Bo od kaszy człowiek zdrów

Portret użytkownika Ela

       

           

….. tak gadała kiedyś moja babcia.

„ Dziś na obiad mamy kaszę” - taka informacja nie wiele osób cieszy, a przecież kasza to samo zdrowie, a poza tym można przyrządzić ją naprawdę znakomicie i na wiele sposobów np. z mięsem, zrazy z kaszy gryczanej i grzybów, pierogi z kaszą, kasza z warzywami, zupą, desery z kaszy itp.
Kasza jest doskonałym elementem zdrowego odżywiania. W Polsce najbardziej popularna jest kasza gryczana i jęczmienna. Obie są źródłem  cennych składników odżywczych i mineralnych.

Gryczana ma mnóstwo magnezu, potasu i cynku oraz białko o wysokiej wartości odżywczej (tzn. dostarcza organizmowi niezbędne aminokwasy). Kasza jęczmienna zawiera związki (β-glukany), które obniżają stężenie cholesterolu we krwi. Natomiast kasza jaglana, jako jedyna spośród zbóż nie zakwasza naszego organizmu.

Kasza produkowana jest z ziaren zbóż, które najpierw są oczyszczone pozbawione zewnętrznych osłonek nasiennych, a potem w zależności od rodzaju – polerowane, łamane, prażone, mielone. Im kasza mniej oczyszczona i rozdrobniona, tym bogatsza w składniki odżywcze.

Ze względu na zawartość cennych pierwiastków tj. wapń, cynk, krzem, magnez zalecana jest m.in. osobom chorym na serce, anemię, cukrzycę. Zawiera również sporo potasu, który obniża ciśnienie.
Po kaszę powinny również sięgnąć osoby mające problem z nadwagą – skrobia zawarta w kaszy rozkłada się powoli dając na długo uczucie sytości.

Jaką kaszę wybrać???

kasza gryczana – jest jedną z najzdrowszych kasz. Zawiera aminokwasy białkowe tj. lizyna, tryptofan, których nasz organizm sam nie produkuje. Ma również sporo kwasu foliowego, magnezu, cynku, manganu, potasu i fosforu.

Jaglna –  Eliksir młodości. Znana i ceniona była od wieków.Wytwarzana z nasion prosa. Dostarcz dużo białka, wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B oraz żelaza i miedzi, jest lekkostrawna, nie tuczy. Odkwasza organizm  i niszczy chorobotwórcze bakterie, dlatego zalecana jest przy przeziębieniach i różnych chorobach, poprawia krążenie, odchudza, zapobiega osteoporozie, zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych i zapobiega odkładaniu się w nich złogów cholesterolu.

Jęczmienna – pęczak, gruba, średnia, drobna, perłowa. Wszystkie odmiany są dobrym źródłem witaminy PP, która wpływa korzystnie na stan naszej skóry oraz obniża poziom złego cholesterolu, ma wysoką zawartość błonnika dzięki czemu zapobiega zaparciom.

Kukurydziana – zalecana jest osobom chorym na serce i alergikom, zawiera witaminę E

Kuskus – drobna kasza, jest lekkostrawna, jednak jest małowartościowa pod względem składników odżywczych

Krakowska – rozdrobniona i wypolerowana kasza gryczana, zwiera mniej składników odżywczych niż tradycyjna.

 Manna  – mało w niej błonnika, witamin i minerałów, za to sporo jodu. Jest lekkostrawna i dobra dla dzieci, zalecana również dla osób mających dolegliwości układu pokarmowego.           

        

Portret użytkownika Ela

Teoretycznie uznawany jest za

Teoretycznie uznawany jest za kaszę, a dokładniej to tradycyjny produkt spożywczy, który łączy w sobie cechy zarówno kaszy, jak i makaronu.

Portret użytkownika Gość

kuskus to nie kasza

kuskus to nie kasza