Dieta Śródziemnomorska

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

Dieta śródziemnomorska uważana jest za najzdrowszą dietę spośród diet naturalnych. Badania dowodzą, że wpływa ona na zmniejszene zagrożenia chorobami  powstającymi na tle wadliwego żywienia. Mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego znacznie rzadziej chorują na choroby cywilizacyjne, ponieważ w diecie śródziemnomorskiej przewarzają warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, strączkowe oraz ryby        i owoce morza, również regionalne sery np. feta i fermentowane produkty mleczne. Do przygotowania potraw wykorzystuje się zsnek, cebulę, zioła oraz oliwe z oliwek zamiast masła i innych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Z menu wyklucozne jest mięso wieprzowe, zamiast niego preferowany jest drób i mięso baranie spożywane z umiarem. Do posiłków podaje się czerwone  wytrawne wino.

Dieta ta w cale nie jest uboga w tłuszcze, istnieje jednak różnica w rodzaju spozywanych tłuszczów. Ponad 3/4  energii z tłuszczu pochodzi z oliwy, otrzymanej z lokalnie  hodowanych owoców drzew oliwnych, zawierające jednonienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3 i omega 6). Dieta ta jest uboga w tłuszcze nasycone. Dieta Śródziemnomorska stosowana w odpowiednich proporcjach dostarcza wystarczających ilości energii, białka, tłuszczu, wszystkich witamin i składników mieralnych oraz błonnika.. Dieta ta jest zgodna z zasadami racjonalnego  żywienia  i proponuje pełnowartościowe posiłk. Żywienie oparte na tej diecie ma służyć utrzymaniu prawidłowej masy ciałą. Dieta polecana jest osobom zagrożonym na niedokrwienną choroba serca, stosowanie diety obniża również około 40%  ryzyko zachorowania na chorobę  Alzheimera. Wśród korzyści zdrowotnych płynących z tego stylu żywienia wymienia się ponadto: poprawę stanu chorych na reumatoidalne zapalenie stawów, astmę i niektóre alergie. Dieta ta w warunkach polskich jest stosunkowo kosztowna , a jej rezlizacja wymaga wiedzy żywieniowej