Dieta dr Budwig

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 

 
Charakterystycznym elementem diety dr Budwig jest to, że w pierwszym jej etapie stosowania (od kilku tygodni do kilku miesięcy ) jedynym zalecanym źródłem tłuszczu jest olej lniany oraz ryby. Inne tłuszcze zwłaszcza zwierzęce są zakazane. Wszystko w celu wysycenia tkanek organizmu kwasami omega-3 , uzupełnienia ich niedoboru w diecie. Osobom przyjmującym duże ilości oleju lnianego 6-8 łyżek stołowych dziennie poleca się miksować olej z chudym twarogiem i spożywać w postaci pasty, by ułatwić wchłanianie oleju. Przyjmowanie dużych dawek oleju kontynuuje się do czasu poprawy zdrowia, nie dłużej jednak niż kilka miesięcy. Najszybciej obserwowane jest  zwykłe ustąpienie zaparć, zmniejszenie bolesności
i „skrzypienia” stawów.
 
 
Olej lniany powinien być wprowadzony do diety zamiast wszystkich innych tłuszczów, a w szczególności zamiast miażdżycorodnych tłuszczów zwierzęcych, dlatego twaróg i jogurt używane do sporządzania past powinny być odtłuszczone.
 
 
Podczas  „intensywnego” stosowania oleju lnianego w diecie dr Ludwig zmniejsza się ilość przyjmowanego oleju lnianego – na dawkę profilaktyczną 2 łyżki  dziennie.
 
Potrawy nie powinny być przyrządzane na bazie produktów  konserwowanych, z dodatkami chemicznymi.
Bardzo korzystne jest spożywanie codziennie produktów mlecznych fermentowanych, gdyż zawierają one  łatwostrawne białko i pożyteczne bakterie, które zasiedlają jelito grube i pełnią wiele ważnych funkcji, np. produkują witaminy z grupy B, neutralizują toksyny, wspomagają układ odpornościowy. Wskazana jest codziennie 1 szklanka letniego mleka acodifilnego, kefiru, maślanki lub jogurtu, zmieszana z 2 łyżeczkami świeżo zmielonego siemienia lnianego.
Dieta ta również poleca spożywanie drożdży piekarniczych. Niewielka ilość drożdży należy przed spożyciem rozpuścić w małej ilości wody i 2 minuty gotować, by nie fermentowały. Pijemy po ochłodzeniu. Drożdże są cennym źródłem witamin z grupy B, potasu, fosforu, magnezu oraz białka. Na drożdżyce przez nie powodowane narażone są osoby z wyniszczonym bądź osłabionym  przez choroby układem pokarmowym.
 
Podstawowe zalecenia dla wszystkich chorych
W ciągu dnia należ spożywać regularnie głównie ciepłe posiłki, unikać przejadania się.
Przerwa pomiędzy posiłkami powinna wynosić 4-4,5 godziny
Kolacja powinna być lekkostrawna  i spożywana nie później niż o 19
Między posiłkami chory powinien ograniczyć się do picia wody  niskomineralizowanej lub niesłodzonej herbaty ziołowej. Niewskazane jest również picie bezpośrednio przed, w czasie posiłku i po posiłku
Na początku każdego posiłku należy spożyć świeże warzywa, a następnie przechodzić do dań gotowanych, gotowanych na parze, duszonych, pieczonych
Powinno się ograniczyć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i zastępować je olejami roślinnymi nierafinowanymi.
Zaleca się stosowanie rozdzielności pokarmowej w celu prawidłowego trawienia. Nie należy łączyć produktów białkowych (strączkowe, mięso, ryby) ze skrobiowymi (produkty mączne, zboża, pieczywo, ryż, ziemniaki, buraki, marchew, dynia).
Smażenie jest najmniej polecanym sposobem obróbki kulinarnej. Smażyć można tylko na olejach nierafinowanych , które są przystosowane do podgrzewania. (np. olej kokosowy)
Z pieczywa zaleca się chleb żytni 100% na zakwasie lub bułki grahamki. Pieczywo żytnie jest najzdrowszym rodzajem pieczywa. Dopuszczalny jest również chleb orkiszowy pieczony w domu.
 
Mikroflora jelit jest istotna dla prawidłowego trawienia i odporności organizmu. Wiele sytuacji wymaga odbudowy flory bakteryjnej przewodu pokarmowego: po leczeniu, antybiotykoterapii, radioterapii, operacjach, w obniżonej odporności, przy uporczywych biegunkach, wzdęciach. Zaleca się wtedy spożywanie probiotyków – bakterii kwasu mlekowego (dostępne w aptekach w postaci kapsułek do sporządzania zawiesiny wodnej).
 
Rola antyoksydantów w diecie dr Budwig
 
Przy zwiększonym dostarczaniu NNKT z dietą rośnie zapotrzebowanie organizmu na  przeciwutleniacze. Antyoksydanty i przeciwutleniacze chronią kwasy tłuszczowe i inne związki przed zbyt gwałtownym utlenianiem, wyłapują wolne rodniki.
Do przeciwutleniaczy należą: witamina C, E, kwasy organiczne, polifenole, flawonoidy, ligniny i wiele innych związków roślinnych. Ich źródłem są: owoce, warzywa, , nasiona, kakao, czerwone wino
 

 

 

Portret użytkownika Gosc

Smażenie na olejach

Smażenie na olejach rafinowanych w diecie dr Budwig? To jakas pomyłka. Jedynie olej kokosowy nierafinowany dopuszczony jest w tej diecie do krótkiego smażenia, np przy sporzadzeniu oleoluxu.