Dlaczego nie należy popijać używkami dań mięsnych?

Portret użytkownika Ela

 Dlaczego nie powinniśmy popijać dań mięsnych używkami takimi jak: kawa, herbata, kakao?

Obserwując ludzi często zauważam, że do posiłków wybierają zazwyczaj coś do popicia. Jedząc coś słodkiego czy słonego , za chwilę popijamy to jakims napojem. 

W naszym społeczeństwie po prostu się juz tak utarło, do ciasteczka kawcia, do obiadku herbatka itd.

Ale tak czy w ogóle zastanawiamy się nad tym czy takie "popijanie" jest zdrowe?

Mało osób zdaje sobie sprawę, że popijając posiłki rozcieńczamy soki żoładkowe, które wydzielane sa podczas trawienia i niestety wydłuża to okres trawienia, może powodować wzdęcia i inne dolegliwości żołądkowe.

Poza tym rada dla osób dbających o linię: trawienie zaczyna się juz w jamie ustnej, dlatego popijając posiłki powodujemy, że pochłaniamy więcej pokarmu niż potrzebujemy. Z drugiej jednak strony czujemy dłużej sytość poniewaz posiłek dłużej zalega niestrawiony w żołądku.

A teraz powróćmy do pierwotnego pytania.

Herbata, kawa, kakao zawierają substancje ograniczające przyswajanie żelaza, magnezu, cynku, wapnia oraz witaminy B1 z mięsa i jego przetworów.

Używki te bogate sa w taniny, a zwłaszcza w najbardziej szkodliwy kwas szczawiowy. Najwięcej zawiera go kakao, nieco mniej herbata, a najmniej kwa.

Należy wiedzieć, że kwas szczawiowy wiąże składniki mineralne, co sprzyja ich szybszemu wydalaniu z organizmu.

Ponadto taniny pochodzące z herbaty dodatkowo unieczynniają witaminę B1. Dlatego aby uniknąc strat tych wszystkich cennych składników, napoje takie jak kawa, herbata, kakao pij 2 godziny po mięsnym posiłku. Warto także wiedzieć, że dodanie mleka do kawy lub herbaty znacznie zmniejsza ryzyko utraty tych witamin i minerałów. dzieje się tak dlatego, że zawarty w nim wapń wiąże i unieczynia kwas szczawiowy.

Dietetycy zalecają picie  napojów 30 mminut przed planowanym posiłkiem i 60 minut po spożytym posiłku.