Jak żywić dziecko

Portret użytkownika Ela

 

Czy wiesz o tym, że to czym żywisz swoje dziecko w znacznym stopniu decyduje o jego zdrowiu i nawykach żywieniowych w późniejszym wieku?
W świecie żywności Fast food, kiedy dorośli i dzieci bombardowani są tysiącami reklam tego rodzaju pożywienia, musisz okazać silną wolę, by pomóc swojemu dziecku rozwinąć własne nawyki żywieniowe.
Warto wyrobić u dzieci nawyki picia wody. Zamiast soków podawać  mu pierwsze wodę.
Nie nagradzajcie dziecka słodyczami, coca-colą ani innymi słodzonymi napojami. Jeśli będziecie to robić drodzy rodzice, to słodycze będą kojarzyć się z czymś dobrym, a w późniejszym wieku zawsze będą traktowane jako nagroda lub pocieszenie.
 

A czy wiecie drodzy rodzicie, że kolorowe napoje gazowane, które tak uwielbiają nasze pociech zawierają mnóstwo konserwantów, cukru oraz fosforany, które zakłócają absorbcję wapnia przez kości ?

Konsekwencją picie dużych ilości napojów gazowanych jest utrata szkliwa, co prowadzi do żółknięcia zębów
i próchnicy. Kwas fosforowy może być również przyczyną stanów zapalnych żołądka. Poza tym warto wiedzieć, że jedna puszka gazowanego napoju zawiera 10 łyżeczek cukru, 150 kalorii, 30-55 miligramów kofeiny oraz sztuczne barwniki i siarczany.
Druga sprawa to płatki śniadaniowe. Producenci żywności wprost pomagają dzieciom w wyrobieniu smaku na słodycze już we wczesnym dzieciństwie. Większość płatków śniadaniowych zawiera szybko uwalniające się cukry
i jest dodatkowo słodzona . Zamiast nich lepiej jest dać dziecku  naturalne płatki owsiane i zachęcić, by posłodziło je, dodając owoców tj, jabłka, gruszki, banany, czy nawet rodzynki.
Jako przekąskę wybieraj zawsze dla dziecka owoc i zadbaj o to, aby zawsze w zasięgu ręki były apetyczne owoce.
Wiadomo, że jeśli dzieci dorosną same będą kupowały słodycze, ale jeśli słodkie pokarmy i napoje nie są częścią ich codziennego życia to nie będą od nich uzależnione.
Innym dobrym nawykiem, jaki warto wyrobić w swoich dzieciach jest jedzenie gotowanych i surowych warzyw,
w taki sposób aby dobrze smakowały.
Nie ma żadnych wątpliwości, że właściwe odżywianie zwiększa zdolność dziecka do nauki. Badania wykazały, że sprawność umysłowa zwiększa się, jeśli dzieciom podje się multiwitaminy i składniki mineralne. Bardzo ważną rolę w rozwoju intelektualnym odgrywają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Wykonano badanie, w którym dzieciom z dyslekcją i zaburzeniom polegającym na braku koncentracji
i rozproszeniu uwagi  podano niezbędne kwasy, uzyskując pozytywne rezultaty. Dlatego warto dzieciom podawać pokarmy  będące źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, tj. orzechy, ziarna i wytłoczone  nich oleje. Do najlepszych należą nasiona dyni, sezamu, lnu, słonecznika, migdały, orzechy włoskie, oliwa z oliwek. Można również spożywać niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w formie suplementów.
 
Kiedy dziecko prestaje być karmione piersią, nadchodzi czas by zacząć podawać mu preparaty witaminowo-mineralne – najlepsze są specjalne tabletki do żucia. Sprawdź czy tabletka nie zwiera cukru, powinny być słodzone sokami owocowymi lub niewielka ilością fruktozy. Dzieci potrzebują witaminy A do rozwoju błon śluzowych
i zapewniającej ochronę przed infekcjami, witaminy D, która wspomaga wchłanianie wapnia, witaminy B i C niezbędnych do rozwoju mózgu, cynku stymulującego wzrost oraz chromu, selenu, magnezu i manganu. Upewnij się, że wybrany preparat zawiera wymienione składniki w odpowiednich dawkach.
Dobrym rozwiązaniem są tabletki do żucia, jeśli dzieci lubią ich smak można je podawać dzieciom, dopóki nie nauczą się połykania tabletek przeznaczonych dla dorosłych.