Dieta Atkinsa

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

To dieta wysokobiałkowa, wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa.
Zakłada dauże spożycie mięsa, serów, jajek, tłuszczów zwierzęcych.
W diecie występują 4 okresy
Pierwszy wprowadzający – trwa około 2 tygodni i jest najbardziej restrykcyjny, bowiem dopuszcza spożywanie tylko 20 g węglowodanów dziennie.podczas tej fazy jesz wołowinę, ryby, warzywa niskowęglowodanowe. Po dwóch tygodniach do diety mozesz dodać 2 łyżki orzechów lub nasion
Drugi – osiągania prawidłowej masy ciała.

Nadal jesz rodukty takie jak w pierwszej fazie, stopniowo wprowadzasz węglowodany. Co tydzień dodajesz nie więcej niż 5g węglowodanów
Trzeci przygotowawczy „na całe życie” dopuszcza stopniowe zwiększenie  ilości węglowodanów około 50 g dziennie. Co tydzień wprowadzasz do swojej dietyok 10 g węglowodanów. Zalecane są również ćwiczenia fizyczne

Czwarty - Utrzymanie wagi do końca życia.

Zwracasz uwagę na ilośc węglowodanów w diecie

Celem diety Atkinsa jest pozbycie się nadwagi przez spożywanie pokarmów wysokobiałkowych o minimalnej zawartości węglowodanów. Nie ogranicza się również poboru kalorii. Jak to możliwe, że tracimy kilogramy w bardzo krótkim czasie?

Organizm reaguje  w ten sposób ponieważ brak węglowodanó w pożywieniu zmusza go do wykorzystania zapasów glikogenu przechowywanych w mięśniach. Zapasy te zawieraja także wodę, w związku z czym mięśnie szybko tracą ją wraz z glikogenem. Osoba dobrze umięśniona traci w ten sposób na wadze ok. 3,5 kg w ciągu pierwszych 3-4 dni, natomiast osoba o mniejszej muskulaturze może stracić 1,5-2,5 kg
Atkins nie wspomina o szkodliwych efektach ubocznych swojej diety, np. kwasica ketonowa  może powodować osłabienie i odwodnienie, a nawet nagłą śmierć w wyniku zaburzeń rytmu serca. Natomiast duże spożycie tłuszczów nasyconych, powoduje miażdżycę, nadciśnienie  oraz postarza naczynia i układ odpornościowy. Dieta Atkinsa podwyższ apoziom cholesterolu LDL.
U większości osób takie ilości tłuszczu zwiększają ryzyko starzenia tętnic ze wszystkimi  ich konsekwencjami, w postaci zawałów, wylewów, utraty pamięci, impotencji.
Nie ma jednak wątpliwości, że dieta Atkinsa działa, ale na krótka metę.
W diecie tej brakuje błonnika, tłuszczów jedno i wielonienasyconych, owoców, ryb, roślin strączkowych, wody, wapnia, kwasu foliowego i orzechów.
Dieta Atkinsa to dieta katogenna zakwaszająca organizm. Niedobór węglowodanów powoduje  niepełne spalanie tłuszczów. Wysoka podaż białka  obciąża nerki. Jest to dieta o małej zawartości witamin i składników mineralnych..
Utrata masy ciała jest wynikiem w znacznej mierze, zmniejszonego apetytu, będącego wynikiem ketonemii i odwodnienia organizmu

Literatura
Żywienie człowieka a zdrowie publiczne J.Gawędzki, W.Roszkowski. Warszawa 2009
Dieta Realage. Michael F. Roizen, John La Puma

Robert C.Atkins "Dieta Doktora Atkinsa"