Portret użytkownika Ela

Znaczenie witamin

Opublikowany w kategorii:

Czy wiesz, że witaminy są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu?

Witaminy, chociaż potrzebujemy ich w bardzo niewielkich ilościach są nie mniej ważne niż białka i węglowodany. Odpowiadają one za prawidłowy przebieg wszystkich procesów w organizmie. Witaminy są potrzebne do zachowania równowagi hormonalnej, produkcji energii, stymulacji układu odpornościowego, ochrony naczyń krwionośnych i skóry. Ich obecność jest ważna nie tylko do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego, ale właściwie każdego narządu i układu.
Witaminy A, C i E  mają właściwości przeciwutleniające: zwalniają procesy starzenia i chronią nas przed nowotworami, chorobami  układu krążenia. Witaminy B i C nie tylko wzmacniają naszą odporność ale również wpływają na metabolizm, wygląd skóry, włosów, paznokci, ważne są do pobudzenia naszej energii zarówno umysłowej jak i fizycznej.
 
Portret użytkownika Ela

Odchudzajmy się zdrowo

Opublikowany w kategorii:

Święta, święta i po świętach.

Święta nam szybko minęły, niestety niektórym z nas przytyło się trochę tu i ówdzie. A więc czas aby zrzucić te niepotrzebne kilogramy.
 
Od czego zaczniemy?
 
Hmmm, może najpierw od prawidłowej diety. Przez tych parę dni  kosztowania różnych ciast i słodkości, różnych dań nasz organizm zdążył się przyzwyczaić do podjadania, dlatego warto ustalić sobie 3 posiłki: śniadanie, obiad, kolację a między posiłkami włączyć warzywa, owoce, owocowe koktajle oraz starać się wyeliminować słodycze, można je zastąpić np. bakaliami tylko rozsądnie.
 
Portret użytkownika Ela

Cholesterol pod kontrolą

Opublikowany w kategorii:

 

Ilość i rodzaj spożywanych tłuszczów ma ogromne znaczenie z punktu widzenia profilaktyki i leczenia metabolicznych chorób układu krążenia oraz zapobiegania nowotworom. Tłuszcze pożywienia mają wpływ na zawartość cholesterolu w surowicy krwi.
 
Tłuszcze zwierzęce zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych nasyconych. Należy wiedzieć, że istnieje ścisły związek między spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, węglowodanów rafinowanych a występowaniem choroby niedokrwiennej serca.
 
Odkładanie sie złogów cholesterolu doprowadza do zwężenia tętnic wieńcowych, które nie dostarczają do serca odpowiedniej ilości krwi i tlenu. Niedobór utlenowanej krwi wywołuje  ból w klatce piersiowej. Jeśli w tętnicy powstanie zakrzep i dojdzie do zablokowania przepływu krwi może spowodować to  zawal serca.
Mimo, że cholesterol wydaje się być szkodliwy dla naszego organizmu, to jednak pełni  on w naszym organizmie bardzo wiele ważnych funkcji. Jest prekursorem wielu składników sterydowych, kwasów żółciowych, hormonów sterydowych kory nadnerczy i hormonów gruczołów  płciowych oraz witaminy D3.
 
 
Portret użytkownika Ela

Dieta w leczeniu nowotworów

Opublikowany w kategorii:

 

W diecie tej ograniczamy, lub eliminujemy spożycie soli.

Eliminujemy alkohol, gdyż zwiększa ryzyko raka wątroby, trzustki, języka, krtani, przełyku

Czynnikiem kancerogennym może również być cukier i słodycze, ponieważ zwiększają fermentację  beztlenową w jelitach. Ponadto cukier niszczy witaminę B

Unikamy azotanów i azotynów. Dobrze jest pozyskiwać warzywa i owoce ze znanego pochodzenia. Azotyny i azotany używane są do konserwacji serów i wędlin.

 

Portret użytkownika Ela

Witamina C


 

 
Witamina C słynie z zapobiegania przeziębieniom,  a ponieważ organizm nie potrafi sam jej wytwarzać, należy pamiętać o włączaniu do jadłospisu produktów, które są jej źródłem
 
Witamina C inaczej kwas askorbinowy, pełni ważną rolę w systemie odpornościowym i znana jest ze swych przeciwutleniających, leczniczych właściwości.
Witamina C pełni wiele funkcji, m.in. zapobiega uszkodzeniom komórek, wspomaga reakcje enzymatyczne i ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych w mózgu. Jest ona niezbędna do produkcji kolagenu.
 
Portret użytkownika Ela

Jak rozszerzać dietę niemowlaka

Opublikowany w kategorii:

Dziecko rośnie jak na drożdżach i gdy ma pół roku mleko mamy przestaje mu wystarczać, malec potrzebuje coraz więcej kalorii i składników odżywczych. Poza tym należy również wiedzieć, że jeśli wpore nie przyzwyczai się do nowych smaków, może później urządzać sceny  nad talerzem.

Jednak wzbogacanie menu w zbyt szybkim tempie także nie służy niemowlętom. Ich układ pokarmowy jest jeszcze bardzo delikatny, dlatego nie moożemy dziecku podać schabowego, bigosu, czy innej obciążającej układ pokarmowy potrawy.

Jeśli karmisz piersią, do szóstego miesiąca wystarczy dziecku mleko. Z jednym wyjątkiem już w piątym miesiącu życia należy wprowadzać gluten (2-3 g zbożowego kleiku z glutenem albo kaszki manny na 100ml przecieru jarzynowego lub wody czy mleka z piersi).

 

Portret użytkownika Ela

Zdrowe desery

Opublikowany w kategorii:

 

Słodkości cieszą się sławą jako tłuczące i niezdrowe, ale deser deserowi nie równy.
 
Niektóre pyszności, nie tylko nie szkodzą zdrowiu i figurze, ale działają jak lekarstwo zapobiegające  chorobie wieńcowej  i strzegące przed zawałem. Co więcej, substancje, które zawarte są w nich podnoszą odporność i dodaja energii.
 
Portret użytkownika Ela

Profilaktyka i leczenie osteoporozy


 

Aktywność fizyczna jest jedyny z filarów w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
Dlaczego ćwiczenia tak dobrze działają na układ kostny?
Dzieje się tak, ponieważ obciążenie mechaniczne kośćca zwiększa aktywność komórek tworzących kości. Jest to widoczne głównie u dzieci i młodzieży, ale obciążanie kości poprzez aktywność fizyczną stymuluje jego odbudowę w każdym wieku. Z ruchu jest więcej pożytków-jeśli jesteśmy sprawni, łatwiej unikniemy upadków, gimnastykując się poprawiamy też krążenie i ogólny stan zdrowia.
Systematyczny wysiłek przynosi lepsze efekty niż np. weekendowe zrywy. Takie ćwiczenia są też bezpieczniejsze jeśli odpowiednio je dawkujemy. Każdy ruch jest dobry nawet spacer, który można zalecić starszym i niepełnosprawnym osobom. Aby przyniósł oczekiwany efekt powinniśmy spacerować około godziny dziennie. Doskonałym i bardzo przyjemnym ćwiczeniem pomocnym w profilaktyce osteoporozy są prace ogrodowe, czy jazda na rowerze, taniec towarzyski, tai-chi.
 
Portret użytkownika Ela

Pokarm dla kości


 

 
 W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną role odgrywa właściwie dobrany jadłospis. Musi zawierać produkty, które dostarczają składniki odżywcze decydujące o dobrym stanie kości. Do składników tych należą wapń, witamina D oraz K
Wapń to podstawowy budulec kości. Nadaje im twardość i wytrzymałość. Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka są produkty mleczne. Najwięcej tego pierwiastka zawierają: sery podpuszczkowe i topione, jednak wysoka zawartość tłuszczu znacząco ogranicza ich spożycie. Dużo mniej wapnia znajduje się w serach twarogowych, a podobne ilości zawierają mleko i napoje mleczne. Należy wspomnieć, że sery kozie zawierają najwięcej wapnia ze wszystkich wyrobów mlecznych.
 
Portret użytkownika Ela

Osteoporoza

Opublikowany w kategorii:

 

Osteoporoza jest jednym z najczęstszych schorzeń u kobiet po menopauzie. Stwierdza się ją u co trzeciej osoby po menopauzie. Powoli zaczyna na nią chorować co trzeci 1 mężczyzna na 5 kobiet koło sześćdziesiątki, a po siedemdziesiątce jeden na dwie.
Odpowiednia dieta, styl życia i leki są bardzo ważne, ale podstawowym zadaniem chorego na osteoporozę jest niedopuszczenie do złamania .
Osteoporoza to jedna z młodszych chorób. Charakteryzuje się „ niską masą kostną” zaburzona mikrostrukturą kości i podatności na złamania.
Nasz szkielet zmienia się przez całe życie. Najważniejsze jest dzieciństwo i okres dojrzewania, gdy tworzy się aż 95% masy kostnej. Jeszcze przed zakończeniem dojrzewania kości zaczynają się wydłużać, ale aż do 3 roku życia stają się coraz gęstsze. I to jest szczytowy moment - potem tkanki kostnej zaczyna nam ubywać.
O osteoporozie mówimy, gdy proces niszczenia przeważa nad budową. Jeżeli w młodości zbudowaliśmy sobie mocy szkielet, jeśli się ujawni choroba, to w późniejszym wieku.
 
W profilaktyce i leczeniu osteoporozy ważną podstawową rolę odgrywa wapń i witamina D
Subskrybuje zawartość