Jak zatrzymać miażdżycę

Portret użytkownika Ela

Najpierw wyjaśnijmy sobie co to właściwie jest ta miażdżyca.

Miażdżyca jest schorzeniem rozwijającym się skrycie, a objawy świadczące o nasileniu choroby ujawniają się niespodziewanie zawałem serca.

Miażdżyca to przewlekła choroba dużych i średnich tętnic. Na zewnętrznej powierzchni ścian tętnic powstają blaszki miażdżycowe zbudowane z cholesterolu i odkładającego się w nim wapnia. Ściany stają się grube i sztywne. W końcu światło tętnicy ulega zwężeniu lub zamknięciu. Jeżeli blaszka pęknie lub powstanie w niej szczelina, wewnątrz tętnicy może utworzyć się skrzeplina, która może się oderwać prowadząc do udaru mózgu lub zakrzepicy  tętnic wieńcowych.

U wszystkich ludzi starszych i w średnim wieku można znaleźć ogniska miażdżycowe, ale nie powodują one żadnych dolegliwości, do momentu, gdy zwężenie tętnicy  nie utrudnia przepływu krwi.

 

Początek miażdżycy  może mieć już miejsce we wczesnym dzieciństwie. Dlatego od samego początku należy kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe.

Czynniki etiologiczne prowadzące do rozwoju miażdżycy:

  • Skłonność dziedziczenia (zaburzenia gospodarki lipidowej i metabolizm ściany naczyniowej)
  • Wiek
  • Płeć
  • Czynność hormonalna niektórych gruczołów  (tarczycy, trzustki, gruczołów płciowych i nadnerczy)
  • Zaburzenia układu nerwowego i procesu krzepnięcia krwi
  • Nadciśnienie
  • Niedoczynność gruczołu tarczowego
  • Cukrzyca

Do czynników zewnątrzustrojowych sprzyjających powstawaniu miażdżycy zaliczamy:

  • Otyłość(dieta wysokoenergetyczna, obfitująca w tłuszcze i węglowodany)
  • Używki (palenie tytoniu)
  • Nieodpowiedni tryb życia (barak aktywności fizycznej, odpowiedzialna i nerwowa praca)

W profilaktyce chorób miażdżycowych należy kierować się następującymi wskazówkami:

  • Całkowity zakaz palenia papierosów
  • Stężenie cholesterolu we krwi  <200 mg%
  • Lipoproteiny LDL <130 mg%
  • HDL > 35 mg%
  • Ciśnienie skurczowe krwi:140 mm Hg,
  • Ciśnienie rozkurczowe krwi:85 mmHg
  • Dieta o wartości energetycznej nie prowadzącej do nadwagi o składzie: 40-60% węglowodanów, 10 -20% białka, 20 % tłuszczów głównie z zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Odpowiednia do wieku aktywność fizyczna

Jak zatrzymać miażdżycę?

Leczenie i zapobieganie miażdżycy tętnic polega na odpowiednim ustawieniu trybu życia, zwalczaniu czynników zagrożenia  (nadwaga, papierosy, dieta wysokoenergetyczna, nadciśnienie tętnicze, mało ruchu, cukrzyca i inne choroby metaboliczne). Zapobieganie powinno rozpocząć się już we wczesnym dzieciństwie i kontynuować je przez całe życie.

 

 Miażdżyca – 

 Prawidłowa dieta zapobiegająca miażdżycy, a także stosowana w jej leczeniu musi być tak zaplanowana aby jej wartość energetyczna była dostosowana do stanu chorego. Jeśli chory oprócz miażdżycy cierpi na otyłość, cukrzycę, dnę, nadciśnienie i ma duża nadwagę to należy najpierw uregulować masę ciała. Dieta powinna dostarczać w zależności od trybu życia od 1800 do 2400 kcal.

Podstawą diety przeciwmiażdżycowej jest ograniczenie pożycia tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich roślinnymi.  Konieczne jest również ograniczenia spożycia węglowodanów, a zwłaszcza cukrów prostych.

Powinniśmy unikać tłuszczów nasyconych, utwardzonych chemicznie, izomerów trans. Należy dążyć do spożywania tłuszczów roślinnych, będących źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Głównym źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych jest mięso zwierzęce i tłuszcz mleczny.

Izomery trans występują w znacznej ilości w uwodornionych olejach roślinnych (twarde margaryny, tłuszcze piekarnicze, tłuszcze do smażenia w warunkach przemysłowych. Izomery trans znajdują się również w chipsach, pieczywie cukierniczym, frytkach, ciastach, ciasteczkach, wafelkach i innych słodyczach oraz tłuszczu mlecznym i mięsie wołowym czy baraninie, wieprzowinie.

Jednak w naszej diecie nie może zabraknąć kwasów omega 3 i omega 6 oraz jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych są oleje: kukurydziany, słonecznikowy, sojowy, oraz margaryny z nich produkowane. Natomiast jedninienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczają nam: oliwa z oliwek, olej rzepakowy i arachidowy. Oba rodzaje kwasów wykazują korzystne działanie, obniżające poziom cholesterolu LDL.

Wielonienasycone kwasy omega 3 występują w: rybach, tofu, oleju sojowym, rzepakowym oraz orzechach.

Potrawy powinno przygotowywać się z warzyw, owoców, chudego mięsa, nabiału, roślin strączkowych, przetwory z pełnego ziarna zbóż, kasz.

"Dodatek ziaren do pieczywa nie oznacza, że pieczywo jest pełnoziarniste. Powinno ono zawierać przynajmniej 50%mąki razowej. Warto wybierać chleb nie tylko razowy, ale przygotowany na naturalnym zakwasie."

W miażdżycy należy ograniczyć spożycie cukru i potraw słodkich. Nie wolno również za dużo solić i stosować ostrych przypraw. Należy dbać aby posiłki były spożywane o regularnych porach, nie wolno dopuścić do głodzenia, ponieważ dłuższe okresy głodzenia przyspieszają procesy miażdżycowe.

W diecie przeciwmiażdżycowej ważne jest spożycie witamin A, E, C, które które mają właściwości hamujące w ustroju procesy utleniania i dzięki temu mogą zapobiegać powstawaniu nadtlenków lipidów i wolnych rodników.

Spożycie składników mineralnych tj. magnez, chrom, wapń, cynk, miedź mają korzystny wpływ na przemiany tłuszczów.

Przykładowy jadłospis w leczeniu miażdżycy.

  • I śniadanie:
  • Pieczywo razowe, twaróg ze szczypiorkiem i rzodkiewką,
  • herbata z mlekiem bez cukru
  • II śniadanie:
  • Kanapka z masłem i chudą szynką, pomidor, herbata ziołowa
  • Obiad:
  • Zupa pomidorowa z ryżem
  • Ziemniaki, potrawka z kurczaka, sałatka z buraczków, sok z jabłek bez cukru
  • Podwieczorek
  • 1 szklanka kefiru
  • Kolacja:
  • Płatki owsiane z chudym mlekiem,
  • Herbata z miodem

 Należy pamiętać aby potrawy były przygotowywane na parze lub pieczone, zaleca się unikania smażenia, zabielania zup zasmażkami, dodawania tłustych sosów do sałatek. Staramy się spożywać żywność jak najmniej przetworzoną.

Ciekawostki

Czy wiesz, że zjedzone codziennie dwa jabłka ze skórką mogą obniżyć cholesterol nawet o 16%.

Dwie szklanki soku pomarańczowego obniżają poziom cholesterolu LDL i podnoszą poziom HDL

Dieta niskocholesterolowa nie wyklucza spożywanie alkoholu, należy tylko wiedzieć czego i w jakich ilościach możemy się napić. (najlepiej wypić lampkę wina do obiadu i to okazjonalnie). Abstynentom zaleca się picie zielonej herbaty, która zawiera flawonoidy (2 filiżanki dziennie).

W naszym menu nie może zabraknąć antyutleniaczy hamujących szkodliwe działanie wolnych rodników w organizmie. Najbardziej popularnym z nich jest witamina C, która znajduje się w większości warzyw i owoców.. Inne przeciwutleniacze to karetonoidy obecne w produktach o żółtym i pomarańczowym kolorze.

Literatura:

Biernat J. Żywienie żywność a zdrowie

Choroby wewnętrzne pod redakcją Konkota F.

Portret użytkownika Ewa, W-wa

CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY-IRL. *****

CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY-IRL, JEST W CHWILI OBECNEJ NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYM PRODUKTEM ŻYWIENIOWYM DLA CZŁOWIEKA NA PLANECIE ZIEMIA:
80% ENERGII (niskie węglowodany), antyotyłościowy (bardzo syci), antycukrzycowy (poziom cukru do 26% wzrostu). W całych swoich dziejach LUDZKOŚĆ (7 MLD), nie stworzyła dotąd tak wartościowego i biologicznie wzorcowego PRODUKTU ŻYWIENIOWEGO.

CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY -IRL, MOŻNA PAKOWAĆ PRÓŻNIOWO:
Np. po 3 szt. jest on wówczas przydatny do spożycia przez PONAD 1 ROK. Energia biologiczna tj. 80% ENERGII (niskie węglowodany), na tzw. TRASY, wycieczki, dalekie wyjazdy czyli: LOGICZNA, ZDROWOTNA KONIECZNOŚĆ. Również AKCJE POMOCY HUMANITARNEJ !!

OKRUSZKI !! DLA DZIECI, DLA SPORTOWCÓW, CHORYCH (SZPITAL), OSÓB STARSZYCH (DODAJEMY DO WSZELKICH POSIŁKÓW):
Każdy CHLEB-IRL tj. upieczone MINI CHLEBKI, mielimy (mikser) uzyskując tzw. OKRUSZKI czyli produkt biologicznie wzorcowy w praktycznej do spożycia formie. Rozdrobniony chleb jest naturalnym źródłem ENERGII dla człowieka i powinien stanowić podstawowy składnik każdego posiłku/24h. Nasz organizm pozyskuje o 30% więcej energii, niż po spożyciu ugotowanego ryżu, co stanowi zwiększenie energetycznych możliwości życiowych dla wszystkich komórek organizmu, a w szczególności komórek nerwowych naszego mózgu. Układ immunologiczny otrzymuje dodatkową energię do walki z bakteriami, wirusami, także z komórkami nowotworowymi wzmacniając szanse obronne organizmu (dużo większa energia dla białych krwinek układu odpornościowego !!).