Nie dolewaj oleju do ognia

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 
 
Największy błąd jaki popełniamy w kuchni, to smażenie wielokrotne na tym samym oleju.
 
Wszyscy wiemy, że smażenie nie jest zdrowe, ale skoro już smażymy, to wybierajmy dobry olej do smażenia.
Jeżeli w kilku smażeniach wykorzystujemy ten sam olej, to fundujemy sobie i swoim najbliższym związki, które nam szkodzą, izomery trans, rakotwórczych benzopirenów i akrylomidu.
 
Zanim wybierzemy tłuszcze do smażenia, to pamiętajmy, że roślinne z pewnością są zdrowsze niż zwierzęce, ponieważ zawierają witaminę E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią serce, udrażniają żyły. Tłuszcze zwierzęce zawierają dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, które oblepiają nasze naczynia  i w konsekwencji fundują nam miażdżycę.
 
Pamiętajmy olej źle użyty może być rakotwórczy.
 
Najlepiej do smażenia użyć oleje zawierające najwięcej kwasów jednonienasyconych, ponieważ takie oleje są odporne na działanie wysokich temperatur. Im mniej kwasów jednonienasyconych w oleju , tym olej szybciej się spala. Na 100g powinno być nie mniej niż 60 g kwasów jednonienasyconych.
Jeśli kupujemy oliwę z oliwek pamiętajmy, że najlepsza jest extra virgin z pierwszego tłoczenia nierafinowana. Rafinacja powoduje utratę wszystkich cennych składników. Ważne żeby była kupowana w ciemnej butelce. Oliwę należy przechowywać w ciemnym miejscu aby nie narażać ją na działanie światła, ponieważ traci wtedy swoje wartości.
Unikajmy również smażenia potraw na oliwie z oliwek, ponieważ oliwa szybko się spala i dochodzi wtedy do uwolnienia szkodliwych dla zdrowia izomerów trans.