Odporność znad morza

Portret użytkownika Ela

 
Jod jest jednym z ważniejszych pierwiastków w naszej diecie. Bez niego czujemy się zmęczeni, pozbawieni energii i spada nam odporność.
Problem niedoboru jodu uważany jest przez WHO za jeden z najważniejszych problemów zdrowotnych dotyczących naszej planety. Około 35% ludzi na Ziemi ma niedobory jodu. Spożycie jodu w Polsce wciąż jest niewystarczające. A spożycie jest dwukrotnie niższe niż wynosi zapotrzebowanie. Z niedoborami jodu wiążą się różne dolegliwości np. nadciiśnienie, apatia, zmęczenie, spadek odporności, senność. Jod odgrywa ważną rolę w wytwarzaniu hormonów tarczycy, uczestniczy w regulacji metabolizmu - jego deficyt odbija się na gorszej pracy serca, mózgu i układu nerwowego.
 
Wg WHO  niedobory jodu moga prowadzić do niższej inteligencji u dzieci. Badania wykazały, że poziom inteligencji u osób dotkniętych niedoborami tego pierwiastka oże byc niższy nawet o 13,5 punkta.
Zalecana dzienna ilośc jodu dla dorosłych wynosi 150mikrogramów, u dzieci w zależności od wieku waha się od 50 do 120 mikrogramów. Kobiety w ciąży i matki karmąc powinny spożywać dawkę 200 mikrogramów, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu.
 
Jod występuje w rybach morskich, warzywach, nabiale. Spożycie tych produktów nie zaspokaja jednak zapotrzebowania na jod, dlatego zaleca się między innymi uzupełnićniedobory tego pierwiastka suplemntami diety.