Jogurt

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Ze względu na swój skład jogurt jest liderem wśród przetworów mlecznych. Dwie szklanki dziennie tego napoju pokrywa zapotrzebowanie na wapń. Jogurt zawiera wiele cennych składników odżywczych, przez co wywierają bardzo korzystny wpływ na zdrowie.
Żywe kultury bakterii przywracają prawidłową florę bakteryjną układu pokarmowego oraz prawidłowe pH.
Witamina A zawarta w jogurtach naturalnych działa korzystnie na wzrok (szczególnie polecam koktajl borówkowy z jogurtem - bomba witaminowa).
Witaminy grupy B m.in. B12 potrzebna do produkcji czerwonych ciałek krwi.
Składniki mineralne, a szczególnie dobrze przyswajalny wapń korzystnie wpływa na budowę kości i zębów. Dodatkowo jogurt jest doskonałą alternatywą dla osób z nietolerancją laktozy. Cukier mleczny występujący w tym produkcie jest częściowo lub całkowicie rozkładany w procesie fermentacji.
 
Uwaga ! niech Cię nie zmylą kremy , słodkie serki czy desery jogurtowe, które nie mają nic wspólnego z prawdziwym jogurtem. Pamiętaj, że im więcej pozycji w składzie artykułu, tym bardziej jest on oszukany. Najlepiej szukać takich jogurtów, które zawierają w swoim składzie mleko i bakterie probiotyczne z wyszczególnioną nazwą, wolne od konserwantów, barwników, skrobi modyfikowanej, pektyn, aromatów.
Jeśli na opakowaniu produktu nie ma informacji, jakiego konkretnie szczepu użyto do jego produkcji, to nie jest on probiotyczny. 
Jak wygląda taki symbol? Musi obowiązkowo znaleźć się na nim nazwa rodzaju, gatunku i szczepu bakterii, której zjedzenie ma nam przynieść jakieś korzyści np. Bifidobacterium (rodzaj) lactis (gatunek) DN -173 010 (szczep). Żeby bakterie wywarły dobroczynny wpływ na nasz organizm produkt musi zawierać  co najmniej 10 mln żywych komórek bakteryjnych w ml.
Pamiętaj przedrostek "Bio"  w nazwie np. jogurtu nie jest gwarancją probiotyczności, oznacza, co najwyżej, że pochodzi on z rolnictwa ekologicznego.
Naukowcy jednoznacznie udowodnili, że niektóre szczepy probiotyczne mają zdolność wzmacniania naszego układu odpornościowego. W  jelitach człowieka znajduje sie ok. 70%wszystkich komórek odpornościowych, których funkcjonowanie  musi być zależne od pracy przyjaznych nam bakterii. Bakterie wydzielają związki pobudzające komórki układu odpornościowego  do walki z patogenami. Są również naukowe badania na inne działanie probiotyków np.: mogą obniżać poziom złego cholesterolu, , poprawiają wchłanianie związków mineralnych, a nawet rozkładają niektóre związki rakotwórcze. Probiotyki chronią nas podczas antybiotykoterapii.  Gastroenterolodzy mówią, że leczenie antybiotykami uszkadza jelita, przypomina to nalot dywanowy podczas, którego bakterie i te dobre i te złe giną milionami, odsłaniając wrażliwy nabłonek jelitowy. Jak tylko odstawimy leki kolonizacja zaczyna się od nowa, ale kto w niej zwycięży? Stosując leki osłonowe zawierające dobre bakterie, zwiększamy szansę, że to ona jako pierwsze  "dopadną nabłonka", przyczepią sie do niego i ochronią przed inwazją patogenów. Jedzenie probiotyków  ważne jest szczególnie u dzieci, ponieważ w dzieciństwie m.in kształtuje się układ odpornościowy oraz u osób starszych, u których z wiekiem dochodzi do zmiany flory bakteryjnej na tę bardziej niekorzystną.
Niestety bakterie probiotyczne nie bardzo chcą u nas pozostać. Dlatego zjedzenie probiotycznego  raz na tydzień nie działa. Należy je do organizmu dostarczać codziennie
 
Portret użytkownika Maria Rogala

Niestety na większości

Niestety na większości naturalnych jogurtów nie ma żadnych informacji na temat szczeów bakterii, więc obawiam się, że nie są aż tak zdrowe. Jakie marki polecacie?

Portret użytkownika MamyZdrowie

Right

To prawda, ale dzisiaj traci sens wiara w 'eko' certyfikaty.. Najlepiej samemu robić jogurt - da się i to wcale nie wymaga tajemnej wiedzy (Google pomoże) ;) Pozdrawiam, bardzo dobry artykuł!

Portret użytkownika Gość

Uwielbiam jogurt naturalny,

Uwielbiam jogurt naturalny, ale czytałam gdzieś, że nie powinno się przesadzać z przyjmowaniem nabiału.. czy to prawda?

Portret użytkownika Ela

Oczywiście, prawda. Zbyt duża

Oczywiście, prawda. Zbyt duża ilośc nabiału w diecie prowadzi do zakwaszenia organizmu, co może objawiać się złym samopoczuciem, osłabieniem odporności, jak również jest  przyczyną wielu różnych chorób. Nie powinno sie przesadzać z przyjmowaniem zarówno białek,tłuszczów i węglowodanów, Dla zdrowia ważna jest równowaga kwasowo-zasadowa.

Portret użytkownika Greta

Ciekawy wpis, wiele się

Ciekawy wpis, wiele się dowiedziałam;)

Portret użytkownika Borówka

Bardzo lubię jogurty,

Bardzo lubię jogurty, świetnie nadają się na śniadanie z owocami i musli;) szczególnie często jem je w wakacje, bo wtedy mam w ogrodzie pełno różnych owoców, ale trzeba się naszukać, aby w sklepie znaleźć te na prawdę naturalne;)

Portret użytkownika Talia

Uwielbiam jogurty naturalne.

Uwielbiam jogurty naturalne. Niemal całkowicie w mojej kuchni wyparły śmietanę. Jem je na śniadanie z musli, płatkami, dodaję do sosów, sałatek. Są pyszne.. i zdrowe!

Portret użytkownika zDomowejApteczki

zDomowejApteczki

Jogurty, jak również inne wyroby mleczarskie tego typu, zawierają wręcz niezbędne kultury bakterii, bez których często organizm narażony jest na różnego rodzaju zakażenia układu pokarmowego.

Portret użytkownika Natalia

Jogurt omnomnom

Uwielbiam jogurty, ostatnio szczególnie te typu greckiego. Właściwie mogę jeść jogurt ze wszystkim i dodawać go do wszystkiego.