CUD, MIÓD, MALINA

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 
Dlaczego warto jeść maliny?
Owoce malin zawierają przeciwutleniacze oraz wiele cennych związków, a mianowicie kwasy organiczne, tj. cytrynowy, jabłkowy, salicylowy, pektyny, polifenole, antocyjany, które pomagają organizmowi zwalczać choroby. 
Antocyjany to związki , którym maliny zawdzięczają swoją barwę, mają one korzystne dzianie na układ odpornościowy przez co wzmacniają naturalną ochronę organizmu. Z kolei polifenole obecne w malinach to przeciwutleniacze, które diałaja ochronnie na komórki organizmu, chronią przed działaniem wolnych rodników tlenowych, przeciwdziałają one procesom starzenia.
 
 
Osoby które mają problem z zaparciami zaleca się spożywanie tych owoców, gdyż zawierają sporo błonnika, który wspomaga pracę układu pokarmowego. Maliny są również mało kaloryczne, gdyż 100 g zawieraj tylko 33 kcal więc jest to bezpieczna lekka przekąska dla osób odchudzających się.
Ponadto bogate są w witaminy z grupy B w tym również kwas foliowy (B9).
Maliny są źródłem , fosforu i selenu, cynku, żelaza,  zawierają również duże ilości witaminy C. Błyskawiczne zamrażanie i przyrządzanie przetworów z malin niszczy witaminę C, ale na szczęście większość przeciwutleniaczy zostaje.
Świeże maliny, ze względu na dużą zawartość witaminy C wykorzystywane są w leczeniu i zapobieganiu infekcjom zatok.
Obecne w malinach antocyjany obniżają poziom glukozy we krwi po posiłkach bogatych w skrobię
Maliny używane są również do wspomagania leczenia różnych dolegliwości np. wspomagają pracę układu nerwowego, chronią przed powstaniem niedokrwistości, działają uspokajająco, wzmacniają serce, obniżają ciśnienie krwi, działają przeciwmiażdżycowo
Owoce oraz liście malin, dzięki zawartemu w nich kwasowi salicylowemu, mają działanie przeciwgorączkowe i napotne, gdyż pobudzają czynność gruczołów potowych. W związku z powyższym stosowane są w różnorodnej formie podczas przeziębień, posiadają również właściwości rozkurczowe, pomocne w łagodzeniu bólu miesiączkowego. Owoce te działają ściągająco, przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, hamują rozwój bakterii jelitowych oraz zmniejszają biegunkę. 
Maliny znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Mogą być spożywane samodzielnie lub jako dodatek do różnych ciast, deserów, dań, napojów
 
Literatura:
D. Grotto  „101 produktów dla zdrowia i życia”
 
Portret użytkownika Esperal

No proszę, nie dość że

No proszę, nie dość że pyszne, to jeszcze takie zdrowe. A jak uniknąć niszczenia witaminy C? Czy przy podgrzewaniu się nie da?

Portret użytkownika Ela

Niestety każda obróbka

Niestety każda obróbka termiczna niszczy witaminy. Najbardziej narażone na straty są witamina A, D, E, C, B6, B12, B2, KWAS PANTOTENOWY oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Im dłuższe gotowanie tym większe straty, dlatego poleca się krótkie gotowanie lub gotowanie na parze.