Orzechy

Portret użytkownika Ela

Czy wiecie, że... orzechy zawierają znaczne ilości melatoniny, hormonu, który chroni komórki przed uszkodzeniem oksydacyjnym i wspomaga prawidłowy sen?
 
Dlaczego warto jeść orzechy laskowe?
 
 
Orzechy laskowe są nie tylko źródłem wysokiej jakości białka i błonnika, ale zawierają także rozmaite przeciwutleniacze, np. witaminę E oraz związki fitochemiczne pływające korzystnie na układ immunologiczny. Stanowią również źródło aminokwasu argininy, który rozluźnia naczynia krwionośne. Spośród wszystkich orzechów, to właśnie laskowe zawierają największe stężenie kwasu foliowego - substancji, która zmniejsza ryzyko występowania wad wrodzonych u noworodków i może też zmniejszać prawdopodobieństwo choroby układu sercowo - naczyniowego, niektórych nowotworów, choroby Alzheimera oraz depresji. Znajdują się w nich ponadto minerały wpływające na obniżenie ciśnienia: wapń, magnez i potas. Inny pierwiastek występujący w większych ilościach w orzechach laskowych to selen (obecny również w oliwie z oliwek, oleju z zarodków pszennych, otrębach ryżowych, wątrobie rekina oraz w drożdżach), który wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, a także obniża poziom cholesterolu.
Olej z orzechów laskowych stosowany jest zewnętrznie w ramach walki z cellulitem. Grecki  lekarz Dioskurydes (Iw.) cenił orzechy laskowe za ich właściwości pomagające leczyć chroniczny kaszel, przeziębienie, a nawet wspomagające porost włosów na wyłysiałych partiach głowy.
 
Dlaczego warto jeść orzechy włoskie?
 
Orzech włoski  z pośród wszystkich orzechów zawierają najwyższe stężenie kwasów tłuszczowych omega 3. W 28 g znajduje się  2,6 g kwasów omega 3, co stanowi 200% zalecanej dziennej dawki. Orzechy włoskie są ponadto źródłem witaminy z grupy B, zwłaszcza tiaminy, witaminy B6, kwasu foliowego oraz minerałów: fosforu, magnezu, miedzi. W ich skład wchodzi gamma-tokoferol, rodzaj witaminy E, który może wspomagać leczenie nowotworu piersi, prostaty i okrężnicy. Orzechy włoskie są bogatym źródłem elagotanin - polifenoli o właściwościach przeciwutleniających i przeciwnowotworowych. Ponieważ orzechy swoim kształtem przypominają mózg ludzki, w wielu kulturach był stosowany jako środek wspomagający jego funkcjonowanie. W Azji studenci jedzą orzechy przed egzaminami, wierząc, że osiągną lepsze rezultaty. Istnieje również teoria, że zjadanie dziennie 20 g orzechów dziennie to dobry sposób na amnezję. Na podstawie badań stwierdzono również, że jedzenie orzechów zwiększa poziom dobrego cholesterolu HDL we krwi i obniża poziom trójglicerydów.
Spożywanie orzechów włoskich może mieć korzystny wpływ dla osób z cukrzycą, jak również dla osób mających problem z utrzymaniem wagi, gdyż zwiększają uczucie sytości, a tym samym zapobiegają przejadaniu się.
 
Orzechy ziemne
 
Trochę faktów
 
Orzeszki ziemne zwane również arachidowymi lub fistaszkami, w rzeczywistości nie są orzechami, to roślina strączkowa spokrewniona z groszkiem i fasolą, należą do rodziny bobowatych. W przeciwieństwie do rosnących na drzewach orzechów, tj. włoskie, laskowe, migdały czy pistacje, orzeszki ziemne rosną pod ziemią - stąd zresztą ich nazwa.
Dlaczego warto jeść orzechy ziemne.
Naukowcy odkryli, że zawierają potężne ilości polifenoli. Prażenie orzeszków arachidowych może zwiększać zawartość polifenoli, a tym samym zwiększać ilość wszystkich przeciwutleniaczy o22%. Orzeszki ziemne zawieraj równie rezwerator (substancja znana ze swoich właściwości przeciwnowotworowych). Ponadto orzechy te są doskonałym źródłem witaminy A, E, kwasu foliowego, wapnia, magnezu, cynku, żelaza, błonnika.
 
 
Literatura
D.Grotto "101 produktów dla zdrowia i życia"