Cholesterol pod kontrolą

Portret użytkownika Ela
Opublikowany w kategorii:

 

Ilość i rodzaj spożywanych tłuszczów ma ogromne znaczenie z punktu widzenia profilaktyki i leczenia metabolicznych chorób układu krążenia oraz zapobiegania nowotworom. Tłuszcze pożywienia mają wpływ na zawartość cholesterolu w surowicy krwi.
 
Tłuszcze zwierzęce zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych nasyconych. Należy wiedzieć, że istnieje ścisły związek między spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, węglowodanów rafinowanych a występowaniem choroby niedokrwiennej serca.
 
Odkładanie sie złogów cholesterolu doprowadza do zwężenia tętnic wieńcowych, które nie dostarczają do serca odpowiedniej ilości krwi i tlenu. Niedobór utlenowanej krwi wywołuje  ból w klatce piersiowej. Jeśli w tętnicy powstanie zakrzep i dojdzie do zablokowania przepływu krwi może spowodować to  zawal serca.
Mimo, że cholesterol wydaje się być szkodliwy dla naszego organizmu, to jednak pełni  on w naszym organizmie bardzo wiele ważnych funkcji. Jest prekursorem wielu składników sterydowych, kwasów żółciowych, hormonów sterydowych kory nadnerczy i hormonów gruczołów  płciowych oraz witaminy D3.
 
 
 
Cholesterol wytwarzany jest w organizmie, ale około 40% tego składnika dostarczamy do organizmu z pożywieniem.   Dlatego liczmy się z tym, że jeśli będziemy spożywać często i w dużych ilościach pokarmy o dużej zawartości cholesterolu to zafundujemy sobie rozwój miażdżycy i chorobę niedokrwienną serca. 
 
Granice normy spożycia cholesterolu
 
Idealny poziom cholesterolu nie powinien przekraczać 100 mg / dl, 
Cholesterol LDL (zły) powinien wynosić poniżej 130, a HDL (dobry) - powyżej 50
 
Miejmy również na uwadze poziom trójglicerydów, które są również niebezpieczne jak cholesterol, a raczej jego nadmiar. Szczególnie niebezpieczne są wszystkie pokarmy, które w składzie zawierają 
jednocześnie mleko, jaja i cukier (naleśniki, placki, ciasta, lody itp.), wszelkie tłuszcze zwierzęce 
(smalec, łój, masło krowie), pokarmy mięsne (parówki, kiełbasy, kotlety, szynki itp.), jaja, mleko i 
wszystkie jego przetwory (sery, twarogi, jogurty), słodycze, kawa z kofeina i bez kofeinowa, 
wszelkie smażone potrawy, tłuszcze i  oleje rafinowane, margaryny, kruche ciastka, prażone
orzechy i prażone ziarna.
 
Do grupy pokarmów, które nie wpływają na podwyższenie cholesterolu i tri glicerydów należą pokarmy szczególne pochodzenia roślinnego  (owoce, warzywa, zboża, kasze, rośliny strączkowe, orzechy i nieprażone nasiona). 
Trzy najważniejsze spośród nich to: owies, czosnek i olej z oliwek tłoczony na zimno (Extra Vergine). 
 
Na śniadanie poleciłabym  gotować sobie płatki owsiane ale tylko na wodzie, a przed spożyciem do takiej cieplej owsianki można  dodać mleko owsiane lub sojowe w proszku, 1 utarte jabłko, gruszkę, parę orzechów włoskich (można sobie zmiksować). Należy również spożywać: jabłka, rośliny strączkowe (fasola, soja, soczewice, cieciorka, groch), owoce cytrusowe, słonecznik , sezam, orzechy, kminek, czarnuszka, marchew, seler, olej lniany tłoczony na zimno, zarodki pszenne, mleko owsiane, kasza jaglana. Istotne jest, aby w miarę często spożywać gęste zupy z soczewicy lub fasoli, ale bez dodatku tłuszczu czy śmietany, ewentualnie z tłuszczów można dodać oliwę z oliwek.
 
Zaleca się również dodatkowo wprowadzić do diety takie suplementy jak:
 
Czosnek w kapsułkach (szczególnie dla osób, które nie lubią surowego), lecytynę, olej z wiesiołka, magnez, witaminę E. Oczywiście nie trzeba wszystkich na raz stosować, wystarczy wybrać sobie dwa czy trzy suplementy i  co jakiś czas wymienić na inne.
 
Warto wiedzieć jakie produkty zawierają najwięcej cholesterolu, aby nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania.
Zawartość cholesterolu (mg) w 100 g produktu
  • Mózg barani gotowany – 2200
  • Nerki baranie- 610
  • Nerki wieprzowe -700
  • Nerki wołowe – 690
  • Serce wołowe i cielęce – 150
  • Wątroba cielęca- 370
  • Wątroba barania – 290
  • Wątroba wołowa – 270
  • Żółtko jaja (w jednym jajku ok. 300 mg) – 1790
  • Mózg cielęcy i barani – 3100
  • Mięso wieprzowe – 110
  • Masło śmietanowe – 220
  • Kurczaki – 160
  • Kurczęta surowe – 110
  • Indyki pieczone – 100
  • Bekon surowy – 57
  • Smalec – 92
  • Łój wołowy - 109