Podstępne tłuszcze

Portret użytkownika Ela

 

Cała prawda o tłuszczu 
 
Co kojarzy Ci się z hasłem tłuszcz?
Na to słowo przychodzą mi od razu na myśl kropelki oliwy z oliwek na kawałku pełnoziarnistego chleba, pomiędzy plasterkami warzyw, albo duży talerz spaghetti  z oliwą i czosnkiem, lub duży pieczony łosoś w sosie cytrynowym.
 
A tobie co przychodzi do głowy?
Hamburger, frytki, golonka,  a może pizza, słodycze i wyrzuty sumienia?
 

 
Tłuszcz to substancja odchudzająca i lekarstwo. Trzeba tylko wiedzieć, który!
 
Tuczący tłuszcz  z chemicznego punktu widzenia jest bardzo podobny do naszych własnych poduszeczek tłuszczu. Składa się głównie z nasyconych kwasów tłuszczowych. Zalicza się do niego: wędliny, produkty gotowe, tłuszcze zwierzęce, tłuszcze kokosowe, pieczenie.
 
Zdrowy tłuszcz jest złożony głównie z nienasyconych kwasów tłuszczowych i ma do wykonania w organizmie określone zadania. Ten rodzaj tłuszczu występuje w olejach roślinnych, orzechach i rybach.
 
A o to zalety takiego tłuszczu:
Podnosi zużycie i spalanie tłuszczu
Reguluje poziom hormonu sytości – leptyny
Pobudza wytwarzanie odchudzających eikozanoidw
Obniża poziom insuliny (ważne dla cukrzyków)
Chroni przed uodpornieniem się na wydzielanie insuliny i cukrzycą
Zwiększa zużycie energii
Nadaje elastyczność ścianom komórkowym i chroni przed starzeniem
Dostarcza witaminy E, która chroni przed atakiem wolnych rodników
 
Pamiętaj! Zjadając sałatkę  z tuńczyka, orzechów włoskich z oliwą lub olejem rzepakowym spalasz tłuszcz.
 
Jeśli jadasz w dostatecznej ilości zdrowe tłuszcze, to nie musisz martwić się o „poduszeczki sadła”, gdyż zdrowe tłuszcze pobudzają termogenezę i kalorie same uciekają przez skórę w postaci ciepła. 
 
Tłuszcze z olejów roślinnych przyśpieszają rozkład tłuszczu w tkankach i spalanie tłuszczu w mięśniach. Oznacza to, że gdy uprawiasz sport to twoje mięśnie sięgają po energię nie tylko do szybkich węglowodanów, cukru we krwi, ale również po tłuszcze.
 
Dlaczego Eskimosi są szczupli mimo, że ich dieta składa się z 40% tłuszczu?
 
Dzieje się tak, ponieważ ryby z zimnych mórz  (makrela, śledź, tuńczyk, rekin) dostarczają im kwasów tłuszczowych omega-3. A te nie tylko wyszczuplają, ale i sycą i to na skutek wydzielania się leptyny.
 
Co warto wiedzieć o leptynie?
 
Leptyna to hormon, który odpowiada za sytość w naszych organizmach. Niestety u ludzi otyłych hormon  ten nie działa, mimo, że ich organizmy wydzielają dużo tego hormonu. 
Ktoś mógłby zadać pytanie: Skoro otyli wydzielają dużo leptyny, to przecież powinni chudnąć?
 
Niestety tak się nie dzieje ponieważ lepnyna jest obecna u nich we krwi, ale do mózgu osób z nadwagą  nie dociera informacja „ jestem syty”.
 
Ale jest na to sposób. Ryby morskie, olej lniany, orzechy.
Jeśli w diecie osób otyłych pojawią się  kwasy omega-3, komórki mózgu znów zaczynają słyszeć sygnał „jestem syty”
 
Podstępne tłuszcze
Groźne dla naszego zdrowia są nie tylko tłuszcze które można zobaczyć gołym okiem. Tłuszcze występują w większości produktach, chociażby w batonikach, frytkach, chipsach, ciasteczkach, fast foodach, płatkach kukurydzianych i są to tłuszcze ukryte typu trans, znane również jako tłuszcze uwodornione lub częściowo utwardzone.
 
A skąd się biorą tłuszcze trans?
 
W naturalnej postaci występują w mleku, ale jest ich tam niewiele, bo tylko 5%. Te, które powstają w innych produktach spożywczych, powstają podczas procesu utwardzania olejów, w wyniku reakcji oleju roślinnego i wodoru, poddanych działaniu wysokiemu ciśnienia. W taki właśnie sposób produkuje się margaryny i tłuszcze, które są używane w przemyśle spożywczym do produkcji batoników, ciasteczek, chipsów, płatków śniadaniowych.
Dietetycy zalecają aby wyeliminować tłuszcze typu trans z diety, albo chociaż ograniczyć ich spożycie, ponieważ jak się okazuje stanowią one jedną z głównych przyczyn chorób serca, ponieważ podwyższają poziom cholesterolu LDL. 
 
Coraz więcej wiadomo o niekorzystnym wpływie na zdrowie  produktów zawierających dużo tłuszczów szczególnie tych utwardzonych. Dlatego warto cokolwiek wiedzieć na temat zawartości i właściwościach tłuszczów zarówno tych, które są produktami tłuszczowymi, jaki i tych zawartych w różnych produktach spożywczych. Padły również podejrzenia, ze tłuszcze trans są rakotwórcze.
 
Tłuszcze w mięsie
 
Należy zdawać sobie sprawę, że każde mięso zawiera pewną ilość tłuszczu, nawet jeśli nie jest on widoczny. Warto wiedzieć, że w mięsie chudym mamy mniej tłuszczu, więcej białka i wody, natomiast w mięsie tłustym mamy więcej tłuszczu, mniej białka i wody. W tłuszczu zwierzęcym, głównym składnikiem lipidów są trójglicerydy. W ich skład wchodzą głównie kwasy tłuszczowe nasycone. 
Cholesterol jest składnikiem tłuszczów zwierzęcych, któremu zwykle ze względów zdrowotnych poświęca się najwięcej uwagi. Najwięcej tego składnika występuje w podrobach. Wątroba wieprzowa zawiera go ok. 370mg/100 g, drobiowa 380mg/100 g, płuca wołowe 200mg/100 g, nerki wieprzowe 410 mg/100g, mózg cielęcy surowy 2200mg/100g.
W diecie niskocholesterolowej polecanej w profilaktyce miażdżycy powinno się wykluczyć wszystkie produkty zawierające duże ilości cholesterolu. W codziennych posiłkach tłuste mięsa możemy zastąpić  białym mięsem drobiowym i chudymi rybami.
 
Tłuszcze ryb.
 
„ Kto jada dużo ryb, ma dobry humor, ponieważ w rybach znajduje się uszczęśliwiający tłuszcz DHA i witalizujący jod, a ponadto tryptofan, którego organizm potrzebuje by zbudować z niego hormon szczęścia – serotoninę.”
 
Cecha charakterystyczną tłuszczu z mięsa ryb jest jego skład kwasów tłuszczowych. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie oddziaływania kwasów tłuszczowych na organizm ludzki. W badaniach naukowych dowiedziono, że kwasy tłuszczowe zawarte w tłuszczu rybim hamują wewnątrzustrojową syntezę triglicerydów i cholesterolu, dzięki temu obniżają ich stężenie w surowicy krwi oraz mają korzystny wpływ na czas krzepnięcia krwi  i zdolność agregacji płytek krwi, co zmniejsza ryzyko występowania  zatorów w naczyniach krwionośnych.
 
Ciekawostki
Omega 3 - złoto na plamkę żółtą
Dieta bogata w ryby morskie, olej lniany i rzepakowy oraz orzechy może  zapobiegać poważnym  kłopotom ze wzrokiem. Zawarte w tych produktach kwasy omega-3  obniżają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, nawet trzykrotnie. 
Ta przewlekła choroba jest wywołana uszkodzeniem siatkówki, która odpowiada za widzenie przedmiotów znajdujących się w środku pola widzenia. Omega-3 są ważnym składnikiem siatkówki, wzmacniają ją i chronią przed wolnymi rodnikami. Biorą również udział w przetwarzaniu  impulsów  świetlnych na nerwowe – odbierane przez mózg. Aby zachować dobry wzrok na długie lata warto jeść ryby morskie dwa, trzy razy w tygodniu,  dodawać do sałatek orzechów, olejów roślinnych lub spożywać suplementy zawierające omega-3.