Portret użytkownika Ela

Pokarm dla kości


 

 
 W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną role odgrywa właściwie dobrany jadłospis. Musi zawierać produkty, które dostarczają składniki odżywcze decydujące o dobrym stanie kości. Do składników tych należą wapń, witamina D oraz K
Wapń to podstawowy budulec kości. Nadaje im twardość i wytrzymałość. Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka są produkty mleczne. Najwięcej tego pierwiastka zawierają: sery podpuszczkowe i topione, jednak wysoka zawartość tłuszczu znacząco ogranicza ich spożycie. Dużo mniej wapnia znajduje się w serach twarogowych, a podobne ilości zawierają mleko i napoje mleczne. Należy wspomnieć, że sery kozie zawierają najwięcej wapnia ze wszystkich wyrobów mlecznych.
 
Portret użytkownika Ela

Osteoporoza


 

Osteoporoza jest jednym z najczęstszych schorzeń u kobiet po menopauzie. Stwierdza się ją u co trzeciej osoby po menopauzie. Powoli zaczyna na nią chorować co trzeci 1 mężczyzna na 5 kobiet koło sześćdziesiątki, a po siedemdziesiątce jeden na dwie.
Odpowiednia dieta, styl życia i leki są bardzo ważne, ale podstawowym zadaniem chorego na osteoporozę jest niedopuszczenie do złamania .
Osteoporoza to jedna z młodszych chorób. Charakteryzuje się „ niską masą kostną” zaburzona mikrostrukturą kości i podatności na złamania.
Nasz szkielet zmienia się przez całe życie. Najważniejsze jest dzieciństwo i okres dojrzewania, gdy tworzy się aż 95% masy kostnej. Jeszcze przed zakończeniem dojrzewania kości zaczynają się wydłużać, ale aż do 3 roku życia stają się coraz gęstsze. I to jest szczytowy moment - potem tkanki kostnej zaczyna nam ubywać.
O osteoporozie mówimy, gdy proces niszczenia przeważa nad budową. Jeżeli w młodości zbudowaliśmy sobie mocy szkielet, jeśli się ujawni choroba, to w późniejszym wieku.
 
W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną podstawową rolę odgrywa wapń i witamina D
Portret użytkownika Ela

Wapń

Opublikowany w kategorii:

 

Wapń potrzebny jest wszystkim, bez względu na wiek i poziom kondycji. Jego obecność w odpowiednich ilościach zapobiega osteoporozie i zmianom artretycznym. Wapń uczestniczy w wielu różnych procesach fizjologicznych. Minerał ten między innymi łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego, bierze udział w regulacji nastroju i ciśnienia krwi. Wapń odgrywa duża rolę w krzepnięciu krwi, pobudzaniu i skurczu mięśni. W przeprowadzonych badaniach wykazano obniżenie ciśnienia u  mężczyzn, którzy przyjmowali wapń w ilości 1000 mg dziennie. Chcąc w pełni wykorzystać wapń, należy ograniczyć spożycie soli i dbać o pełne pokrycie zapotrzebowania na witaminę D. Bez wystarczającej ilości tej witaminy organizm nie przyswoi wapnia w pełni prawidłowo.Osoby w wieku powyżej 70 lat potrzebują dziennie 600 j.m witaminy D, a osoby, które nie osiągnęły tego wieku - 400 j.m.
Kontrolować ilość wapnia w diecie powinny osoby odchudzające się, kobiety w ciąży i karmiące piersią matki.
 
Niedobór wapnia wywołuje:
skurcze i drżenie mięśni
osteoporozę
skurcze przedmiesiączkowe (wg niektórych źródeł)
podwyższone ciśnienie krwi
 
Dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi od 800 do 1200 mg w zależności od stanu fizjologicznego, wieku i płci. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyń organizmowi wraz z dietą odpowiednią ilość wapnia dlatego zaleca się uzupełnienie wapnia w postaci suplementu diety.
 
 
 
Portret użytkownika Ela

Słodkie szczęście

Opublikowany w kategorii:

 

Co to jest tak właściwie czekolada?
Wg prawa UE czekolada to wyrób, który ma w sobie nie mniej niż 25% suchej masy kakaowej czyli miazgi kakaowej albo oddzielnie, proszku i tłuszczu kakaowego.
Wyróżniamy 4 rodzaje czekolad: gorzką, mleczną, białą i z dodatkami.
 
Gorzka składa się przynajmniej z 60% składników pochodzących z ziaren kakaowca. Gorzka czekolada ma średnio 480 kcal/100g.
 
Mleczna zawiera przynajmniej 25 % składników ziaren kakaowca, a do tego mleko, proszek mleczny
i wanilia. 100 g takiej czekolady a zawiera około 530 kcal
 
Biała czekolada nie zawiera kakao, jedynie tłuszcz z kakaowca, ma sporo cukru. W 100 g zawiera ok. 530 kcal.
 
Portret użytkownika Ela

Dieta dr Budwig

Opublikowany w kategorii:

 

 
Charakterystycznym elementem diety dr Budwig jest to, że w pierwszym jej etapie stosowania (od kilku tygodni do kilku miesięcy ) jedynym zalecanym źródłem tłuszczu jest olej lniany oraz ryby. Inne tłuszcze zwłaszcza zwierzęce są zakazane. Wszystko w celu wysycenia tkanek organizmu kwasami omega-3 , uzupełnienia ich niedoboru w diecie. Osobom przyjmującym duże ilości oleju lnianego 6-8 łyżek stołowych dziennie poleca się miksować olej z chudym twarogiem i spożywać w postaci pasty, by ułatwić wchłanianie oleju. Przyjmowanie dużych dawek oleju kontynuuje się do czasu poprawy zdrowia, nie dłużej jednak niż kilka miesięcy. Najszybciej obserwowane jest  zwykłe ustąpienie zaparć, zmniejszenie bolesności
i „skrzypienia” stawów.
Portret użytkownika Ela

Pokarmy, które chronią serce


Pokarmy bogate w antyoksydanty.

Spośród witamin A, C i E to witamina E najlepiej chroni serce, jest obecnie stosowana w kardiologii.

Obfitują w nią olej słonecznikowy i rzepakowy, kakao czy szpinak.

Portret użytkownika Ela

Jedzmy orzechy na zdrowie


 

 
Zdrowe, smaczne i nie tylko......
 
Orzechy są doskonałym źródłem białka oraz witaminy E, tiaminy, niacyny, ryboflawiny, magnezu, cynku, miedzi i selenu. Nasonadyni i slonecznika zawierają również potas i fosfor. Warto wiedzieć, że wszystkie nasiona i orzechy obfitują w błonnik. Ponadto orzechy zawieraja specyficzne białka bogate w argininę - aminokwas mający znaczenie w profilktce chorób serca. Arginina jest składnikiem enzymu wspomagającego  proces rozszerzenia  naczyń krwionośnych, w wyniku którego krew swobodniej  przepływa. Orzechy włoskie, migdały, orzechy laskowe to bogate źródło argininy.
Jednak pamiętajmy, że w spożyciu orzechów należy zachować umiar ponieważ sa bardzo kaloryczne.
Rozpoczynając każdy posiłek od zjedzenia kilku orzechów, powoduje szybsze uczucie sytości, w związku z czym mniej jemy.
Innym argumentem przemawiającym na korzyść orzechów jest ich działanie obniżające poziom cholesterolu LDL i podwyższający HDL. W badaniach stwierdzono korzystny wpływ na stan serca i tętnic
 
Portret użytkownika Ela

Koktajle owocowe


Czy wiecie, że koktajle owocowe to świetny dodatek śniadaniowy, szybki i łatwy do przygotowania.
Wkładamy do Blendera banan, wlewamy sok pomarańczowy i dodajemy jakikolwiek inny owoc w zależności co lubimy, mogą to być truskawki, morele, brzoskwinie, nektarynki, kiwi. Całość miksujemy. I w ten oto prosty sposób otrzymujemy niskokaloryczny, pożywny napój bogaty w witaminę C, potas, karotenoidy. Możemy także zamiast soku wlać kefir czy jogurt. Zapewni to nam dodatkowo porcję wapnia.
 
Portret użytkownika Ela

„Bez śniadania ani rusz”

Opublikowany w kategorii:

Mówi się, że pierwsze śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. 

Jest w tym dużo prawdy, ale ważne jest również to jak będzie wyglądało to nasze śniadanie. Czy będzie pożywne i czy będzie zawierało wartości odżywcze dając nam energię na początek dnia.
Często nie mamy czasu zjeść odpowiedniego śniadania, zazwyczaj robimy to w biegu lub w ogóle, wybieramy zazwyczaj coś szybkiego np. płatki czekoladowe, kuleczki oblepione miodem i orzeszkami.
Takie płatki to mnóstwo chemicznych związków, tj. akrylamid, który nie służy naszemu sercu. Poza tym płatki czekoladowe czy jakieś inne w postaci ciasteczek dostarczają nam mnóstwo kalorii. Także uważajmy na haczyki reklamowe typu płatki fit, fitella, smukła sylwetka itp.
Uważajmy n płatki wzbogacone wapniem. Co z tego, że zawierają wapń, jak i tak wapń najlepiej się wchłania  z mleka i jego przetworów.
 
 
Portret użytkownika Ela

Nie dolewaj oleju do ognia

Opublikowany w kategorii:

 
 
Największy błąd jaki popełniamy w kuchni, to smażenie wielokrotne na tym samym oleju.
 
Wszyscy wiemy, że smażenie nie jest zdrowe, ale skoro już smażymy, to wybierajmy dobry olej do smażenia.
Jeżeli w kilku smażeniach wykorzystujemy ten sam olej, to fundujemy sobie i swoim najbliższym związki, które nam szkodzą, izomery trans, rakotwórczych benzopirenów i akrylomidu.
 
Subskrybuje zawartość