osteoporoza

Portret użytkownika Ela

Zapobieganie osteoporozie

Opublikowany w kategorii:

U co trzeciej kobiety spadek hormonów podczas menopauzy odbija się na gęstości kości . Przyjmuje się, że komórki budujące kości , tzw. osteoklasty, przy niskim stężeniu estrogenu są aktywniejsze i zabierają szkieletowi wapń. Dochodzi do tego fakt, że wzrost nowych komórek kości jest utrudniony, ponieważ tworzące kości komórki, osteoblasty, przy niskim poziomie estrogenu są zbyt słabo pobudzone. Związek pomiędzy estrogenami  a gęstością kości ujawnia się już w ciąży. Wówczas płód musi zbudować szkielet z rezerw matki. Dlatego żeńskie hormony płciowe dbają o to, by kości matki były ściśle wypełnione wapniem. Gdy kończy się zdolność do rozrodu nie ma też owej konieczności  i często kości staja się kruche i porowate.

Portret użytkownika Ela

Profilaktyka i leczenie osteoporozy


 

Aktywność fizyczna jest jedyny z filarów w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
Dlaczego ćwiczenia tak dobrze działają na układ kostny?
Dzieje się tak, ponieważ obciążenie mechaniczne kośćca zwiększa aktywność komórek tworzących kości. Jest to widoczne głównie u dzieci i młodzieży, ale obciążanie kości poprzez aktywność fizyczną stymuluje jego odbudowę w każdym wieku. Z ruchu jest więcej pożytków-jeśli jesteśmy sprawni, łatwiej unikniemy upadków, gimnastykując się poprawiamy też krążenie i ogólny stan zdrowia.
Systematyczny wysiłek przynosi lepsze efekty niż np. weekendowe zrywy. Takie ćwiczenia są też bezpieczniejsze jeśli odpowiednio je dawkujemy. Każdy ruch jest dobry nawet spacer, który można zalecić starszym i niepełnosprawnym osobom. Aby przyniósł oczekiwany efekt powinniśmy spacerować około godziny dziennie. Doskonałym i bardzo przyjemnym ćwiczeniem pomocnym w profilaktyce osteoporozy są prace ogrodowe, czy jazda na rowerze, taniec towarzyski, tai-chi.
 
Portret użytkownika Ela

Pokarm dla kości


 

 
 W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną role odgrywa właściwie dobrany jadłospis. Musi zawierać produkty, które dostarczają składniki odżywcze decydujące o dobrym stanie kości. Do składników tych należą wapń, witamina D oraz K
Wapń to podstawowy budulec kości. Nadaje im twardość i wytrzymałość. Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka są produkty mleczne. Najwięcej tego pierwiastka zawierają: sery podpuszczkowe i topione, jednak wysoka zawartość tłuszczu znacząco ogranicza ich spożycie. Dużo mniej wapnia znajduje się w serach twarogowych, a podobne ilości zawierają mleko i napoje mleczne. Należy wspomnieć, że sery kozie zawierają najwięcej wapnia ze wszystkich wyrobów mlecznych.
 
Portret użytkownika Ela

Osteoporoza

Opublikowany w kategorii:

 

Osteoporoza jest jednym z najczęstszych schorzeń u kobiet po menopauzie. Stwierdza się ją u co trzeciej osoby po menopauzie. Powoli zaczyna na nią chorować co trzeci 1 mężczyzna na 5 kobiet koło sześćdziesiątki, a po siedemdziesiątce jeden na dwie.
Odpowiednia dieta, styl życia i leki są bardzo ważne, ale podstawowym zadaniem chorego na osteoporozę jest niedopuszczenie do złamania .
Osteoporoza to jedna z młodszych chorób. Charakteryzuje się „ niską masą kostną” zaburzona mikrostrukturą kości i podatności na złamania.
Nasz szkielet zmienia się przez całe życie. Najważniejsze jest dzieciństwo i okres dojrzewania, gdy tworzy się aż 95% masy kostnej. Jeszcze przed zakończeniem dojrzewania kości zaczynają się wydłużać, ale aż do 3 roku życia stają się coraz gęstsze. I to jest szczytowy moment - potem tkanki kostnej zaczyna nam ubywać.
O osteoporozie mówimy, gdy proces niszczenia przeważa nad budową. Jeżeli w młodości zbudowaliśmy sobie mocy szkielet, jeśli się ujawni choroba, to w późniejszym wieku.
 
W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną podstawową rolę odgrywa wapń i witamina D
Portret użytkownika Ela

Dlaczego nie należy popijać używkami dań mięsnych?


 Dlaczego nie powinniśmy popijać dań mięsnych używkami takimi jak: kawa, herbata, kakao?

Obserwując ludzi często zauważam, że do posiłków wybierają zazwyczaj coś do popicia. Jedząc coś słodkiego czy słonego , za chwilę popijamy to jakims napojem. 

W naszym społeczeństwie po prostu się juz tak utarło, do ciasteczka kawcia, do obiadku herbatka itd.

Ale tak czy w ogóle zastanawiamy się nad tym czy takie "popijanie" jest zdrowe?

Mało osób zdaje sobie sprawę, że popijając posiłki rozcieńczamy soki żoładkowe, które wydzielane sa podczas trawienia i niestety wydłuża to okres trawienia, może powodować wzdęcia i inne dolegliwości żołądkowe.

Poza tym rada dla osób dbających o linię: trawienie zaczyna się juz w jamie ustnej, dlatego popijając posiłki powodujemy, że pochłaniamy więcej pokarmu niż potrzebujemy. Z drugiej jednak strony czujemy dłużej sytość poniewaz posiłek dłużej zalega niestrawiony w żołądku.

A teraz powróćmy do pierwotnego pytania.

Herbata, kawa, kakao zawierają substancje ograniczające przyswajanie żelaza, magnezu, cynku, wapnia oraz witaminy B1 z mięsa i jego przetworów.

Używki te bogate sa w taniny, a zwłaszcza w najbardziej szkodliwy kwas szczawiowy. Najwięcej zawiera go kakao, nieco mniej herbata, a najmniej kwa.

Należy wiedzieć, że kwas szczawiowy wiąże składniki mineralne, co sprzyja ich szybszemu wydalaniu z organizmu.

Ponadto taniny pochodzące z herbaty dodatkowo unieczynniają witaminę B1. Dlatego aby uniknąc strat tych wszystkich cennych składników, napoje takie jak kawa, herbata, kakao pij 2 godziny po mięsnym posiłku. Warto także wiedzieć, że dodanie mleka do kawy lub herbaty znacznie zmniejsza ryzyko utraty tych witamin i minerałów. dzieje się tak dlatego, że zawarty w nim wapń wiąże i unieczynia kwas szczawiowy.

Dietetycy zalecają picie  napojów 30 mminut przed planowanym posiłkiem i 60 minut po spożytym posiłku.

 

Portret użytkownika Ela

Odżywianie w trosce o zdrowe kości


Wszystkim wiadomo,że kości szkieletu stanowią ważną podstawę dla utrzymania mięśni, chronią równierz narządy wewnętrzne.

Dlatego powinniśmy o nie dbać.

A jakie składniki odżywcze niezbędne są do wzrostu nowych kości i przebudowy starych?

Otóż składniki te obejmują witaminy D, A, C oraz składniki mineralne, przede wszystkim wapń, fosfor, magnez, fluor i miedź.

Oprócz odpowiedniej diety, jednym dobrym sposobem wzmocnienia kości, są regularne ćwiczenia fizyczne.

Pamiętajmy, że organizm nieprzerwanie zużywa wapń do licznych procesów życiowych. U kobiet w ciąży i w okresie karmienia piersią wzrasta znacznie zapotrzebowanie na wapń. Dlatego kobiety powinny zadbać o odpowiednią podaż wapnia, ponieważ znaczne jego braki mogą wyrządzić szkodę w organizmie zarówno matki jak i dziecka.

Subskrybuje zawartość