Jak kupować warzywa i owoce

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Jak zminimalizować straty składników odżywczych
 
Chcąc ograniczyć straty witamin i minerałów podczas wstępnego przygotowania warzyw korzeniowych:
  • Dokładnie myjemy je przed obraniem
Obieramy bardzo cienko, pamiętając, że tuż pod skórką jest najwięcej witamin i innych składników odżywczych (o ile warzywa pochodzą z własnych grządek bądź z upraw ekologicznych)
  • Po obraniu płuczmy szybko i krótko.
  • Nie przetrzymujmy zbyt długo w wodzie, a jeśli to konieczne, wodę w której się moczyy, wykorzystajmy do ich ugotowania
  • Rozdrobnionych warzyw nie płuczmy i nie przechowujmy, wkładajmy je bezpośrednio do potrawy, którą gotujemy.
 
  • Obrane i rozdrobnione warzywa chrońmy przed światłem i dostępem tlenu, aby nie traciły zawartych w nich witamin i nie ciemniały
  • Obierajmy je i rozdrabniajmy wyłącznie za pomocą narzędzi ze stali nierdzewnej.
 
Kupowanie i przechowywanie warzyw i owoców
 
Wybierajmy zawsze świeże, jędrne, dojrzałe i dobrze wybarwione warzywa. Nie kupujmy zwiędłych, miękkich, ani najbardziej wyrośniętych, ponieważ ich imponująca wielkość może świadczyć o przesadnym nawożeniu. Pamiętajmy również, że im intensywniejszy kolor warzyw i owoców, tym większa ich wartość odżywcza. Warto zaopatrywać się u zaufanego dostawcy, który ma uprawę ekologiczną, a więc nie używa środków ochrony roślin ani nawozów sztucznych. Jeśli natomiast nic nie wiemy o pochodzeniu warzyw czy owoców róbmy zakupy u różnych sprzedawców. Po powrocie do domu warzywa bądź owoce myjemy i chowamy do lodówki (chociaż nie wszystkie). Dzięki temu powstrzymamy niekorzystne działanie enzymów, które podczas wzrostu roślin biorą udział w tworzeniu witamin, później są źródłem procesów niszczących. Ich aktywność pobudza temperatura pokojowa, a hamują zimno lub gorąco oraz brak dostępu do światła i tlenu.
Zimą i wczesną wiosną kupujmy raczej mrożonki oraz przetwory z owoców i warzyw niż nowalijki, które mogą zawierać znaczne ilości azotanów i azotynów i środków ochrony roślin. 
Ponieważ warzywa i owoce są produktami sezonowymi, należy je przechowywać w takich warunkach aby zachowały jak najwięcej swoich właściwości także po sezonie. Trzeba pamiętać, że produkty te:
„oddychają” i wydzielają dwutlenek węgla oraz wodę, a także trochę ciepła – tracą przy tym swoją masę i witaminę C, mogą ulegać tzw. Zgrzaniu a nawet zaparzeniu „parują” i tracą wówczas wodę oraz jędrność, stają się pomarszczone z powodu kurczenia się tkanek, zmniejsza się ich masa.
Procesy te spowolnimy, jeżeli będziemy je magazynować w niższej temperaturze, jednak nie poniżej 0 stopni (nie mogą przemarznąć). W chłodnej piwnicy lub spiżarni marchew, pietruszkę, seler, buraki, cebulę, czosnek możemy trzymać 6-8 miesięcy, a kalafior, kalarepę, fasolę szparagową, pomidory ogórki od kilku do kilkunastu dni. Pomieszczenie to powinno być czyste, zaciemnione i mieć dobrą wentylację i odpowiednią wilgotność (85-95%), dlatego piwnicę w czasie deszczu trzeba wietrzyć lub podczas suszy zraszać otoczenie warzyw. Zagrożeniem dla naszych warzyw mogą być szkodniki (gryzonie, owady), bakterie, pleśnie, grzyby. Zaatakowane przez nie warzywa wyrzucamy.
Mrożenie
Jednych z najlepszych sposobów przechowywania warzyw i owoców jest mrożenie. Mrożonki mają wartość odżywczą najbardziej zbliżoną do produktów świeżych, a zimą i wczesna wiosną wręcz porównywalną. Niewielkie straty odżywcze powstają podczas blanszowania, kiedy obgotowujemy warzywa i owoce przez kilkadziesiąt sekund aby wyeliminować działanie enzymów, które niekorzystnie wpływają na składniki odżywcze i powodują ciemnienie warzyw. Bez blanszowania mrozi się pomidory, ogórki, cukinię i cebulę. Jeżeli chcemy zamrozić świeże warzywa lub owoce, np. z własnego ogródka, pamiętajmy by:
  1. Zrobić to natychmiast po ich zerwaniu, im szybciej tym lepsza będzie jakość zamrożonych produktów;
  2. Po oczyszczeniu, obraniu, opłukaniu, osuszeniu oraz rozdrobnieniu przełożyć je do torebek przeznaczonych do zamrażania żywności.
  3. Mrożonki opisać – zanotować ich zawartość i datę zamrożenia.
  4. Rozmrożonego produktu nie zamrażać ponownie.
  5. Najlepiej mrozić małe porcje owoców i warzyw w jak najkrótszym czasie i jak najniższej temperaturze.
  6. By rozmrozić warzywa i owoce najlepiej wrzucić je do wrzątku.
  7. Produkt, który nie gotujemy rozmrażamy w lodówce, a nie w temp. Pokojowej. Zmniejszymy wówczas straty witaminy C oraz ograniczymy rozwój pleśni i bakterii.
  8. Owoce miękkie, tj. maliny, Jerzyny truskawki, płuczemy i zasypujemy cukrem, aby ograniczyć dostęp powietrza – zmniejszamy wówczas straty witamin.
 
 
Portret użytkownika arganowe

warzywa

Tylko, nie znamy pochodzenia warzyw. Czy one były nawożone czy nie. Które wybrać, bardziej kolorowe, przyciągające uwagę czy mniej. Jedynie zdrowe warzywa można mieć, zakładając sobie własny ogródek, z Daleka od zanieczyszczeń duży aglomeracji

Portret użytkownika arganowe

warzywa

Tylko, nie znamy pochodzenia warzyw. Czy one były nawożone czy nie. Które wybrać, bardziej kolorowe, przyciągające uwagę czy mniej. Jedynie zdrowe warzywa można mieć, zakładając sobie własny ogródek, z Daleka od zanieczyszczeń duży aglomeracji