmienia się przez całe życie. Najważniejsze jest dzieciństwo i okres dojrzewania, gdy tworzy się aż 95% masy kostnej. Jeszcze przed zakończeniem dojrzewania kości zaczynają się wydłużać, ale aż do 3 roku życia stają się coraz gęstsze. I to jest szczytowy moment - potem tkanki kostnej zaczyna nam ubywać.
O osteoporozie mówimy, gdy proces niszczenia przeważa nad budową. Jeżeli w młodości zbudowaliśmy sobie mocy szkielet, jeśli się ujawni choroba, to w późniejszym wieku.
 
W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną podstawową rolę odgrywa wapń i witamina D
Portret użytkownika Ela

Wapń

Opublikowany w kategorii:

 

Wapń potrzebny jest wszystkim, bez względu na wiek i poziom kondycji. Jego obecność w odpowiednich ilościach zapobiega osteoporozie i zmianom artretycznym. Wapń uczestniczy w wielu różnych procesach fizjologicznych. Minerał ten między innymi łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, bierze udział w regulacji nastroju i ciśnienia krwi. Wapń odgrywa duża rolę w krzepnięciu krwi, pobudzaniu i skurczu mięśni. W przeprowadzonych badaniach wykazano obniżenie ciśnienia u  mężczyzn, którzy przyjmowali wapń w ilości 1000 mg dziennie. Chcąc w pełni wykorzystać wapń, należy ograniczyć spożycie soli i dbać o pełne pokrycie zapotrzebowania na witaminę D. Bez wystarczającej ilości tej witaminy organizm nie przyswoi wapnia w pełni prawidłowo.Osoby w wieku powyżej 70 lat potrzebują dziennie 600 j.m witaminy D, a osoby, które nie osiągnęły tego wieku - 400 j.m.
Kontrolować ilość wapnia w diecie powinny osoby odchudzające się, kobiety w ciąży i karmiące piersią matki.
 
Niedobór wapnia wywołuje:
skurcze i drżenie mięśni
osteoporozę
skurcze przedmiesiączkowe (wg niektórych źródeł)
podwyższone ciśnienie krwi
 
Dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi od 800 do 1200 mg w zależności od stanu fizjologicznego, wieku i płci. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyń organizmowi wraz z dietą odpowiednią ilość wapnia dlatego zaleca się uzupełnienie wapnia w postaci suplementu diety.
 
 
 
Portret użytkownika Ela

Co ciekawego w diecie


Jedzmy po 30 g orzechów przez pięć dni w tygodniu.
Spożywanie 30 g orzech ów przed obiadem to wspaniały sposób na  rozpoczęcie  posiłku i dostarczenie organizmowi odrobiny zdrowego tłuszczu. Należy ograniczyć się do 30 g dziennie ponieważ orzechy są wysokokaloryczne.

Przyjmujmy codziennie witaminę E i C działające przeciwutleniająco i odmładzająco.
Pokarmy zawierające witaminę C należy spożywać 3 razy dziennie. Każdego dnia powinniśmy spożywać ponad 1200 mg tej witaminy w pokarmach i uzupełnieniach.Dzienne spożycie witaminy E powinno wynosić 400j.m. Witaminę E należy spożywać z odrobiną tłuszczu dla lepszego wchłaniana.

 

Kobiety powinny spożywać 1200 mg wapnia  dziennie w pokarmach lub uzupełnieniach, a mężczyźni 1000 mg dziennie. Na każdą godzinę aktywności fizycznej i każde sześć puszek napojów gazowanych  spożywamy dodatkowo 200 mg. Codziennie należy spożywać 400 j.m witaminy D lub przebywać na słońcu 10-20 min.

 

Portret użytkownika Ela

Zalecenia żywieniowe kobiet ciężarnych


Od samego początku ciąży każda kobieta powinna zwrócić uwagę na to, aby zdrowo się odżywiać. Teraz dziecko będzie jadło razem z Tobą, ale nie oznacza to, że masz jeść za dwoje. Zapotrzebowanie na energię w tym okresie rośnie w niewielkim stopniu, wzrasta natomiast zapotrzebowanie na witaminy, składniki mineralne.

Jeśli spodziewasz się dziecka, w Twojej diecie nie powinno zabraknąć produktów z pełnego ziarna zbóż, przetworów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu, chudego mięsa, owoców, warzyw. Zawsze wybieraj produkty świeże. Dwa razy w tygodniu staraj się spożywać ryby, jedz częściej za to w mniejszych porcjach.

Portret użytkownika Ela

Witamina D

Opublikowany w kategorii:

Ma wpływ na przemianę  i wchłanianie wapnia i fosforu w ustroju i na prawidłowe odkładanie się tych pierwiastków w kościach  i zębach.

Jej rola w procesach kostnienia jest szczególnie ważna w pierwszych dwóch latach życia. W procesach kostnienia szczególne znaczenie ma witamina D2 i D3.

Gdzie można znaleźć witaminę D?

Wątrobie zwierząt rzeźnych, żółtkach jaj, śmietanie, mleku, rybach, tranie. Pod wpływem słońca witamina D jest syntetyzowana z prowitaminy D występującej w skórze. Zapotrzebowanie dzienne na witaminę D dla dzieci, kobiet w ciąży, w okresie karmienia i menopauzy wynosi 10 uq.

Niedobór witaminy D powoduje krzywicę u niemowląt i małych dzieci, a u dorosłych zwłaszcza u kobiet ciężarnych, karmiących, po menopauzie odwapnienie i rozmiękczenie kości, oraz próchnice zębów i inne choroby dziąseł.

Portret użytkownika Ela

Odżywianie w trosce o zdrowe kości


Wszystkim wiadomo,że kości szkieletu stanowią ważną podstawę dla utrzymania mięśni, chronią równierz narządy wewnętrzne.

Dlatego powinniśmy o nie dbać.

A jakie składniki odżywcze niezbędne są do wzrostu nowych kości i przebudowy starych?

Otóż składniki te obejmują witaminy D, A, C oraz składniki mineralne, przede wszystkim wapń, fosfor, magnez, fluor i miedź.

Oprócz odpowiedniej diety, jednym dobrym sposobem wzmocnienia kości, są regularne ćwiczenia fizyczne.

Pamiętajmy, że organizm nieprzerwanie zużywa wapń do licznych procesów życiowych. U kobiet w ciąży i w okresie karmienia piersią wzrasta znacznie zapotrzebowanie na wapń. Dlatego kobiety powinny zadbać o odpowiednią podaż wapnia, ponieważ znaczne jego braki mogą wyrządzić szkodę w organizmie zarówno matki jak i dziecka.

Portret użytkownika Ela

Żywienie kobiet w ciąży


 …Liczy się każdy kęs, masz tylko 9 miesięcy aby dać swojemu dziecku najlepszy możliwy start w  życiu. Unoszą widelec do ust  rozważ, czy to jest najlepszy kęs, jaki mogę dać mojemu dziecku?

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety, a także bardzo ważny okres w rozwoju dziecka, które ma się narodzić. Odpowiednie żywienie kobiety w czasie ciąży oraz w okresie poprzedzającym jest bardzo ważnym czynnikiem. Jeżeli kobieta przed zajściem w ciąże odżywia się prawidłowo to nie ma potrzeby w pierwszych miesiącach ciąży wprowadzać dużych zmian. Ważne jest to aby każda kobieta wiedziała, że od pierwszych tygodni ciąży u dziecka rozwija się tkanka mózgowa i inne ważne tkanki. Dlatego w dziennej racji pokarmowej kobiety nie powinno zabraknąć takich produktów jak mleko, sery białe, chude mięso, ryby, warzywa, owoce, które są źródłem składników budulcowych, a więc białka, wapnia, żelaza oraz witamin i składników mineralnych niezbędnych do rozwoju organizmu dziecka  i odnowy organizmu matki.

Zwiększone zapotrzebowanie na substancje odżywcze w czasie ciąży spowodowane jest wzrostem płodu, łożyska oraz tkanek matczynych. Wzrasta podstawowa przemiana materii jako następstwo zwiększonej ilości tkanek aktywnych metabolicznie (tkanki płodu, łożysko, tkanki matki), zwiększonego wysiłku fizycznego kobiety ciężarnej. Zmiana nawyków żywieniowych kobiety ciężarnej powinna obejmować nie tylko okres ciąży, ale kilkumiesięczny okres prze planowanym jej początkiem.

 

Subskrybuje zawartość