Menopauza

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Menopauza jest dla wielu kobiet okazją do bardziej świadomego traktowania w kwestii odżywiania. W tym wieku organizm kobiety ma specyficzne potrzeby. Jedną z nich są minerały. Od pięćdziesiątki potrzebna jest przede wszystkim duża ilość wapnia, by zachować stabilne kości. Ale u wielu osób wzrasta również zapotrzebowanie na potas jeśli np. występują intensywne poty. Potrzebna jest także dodatkowa porcja magnezu, jeśli występują nieprzyjemne skurcze mięśni albo ogólne pogorszenie nastroju. We wszystkich tych przypadkach ziarna soi stanowią wspaniałe naturalne źródło minerałów.

 

Wapń

100g ziaren soi zawiera około 260 miligramów wapnia – dwa razy tyle, co mleko krowie. Wapń jest ważnym budulcem kości i zębów. Jest również niezbędny do prawidłowego krzepnięcia krwi , działania mięśni i nerwów. Jeśli w pokarmach spożywamy zbyt mało wapnia, organizm zabiera potrzebny minerał z kości. Gdy dzieje się tak przez dłuższy czas, grozi to zrzeszotnieniem i kruchością kości, co w końcowym efekcie grozi osteoporozą. Dostarczając  organizmowi wapń należy zwracać uwagę, na to by mógł ten minerał przyswoić, a nie przepuścić nie skorzystawszy z niego. Wapń z naturalnych źródeł, jest znacznie łatwiejszy do przetworzenia niż ten z preparatów mineralnych. Ludzki organizm potrzebuje dziennie ok. 1000 mg wapnia dziennie. A od menopauzy kobiety potrzebują go nawet 1500mg.

Magnez

Magnez jest minerałem niezbędnym dla zdrowia kości i zębów. Jest to w okresie menopauzy niezmiernie ważne. Jeśli zjada się 100 g ziaren soi, organizm przyswaja 200mg magnezu dziennie. Odpowiada to prawie całemu dziennemu zapotrzebowaniu na ten pierwiastek.

Magnez również hamuje krzepnięcie krwi i chroni przed zakrzepami oraz zawałami. Wspomaga również odporność. Potrzebny jest do produkcji adrenaliny i noradrenaliny, za pomocą, których organizm pokonuje stres. Dzienne zapotrzebowanie na magnez wynosi ok. 300mg

Potas

Soja zawiera 1750 miligramów potasu w 100g ziaren. Potas odpowiada za gospodarkę płynów w naszym organizmie. Potas pobudza również mięśnie, do których należy m.in. mięsień sercowy. Ma również wpływ na nasze dobre samopoczucie. Dzienne zapotrzebowanie dojrzałej kobiety na potas wynosi 3500 mg

Najbogatsze źródła oprócz soi:

(zawartość potasu w 100 g produktu)

morele suszone – 1666 mg

figi suszone – 938 mg

awokado – 600 mg

banany – 395 mg

ziemniaki – 357 mg

seler – 320 mg

kiwi – 290 mg

pomidory – 282 mg

grejpfruty – 277 mg

Uderzenia gorąca, trudności ze snem, rozdrażnienie, zmęczenie – to zabiera organizmowi witaminę B.

Witaminy z grupy B są to witaminy rozpuszczalne w wodzie. Po spożyciu są one szybko wydalane z organizmu, dlatego należy je codziennie przyjmować od nowa. Witamina B utrzymuje w zdrowiu układ trawienny, nerki, serce, stawy, tarczycę, skórę, oczy, wzmacnia odporność.

Witamina E – krynica młodości.

Duże ilości witaminy E znajdziemy w oleju sojowym ok. 30 – 50 mg w 100ml. Witamina E jest antyutleniaczem. Chroni ona komórki przed wolnymi rodnikami. W ten sposób spowalnia starzenie. Brak witaminy E objawia się przedwczesnym powstawaniem zmarszczek, dolegliwościami stawowymi, osłabieniem pamięci albo spadkiem wydajności. Prawdopodobnie witamina E reguluje także poziom estrogenu, zwiększając ilość tego hormonu w przypadku niedoboru i zmniejszając w sytuacji nadmiaru.