Dieta wzmacniająca odporność

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 

Dieta wzmacniająca układ odpornościowy nie różni się specjalnie od diety ogólnie przyjętej za prawidłową. W czasie zakażenia układ odpornościowy intensywnie produkuje komórki , więc niezbędne jest dostarczenie mu odpowideniej ilości białka, należy jednak pamiętać, ze zbyt duża ilość białka mooże osłabić odporność, gdyż prawdopodobnie powoduje zużycie witaminy B6. Dieta bogata w tłuszcze nasycone i uwodornione również ma działanie osłabiające i dodatkowo może prowadzić do zatkania naczyń chłonnych. 
Natomiast korzystny wpływ na nasze zdrowie mają kwasy tłuszczowe zawarte w olejach tłoczinych na zimno. Optymalna dieta dla utrzymania  sprawności układu odpornościowego powinna obejmować  odpowiednio dobraną zaartość białka, tłuszcze roślinne uzyskiwane
z orzechów i nasion oraz dużo świerzych owoców i warzyw bogatych w składniki mineralne
i witaminy. Podczas infekcji wirusowej najlepiej unikać mięsa, nabiału, jajek, słodyczy.
 

Zaleca się sporzywanie warzyw zwłaszcza buraków, marchwi, ziemniaków, fasoli, pomidorów, kiełków fasoli. Kozystne działanie mają owoce tj. pomarańcze, jabłka, kiwi, zmielone nasiona soczewicy, brązowy ryż, ryby. Należy unikać smażenia, gdyż wyzwala  tworzenie wolnych rodników.
 
Do preparatów, które warto przyjmować w większych ilościach aby zwalczyć infekcje, należą przeciwutleniacze, w tym witamina C. Antyutleniacze np. witaminy C, A, E, cynk oraz selen neutralizują wolne rodniki , które osłabiają nasz organizm. Poza tym witamina A chroni nas przed wniknięciem wirusów.
Witamina A i beta karoten mają silne działanie przeciwutleniające.
Witamina E wzmacnia funkcje limfocytów B i T, właściwości te wzrastają, kiedy podajemy ją razem z selenem.
Selen, żelazo, miedź  i cynk działają korzystnie na układ odpornościowy. Cynk jest niezbędny do produkcji komórek
i prawidłowego funkcjonowania limfocytów B i T.

 

Literatura:

Holford P. Smak zdrowia