Cynk - potęga zdrowa

Portret użytkownika Ela

Na podstawie licznych badań stwierdzono, że cynk jest potrzebny do formowania się kości. Dorośli, a nie tylko dzieci, wciąż odbudowują swój kościec podczas procesów związanych z przemianą materii. Rzeszotowienie kości jest przecież związane z niedoborami różnych składników mineralnych: wapnia, magnezu, fosforu, krzemu. Okazuje się, że także cynk jest kościom potrzebny, a w prost niezbędny we wczesnym okresie rozwoju i wzrostu.

Niedobór cynku u dzieci.

Słaby, apetyt, słaby wzrost, a do tego chęć zjadania lub lizania pewnych przedmiotów – mogą wskazywać na niedobory cynku u dzieci, a także i tych, które są na pozór dobrze odżywiane i zupełnie zdrowe. Stwierdzono to po badaniach nad zawartością cynku we włosach dzieci i niemowląt. Dziewczynka mająca zaledwie 18 miesięcy, zdradzała dziwne zainteresowanie metalowymi przedmiotami, np. obgryzała stalowy pasek, podtrzymujący róg dywanu, a także żuła swoje włosy. Mimo tzw. Zdrowego odżywiania miała słaby apetyt i bardzo powoli rosła. Gdy zaczęto jej podawać cynk, wszystkie te apetyty i objawy niedorozwoju zaczęły znikać po 3 dniach. Badania zawartości cynku we włosach wykazywały bardzo niski jego poziom. Cynk i witamina C zostały nazwane cudownym środkiem przeciwko katarom i wielu zakażeniom wirusowym.

 

Cynk a inteligencja

Z pewnością wiemy, że zażywając cynk nikt się nie stanie Albertem Einsteinem i że poziom cynku nie musi koniecznie wpływać na poziom inteligencji, ale wyniki badań pokazały, że studenci, którzy mający większą zawartość tego pierwiastka w organizmie mieli lepsze stopnie.

Również uporczywe trądziki, latami nękające pacjentów, można zlikwidować cynkiem. Osoby, które zatraciły zmysł węchu lub smaku – zostawały wyleczone cynkiem. Trudno gojące się rany i oparzenia goiły się bez komplikacji dzięki cynkowi. Pierwiastek ten również pomagał przy anemii, reumatyzmie, a także leczono nim wrzody żołądka oraz przerost prostaty.

Cynk i reumatyzm

Poziom cynku jest niższy u chorych na reumatyzm i artretyzm niż u zdrowych. Chorym podawano przez 12 tygodni cynk dzięki czemu poranna sztywność stawów znacznie ustąpiła. Chorzy podkreślali swoje coraz lepsze samopoczucie. Kuracja cynkiem jest bardzo zachęcająca, niemniej jednak na ostateczne wyniki badań trzeba poczekać aż do przeprowadzenia dalszych badań.

Cynk i wrzody

W 1772r. brytyjscy lekarze kurowali wrzodowców, dodając im cynku do pożywienia. Jedną z niespodzianek w leczeniu wrzodów przewodu pokarmowego jest  to, że potrafią one same znikać, jeśli mają tło psychiczne. Bo emocjonalne stany odgrywają dużą rolę tak w powstawaniu, jak w leczeniu tych schorzeń.  W doświadczeniu brało udział 10 pacjentów, którym podawano 3 kapsułki cyku dziennie po posiłku. Zakazano im picia alkoholu, palenia, oraz zażywania aspiryny bo pogarsza stan wrzodów żołądka i dwunastnicy. Trzy tygodnie później okazało się, że czterech z dziesięciu pacjentów, którzy brali po 660 mg siarczanu cynku zupełnie wyzdrowiało.

Jeszcze kilkanaście lat temu nikt jeszcze nie wiedział o stosowaniu cynku w leczeniu, dziś wiadomo, że w stanach stresowych cynk szybko jest eliminowany z organizmu, z tkanki mięśni i kości.

Świetne wyniki otrzymywali lekarze, którzy leczyli cynkiem 53 pacjentów, którz chorowali na owrzodzenia nóg, powstałe z powodu żylaków (niedostateczne krążenie krwi w nogach). Dostawali po 600 mg siarczanu cynku dziennie i po 40 dniach 58% pacjentów zupełnie wyzdrowiało,  a po dalszym leczeniu wyzdrowieli  i inni. Należy wiedzieć, ze cynk nie wolno podawać jednocześnie z selenem , bo pierwiastki te mają antagonistyczne działanie.

Osoby które borykają się z uporczywym trądzikiem można leczyć cynkiem, oczywiście trzeba mieć na uwadze, że nie zawsze cynk może wyleczyć dolegliwości skórne ponieważ bywa i tak, że w organizmie brakuje witamin z grupy B lub kwasu foliowego, czasami brak żelaza związany jest  z zaczerwienieniem i swędzeniem skóry.

Cynk a starość

Nie wiadomo dokładnie jak cynk pomaga w leczeniu otępienia starczego, ale sądzi się, ze nie dopuszcza do uszkodzenia włosowatych naczyniek krwionośnych. Taka hipoteza oparta jest na fakcie, że pacjenci leczeni nim na arteriosklerozę czują się sprawniejsi również umysłowo. Ustępują rozmaite zaburzenia, wraca pamięć, zdolność do kojarzeń. Oczywiście nie zawsze cynk może wyleczyć z demencji ale podejmowanie prób jest celowe.

Cynk przyśpiesza leczenie

Dzięki cynkowi pacjentki po operacjach ginekologicznych mogły szybciej wrócić do domu. Również pacjenci po ciężkich oparzeniach powinni zażywać ten pierwiastek.

Sekrety działania cynku

Cynk odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowych włosów, niezbędny jest do normalnego rozwoju organów płciowych, do budowy kości i zachowania ich w zdrowiu, do przemiany białkowej i węglowodanowej. Jest konieczny do normalnego wzrostu i rozwoju. Po złamaniu kości organizm potrzebuje duże ilości tego mikroelementu, a nie tylko wapnia,  krzemu, potasu, fosforu, magnezu, jak się ogólnie uważa. Minerał ten również wchodzi w skład wielu enzymów. W 1973 r. określono, że człowiek potrzebuje 15-20 mg cynku, ale obecnie wielu specjalistów twierdzi, że 2-3 razy więcej.

Średnia zawartość cynku w różnych produktach:

Ok.0,25 mg cynku na 1 kg zawierają: jabłka, pomarańcze, cytryny, grejpfruty, warzywa zielone

Ok. 2-8 mg/kg – maliny, czarne jagody, daktyle, większość warzyw, większość ryb morskich, chuda wołowina, mleko, ryż łuskany, buraki ćwikłowe, szparagi, marchew, selery, pomidory, ziemniaki, rzodkiew.

Ok. 8-20 mg/kg – niektóre zboża, drożdże, chleb, cebula, czosnek, drożdże, cebula, czosnek, ryż nie łuskany, jaja, konserwy rybne i mięsne.

Ok. 20-50 mg/kg – mąka pszenna razowa i chleb z niej, mąka owsiana, mąka jęczmienna, kakao, melasa, żółtka jaj, mięso królików i kurcząt, orzechy, groch, fasola, soczewica, kalmary

Ok. 30-85 mg/kg – wątroba wołowa oraz niektóre z ryb

Ok. 75-140 mg/kg – większość grzybów (kania, koźlak, pieczarka, maślak)

Ok. 130-202 mg/kg – otręby pszenne i kiełki pszenicy, nasiona dyni i słonecznika.

Ok. 270-600 mg/kg – ostrygi.

Przybliżone wartości z różnych danych
  • zarodki pszenne 12,5 mg
  • tahini (z niełuskanego sezamu) 10,4 mg
  • wątroba cielęca 9 mg
  • sezam łuszczony 7,7 mg
  • pestki dyni 7,5 mg
  • suszone zioła 6-10 mg
  • kakao (proszek) 6,5 mg
  • orzeszki piniowe 6,4 mg
  • nerkowce 5,7 mg
  • słonecznik 5 mg
  • siemię lniane 4,3 mg
  • żółtko 3,5 mg
  • mak 3,4 mg
  • mięsa różne 3-4 mg
  • kasza gryczana i jaglana surowe 3,5 mg, ugotowane 1,2 mg 
 
Jak w przypadku większości mikroelementów cynk jest lepiej przyswajany z produktów zwierzęcych niż z roślinnych. Jego wchłanianie jest hamowane przez nabiał, alkohol, kwasy fitynowe, ale i nadmiar żelaza, miedzi oraz przez nikiel. Wchłanianie przyśpieszają kwasy owocowe (podobnie jak w przypadku żelaza klik). 

Owoce i warzywa zazwyczaj zawierają mało cynku. Do tanich i bogatych źródeł cynku zaliczyć można również śledzie  i makrele. Można z nich zrobić pyszną  pastę do pieczywa z odrobiną czosnku i przecieru pomidorowego .

Podkiełkowana pszenica jest bardzo bogata nie tylko w cynk, ale również witaminę E, cenne białko roślinne, błonnik, zasobna w witaminy z grupy B, w żelazo, wapń, fosfor, magnez i selen i wiele makro i mikroelementów potrzebnych naszemu organizmowi. Można je jadać od 1-3 łyżki dziennie w postaci surówek, sałatek, past do pieczywa, kremów oraz na chlebie.

A na koniec podaję przepis już na pewno znanej przez wiele osób surówki piękności (I. Gumowska)

5-6 łyżek płatków owsianych zalać w miseczce 6-8 łyżkami wody przegotowanej. Dodać łyżkę miodu i ok. 7-10 posiekanych orzechów laskowych. Zostawić na 30 minut lub całą noc. Przed podaniem płatków dodać  np. jabłko utarte na tarce lub innych owoców, również suszonych, niektórzy zamiast mleka dodają twarożku. Danie to zawiera komplet witamin i składników mineralnych, jak również sporo błonnika, przy tym zaspokaja łaknienie na wiele godzin. Surówka ma ogromny wpływ na skórę, włosy, paznokcie.

 

 

Literatura

Kuchnia i medycyna.  J.Aleksandrowicz,  I.Gumowska