Pomelo

Portret użytkownika Ela

 

Pomelo wyróżnia się spośród owoców cytrusowych nie tylko rozmiarem, lecz również bogactwem witamin i innych składników odżywczych, zwłaszcza witaminy C, której ma więcej niż grejpfrut i cytryna.

Wartości odżywcze momelo w 100g białego miąższu.

  • Wartość energetyczna 38 kcal
  • Białko – 0,77g
  • Tłuszcz- 0,05g
  • Węglowodany – 9,62g
  • Błonnik – 1,0g
  • Woda - 89%

Minerały i witaminy

  • Wapń – 4mg
  • Fosfor – 17 mg
  • Potas – 216 mg
  • Sód – 1 mg
  • Cynk – 0,08mg
  • Żelazo- 0,12 mg
  • Magnez – 6 mg
  • Witamina C- 61mg
  • Ryboflawina – 0,027mg
  • Niacyna – 0,220 mg
  • Tiamina – 0,034
  • Witamina B6 – 0,036 mg
  • Witamina A – 8IU
  •  

Pomelo nie zwiera ani grama tłuszczu, jest niskokaloryczne, to idealna propozycja dla osób, które dbają o linie. Zawiera również enzym, który odpowiedzialny jest za szybsze spalanie tkanki tłuszczowej i błonnik, który przyśpiesza trawienie, wystarczy zjeść kilka kawałków tego owocu by pojawiło się uczucie sytości.

Pomelo jest również bardzo obfite w witaminę C, która jest niezbędna w wielu procesach fizjologicznych. Warto przypomnieć, że wzmacnia ona układ odpornościowy, wspomaga krążenie itp.

Pomelo jest również bogatym źródłem potasu, minerału, który odpowiada za utrzymanie w organizmie równowagi wodno-elektrolitowej i reguluje napięcie mięśniowe oraz ciśnienie krwi i rytm serca. Polelo zawiera prawie tyle samo potasu, co pomidory, które są ważnym elementem diety osób z nadciśnieniem. Pomelo w swojej skórce i miąższu zawiera duże ilości pektyny, która hamuje tempo odkładania się tłuszczów w tętnicach, a tym samym zapobiega rozwojowi miażdżycy. Z olei witamina C pomaga zwiększyć elastyczność naczyń.

W krajach azjatyckich do wielu potraw dodawane są skórki pomelo, ponieważ zawierają bioflawonoidy, które są cenne w profilaktyce chorób nowotworowych, zwłaszcza raka trzustki i jelita. Eliminują nadmiar estrogenu, hamują również rozprzestrzenianie się komórek raka piersi.

Zawarte przeciwutleniacze w tym owocu hamują procesy starzenia się skóry. Przy wyborze tego wspaniałego owocu kierujmy się nie tylko intensywnością koloru, ale również wagą, gdyż owoce, które ważą najwięcej SA najbardziej soczyste i najsmaczniejsze.

 

Literatura

Natura i Zdrowie nr 10 Październik 2016