Magnez

Portret użytkownika Ela

 

Magnez - pierwiastek życia
 
Nieustanne zmęczenie, problemy z koncentracją, zaburzenia pamięci, nadmierna pobudliwość nerwowa, zaburzenia rytmu serca zazwyczaj mają różnorodne przyczyny, ale jedna z nich może być również niedobór magnezu.
Stres, mocna kawa, alkohol, uboga dieta – dodatkowo te braki pogłębiają.
 
Magnez jest pierwiastkiem bardzo istotnym dla naszego organizmu, obok potasu.
Jest aktywatorem ponad 300 enzymów biorących udział w przemianach węglowodanów, białek, tłuszczów. Nadzoruje gospodarkę energetyczną ustroju. 
Jego niedobór powoduje nadpobudliwość nerwowo – mięśniową.
Ma również działanie ochronne na mięsień sercowy, ponieważ przeciwdziała jego niedotlenieniu. Zmniejsza skurcze mięśni, koi nerwy.
 
 
Ponad połowa magnezu w organizmie człowieka występuje w kościach  (55-60%), około 40-45% w komórkach tkanek miękkich, przede wszystkim mięśni
 
Źródła magnezu w pożywieniu:
 
Kasza gryczana, soja, czekolada gorzka,  kakao, musli z orzechami i rodzynkami, mleko w proszku, orzechy włoskie, ciemne pieczywo, ryby, kasze, nasiona strączkowe, orzechy, figi, banany, migdały.
 
Do utraty magnezu przyczynia się stres, używki, cola. Pod wpływem bodźców stresowych dochodzi do ucieczki magnezu z organizmu. Jego wchłanianie ułatwia witamina B6, selen, natomiast nadmiar tłuszczu i białka utrudnia przyswajanie magnezu.
 
  • Pierwsze symptomy niedoboru magnezu to:
  • Problemy z koncentracją
  • Nadmierna pobudliwość  nerwowa
  • Bezsenność
  • Skurcze mięśni.
 
Nawet dobrze skomponowana dieta nie jest w stanie zabezpieczyć wystarczającej ilości tego pierwiastka, by zbilansować powstałe z różnych przyczyn straty. Ratunkiem może okazać się suplementacja magnezem.
 
Odpowiednia podaż magnezu przyczynia się do powstania w kościach bardziej wytrzymałej, bezpostaciowej  formy fosforanu wapnia. Doniesienia naukowe z ostatnich lat mówią o korzystnych efektach suplementacji magnezem pry osteoporozie.
 
W licznych publikacjach wykazano właściwości profilaktyczne i lecznicze magnezu w wielu schorzeniach.
Obserwacje kliniczne wskazują na skuteczność działania magnezu w profilaktyce, jak i leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego, nerwic, niektórych nowotworów oraz cukrzycy. Związane jest to z właściwościami magnezu, który obniża we krwi stężenie lipidów, rozszerza naczynia krwionośne, zmniejsza wrażliwość mięśnia sercowego na niedotlenienie.
 
W doświadczeniach prowadzonych na zwierzętach stwierdzono, że brak magnezu w diecie powoduje  hipercholesterolemię, hipertrójglicerydemię i rozwój miażdżycy.
 
Magnez wpływa na regulację ciśnienia krwi. Suplementacja  magnezem chorych z nadciśnieniem tętniczym  normalizuje skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi. Magnez odgrywa znaczącą role w homeostazie mineralnej kości. Deficyt magnezu może grozić wystąpieniem  postmenopauzalnej osteoporozy. Ilość magnezu zawarta w całodziennej diecie  może rzutować na metabolizm kości  i rozwój osteoporozy.
U osób chorych na cukrzycę bardo często stwierdza się niedobory magnezu w skutek wypłukiwania i wynika ze złego wchłaniani tego pierwiastka oraz nadmiernego wydalania tego pierwiastku z moczem. Niedobór insuliny zmniejsza wchłanianie magnezu.
Podaż dostatecznej ilości magnezu przyśpiesza wchłanianie wapnia w przewodzie pokarmowym, chroni organizm przed zakwaszeniem.
 
Co przyczynia się do utraty wapni z magnezu?
  • Alkoholizm
  • Terapia antybiotykami
  • Przyjmowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych
  • Niedobór potasu, fosforu, witamin grupy B, witaminy D, E
  • Nadmiar białka, wapnia i sodu  w diecie
  • Choroby tj. niewydolność krążenia, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca.
Przy dużych niedoborach magnezu stwierdza się duże zaburzenia ze strony układu nerwowo-mięśniowego, sercowo-naczyniowego oraz pewne zmiany metaboliczne. Są to: nadmierna pobudliwość mięśniowa, drżenie i bolesne kurcze mięsni, stany lekowe, bezsenność, osłabienie mięśni, głównie oddechowych, apatia, depresja psychiczna, oczopląs.
 
Suplementacja preparatami magnezowymi jest szeroko stosowana  w niektórych stanach chorobowych. Znalazła ona główne zastosowanie w prewencji chorób sercowo-naczyniowych oraz w leczeniu nerwic.
 
Normy dziennego spożycia magnezu
 
Dzieci
1-3 lat – 100-150 mg
4-6 lat – 150 mg
7-9 lat – 200 mg
 
Dziewczęta i chłopcy od 10-18 lat – od 300 – 400 mg
 
Kobiety ciężarne 350 mg
Kobiety karmiące 380 mg
 
 
Literatura
G. Jan, Hrynienkiewicki L. Żywienie człowieka
Biernat J. Żywienie, żywność, a zdrowie
Ziemiański Ś. Normy żywienia człowieka
Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka żywienie zdrowego i chorego człowieka
 
Portret użytkownika Gość

Regularnie biorę magnez

Regularnie biorę magnez i faktycznie poprawia on samopoczucie zarówno psychiczne jak i fizyczne.