Probiotyki

Portret użytkownika Ela

Probiotyki są definiowane jako pojedyncze lub mieszane kultury żywych mikroorganizmów, które podawane ludziom lub zwierzętom wywierają na ich organizmy korzystny wpływ. Kultury probiotyczne zapewniają właściwą równowagę mikroflory organizmu człowieka.


Probiotyki zawierają żywe komórki drobnoustrojów. Poprawiają stan zdrowia człowieka i zwierząt. Działają korzystnie w przewodzie pokarmowym.

 Lista bakterii probiotycznych wykazujących się efektami zdrowotnymi dobrze udokumentowanych w badaniach klinicznych jest bardzo krótka i obejmuje zaledwie kilkanaście szczepów bakterii należących do rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium oraz drożdże Saccharomyce boulardii.

 

Wiele firm niesłusznie  informuje konsumenta, że produkt jest probiotykiem, gdyż zawiera bakterie należące do gatunków, wśród których spotykane są szczepy probiotyczne.

Nie jest to jednoznaczne, gdyż wprowadza konsumenta w błąd. Warto wiedzieć, że szczepy probiotyczne są patentowane i stosowane  pod zastrzeżona nazwą  oznaczona na produkcie znakiem ®.

Skład mikroflory jelitowej u człowieka nie jest dokładnie poznany. Szacuje się, że składa się na nią 400- 500 gatunków mikroorganizmów. Głównym miejscem bytowania mikroflory jelitowej jest jelito cienkie, szczególnie jego ostanie odcinki oraz jelito grube.

W momencie narodzin noworodka jelita są jałowe, dopiero pierwsze zetknięcie  z mlekiem matki i pierwszy łyk mleka wprowadzają mikroorganizm. W śród bakterii zasiedlających  powierzchnie jelit małych dzieci znajdują się bifidobakterie. W późniejszym wieku ich ilość stabilizuje się. U osób w podeszłym wieku ilość tych bakterii maleje.

  • Mikroorganizmy występujące w jelitach człowieka odgrywają bardzo istotną  rolę.
  • Wspomagają trawienie
  • Syntetyzują  wiele aktywnych biochemicznie związków chemicznych, w tym witaminę K, witaminę B1 i B2 oraz aminokwasy
  • Rozkładają szkodliwe substancje.
  • Reguluja pH jelit, dzięki temu redukują ilość bakterii gnilnych i chorobotwórczych
  • Zapobiegają zaparciom
  • Biorą udział w metabolizmie kwasów żółciowych, cholesterolu.

A co nam zaburza właściwe funkcjonowanie mikroflory jelit?

Do tych czynników należą:

  1. Niewłaściwa dieta
  2. Zaburzenia fizjologiczne
  3. Stosowanie antybiotyków, cytostatyków i innych leków
  4. Osłabienie układu odpornościowego

Dla regulacji i polepszenia składu gatunkowego mikroflory jelitowej zaleca się spożywanie probiotyków oraz odpowiednich produktów fermentowanych. Pozwala to regulować skład mikroflory jelitowej.

Aktywność probiotyczna bakterii mlekowych obejmuje następujące efekty:

  1. Przede wszystkim zasiedlają powierzchnie jelit  i wypierają z tamtąd bakterie chorobotwórcze
  2. Utrzymuja równowagę w mikroflorze jelitowej
  3. Wspomagają trawienie laktozy
  4. Stymulują układ odpornościowy
  5. Chronią przed nowotworami
  6. Obniżają stężenie cholesterolu we krwi
  7. Chronią przed osteoporozą

 

Portret użytkownika Adrianna

Zaparcia i biegunki u dzieci

Ostatnio przeczytałam gdzieś, że dobre probiotyki faktycznie obniżają ryzyko zaparć i biegunek (w ogóle zaburzeń układu trawiennego i pracy jelit). Myślę, że warto poznać i stosować probiotyki, skoro mogą mieć taki dobry wpływ na nasz organizm :)