Jajko a cholesterol

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 
Niestety od bardzo dawna cieszyło się trochę złą opinią, z jednej strony jajko uważano za produkt bardzo odżywczy, np. Prof. Trziszka zaznaczył, że jaja zawierają ogromną ilość składników, które możemy wykorzystać jako naturalne komponenty w suplementach diety, z drugiej strony oskarżone jest o zbyt dużą ilość cholesterolu i o wszystkie konsekwencje zdrowotne, jakie pociąga za sobą spożywanie jego dużej ilości. Chociaż co to nzaczy duża ilość hmmmm…
 
 
 Raz pozwalają nam spożywać 3 jajka w tygodniu, potem dozwolone jest 10 jajejk tygodniowo, jeszcze inna wersja to 2 jajka dziennie, no cóż badania w ciąż trwają za niedługo pewnie dowiemy się, że jajka to w ogóle produkt niezdatny do spożycia, chociaż gdybyśmy wzięli pod uwagę czym kurki są karmione i w jaki sposób hodowane, to żeczywiście może okazać się to prawdą. Ale porozmawiajmy o takich wiejskich jajkach, ewentualnie tych eko ze sklepu (powiedzmy, że są rzeczywiście Eko).
 nikt nie mówi, że w tym samym jajku znajduje się również olbrzymia ilość lizyny. Po zjedzeniu jajka w naszym organizmie lizyna zawarta w nim powoduje rozkład niedobrego cholesterolu. Tej lizyny jest tak bardzo dużo, że powoduje nie tylko rozkład cholesterolu zawartego w jajku, ale również rozkład i wypłukiwanie złego cholesterolu z naszego organizmu. Tylko, że lizyna w temperaturze powyżej 82 stopnie po prostu ginie.
Jajko gotowane w wodzie o temp. 100 stopni w środku nie przekracza temp. 82 stopni. Natura tak stworzyła jajko aby nie zginęła lizyna. Dlatego jemy gotowane na twardo, miękko. Ale uwaga nie jemy jajka, którego skorupka pękła podczas gotowania, bo wówczas osiąga temp. 100 stopni i lizyna ginie. A już na pewno ginie gdy robimy sobie jajecznicę.
 
Jajko jest jednym z najlepszych produktów żywieniowych dla człowieka. Posiada ono bowiem wszystkie aminokwasy egzogenne. Całkowite uzupełnia zapotrzebowanie na białka.
 
Co dobrego w jajku?
  • Witaminy A, D, E, K, B2, B9, B12
  • Fosfor, potas, wapń, żelazo, cynk, magnez, selen, jod
  • Luteina, lecytyna
  • Jedno jajko to ok. 78 kcal
  • 1/3 to tłuszcz, przewaga dobrych nasyconych kwasów tłuszczowych
 
Witamina A jest niezbędna do prawidłowego widzenia, procesu wzrostu, razem z innymi witaminami bierze udział w utrzymaniu zdrowej skóry i śluzówek.
Witamina D ułatwia jelitowe wchłanianie wapnia i fosforu, co ma podstawowe znaczenie dla utrzymania prawidłowej struktury kości i zębów.
Witamina E ma właściwości przeciwutleniające, niezbędna jest dla prawidłowego działąnia komórek nerwowych.
Witamina K ma działanie przeciwkrwotoczne
Witamina B2 odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku oraz utrzymaniu zdrowych błon śluzowych i skóry. Potrzebna  jest również do uwolnienia energi zawartej w białkach, węglowodanach i tłuszczach.
Witamina B9 odpowiada za prawidłowy rozwój cewy nerwowej. W raz z witaminą B12 bierze udział w dojrzewaniu krwinek czerwonych.
Witamina B12
Uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek w szpiku kostnym, zapobiega niedokrwistości złośliwej, niezbędna w przemianach metabolicznych.
 
 
Lecytyna bierze udział w różnych procesach przemiany materii, jest bardzo ważnym elementem składowym mózgu i tkanki nerwowej, stanowi barierę ochronną ścian żołądka, bierze udział w gospodarce cholesterolem.
Fosfor łącznie z wapniem  reguluje m.in. proces mineralizacji kości, jest konieczny do wchłaniania wapnia
Wapń, jak już wiemy jego niedobór powoduje odwapnienie kości, zaburzenia funkcjonowania serca, układu nerwowego oraz mięśni.
 
Potas pierwiastek ten ma właściwości zasadowe, bierze udział w procesach regulacji ciśnienia, odgrywa ważną rolę w gospodarce wodno-elektrolitowej, niezbędny do utrzymania prawidłowej  kurczliwości mięśni.
Żelazo jest koniecznym składnikiem do transportu tlenu w organizmie, jego niedobór prowadzi do niedokrwistości.
Cynk jest antyoksydantem, ma działąnie przeciwnowotworowe
Magnez konieczny jest do budowy kości, zębów, działa przeciwstresowo, wpływa na funkcję mózgu, zwalnia proces starzenia się, jest konieczny do aktywnego transportu sodu, potasu.
Selen ma dobroczynny wpływ na naczynia krwionośne i chroni przed miażdżycą. Zapobiega zaćmie oraz zwyrodnieniu plamki żółtej. Jest niezbędny do właściwego metabolizmu hormonu tarczycy. Łagodzi dolegliwości związane z menopauzą, dodaje energii i podnosi libido
Jod jest składnikiem hormonów tarczycy, konieczny do prawidłowego wzrostu i osiągnięcia dojrzałości płciowej.
 
 
 
 
Literatura
Jadwiga Kempisty Leczenie żywieniem.
 
Portret użytkownika Marzena

:)

Bardzo ciekawy wpis. Oby więcej takich!

Portret użytkownika Wszywka

Bardzo fajny artykuł. Moim

Bardzo fajny artykuł. Moim zdaniem w jedzeniu jajek - jak i wszystkiego - ważne jest zachowanie umiaru. Jak mam ochotę na jajko to je jem, ale staram się nie jeść kilku codziennie przez kilka dni. :)

Portret użytkownika Esperal

Ciekawy artykuł. Też lubię

Ciekawy artykuł. Też lubię jajka, staram się nie jeść ich codziennie, ale bardzo lubię.