Portret użytkownika Ela

Witamina K

Opublikowany w kategorii:

 Witamina ta jest niezbędna do prawidłowego krzepnięcia krwi. Zmniejsza krwotoki  i zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi.

występuje w zielonych częściach roślin warzywnych, żółtkach jaj , jogurcie, oleju sojowym i tranie. Jest również syntetyzowana przez florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym człowieka.

Zaleca się dzienną dawkę dla dorosłych w ilości 65-85uq i należy ją zwiększyć przy uporczywych krwawieniach. Dla dzieci i młodzieży norma zalecana wynosi 1 uq/kg m.c.

U niemowląt i dzieci w pierwszych dniach życia i wcześniaków witamina K nie jest syntetyzowana, gdyż ich przewód pokarmowy nie ma jeszcze bakterii ją wytwarzających i wszystkim niemowlętom zaleca się podawanie profilaktycznie  tej witaminy w dawce 10 uq/24 h.

Portret użytkownika Ela

Jak zatrzymać miażdżycę


Najpierw wyjaśnijmy sobie co to właściwie jest ta miażdżyca.

Miażdżyca jest schorzeniem rozwijającym się skrycie, a objawy świadczące o nasileniu choroby ujawniają się niespodziewanie zawałem serca.

Miażdżyca to przewlekła choroba dużych i średnich tętnic. Na zewnętrznej powierzchni ścian tętnic powstają blaszki miażdżycowe zbudowane z cholesterolu i odkładającego się w nim wapnia. Ściany stają się grube i sztywne. W końcu światło tętnicy ulega zwężeniu lub zamknięciu. Jeżeli blaszka pęknie lub powstanie w niej szczelina, wewnątrz tętnicy może utworzyć się skrzeplina, która może się oderwać prowadząc do udaru mózgu lub zakrzepicy  tętnic wieńcowych.

U wszystkich ludzi starszych i w średnim wieku można znaleźć ogniska miażdżycowe, ale nie powodują one żadnych dolegliwości, do momentu, gdy zwężenie tętnicy  nie utrudnia przepływu krwi.

 

Portret użytkownika Ela

Witamina E (tokoferol)

Opublikowany w kategorii:

Dlaczego warto pamiętać o witaminie E?

Działanie witaminy E polega głównie na jej właściwościach antyoksydacyjnych. Witamina ta chroni ustrój przed nagromadzeniem się nadtlenków lipidowych i wolnych rodników, zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych, zwiększa odporność krwinek czerwonych na hemolizę. Dzięki tym właściwościom chroni ustrój przed powstawaniem chorób degeneracyjnych.

Niedobór lub brak witaminy E uniemożliwia jej ochronne działanie przed nowotworami.

W miarę starzenia się dochodzi na narastania chorób degeneracyjnych, szczególnie miażdżycy i nowotworów. Zmniejsza się odporność na różne choroby. Dlatego w pożywieniu ludzi starszych powinno zwiększać się zawartość tokoferoli , a zwłaszcza witaminy E.

Stany niedoboru witaminy E mogą występować u wcześniaków, ponieważ witamina E przechodzi przez łożysko do płodu w ostatnim trymestrze ciąży.

Portret użytkownika Ela

Witamina A (retinol)

Opublikowany w kategorii:

 Witamina A jest niezbędna do prawidłowych procesów wzrostowych i pełni istotną rolę w rozwoju i różnicowaniu komórek organizmu lubi oraz zwierząt. 

Bierze ona udział w wielu reakcjach pośredniej przemiany materii. Pełni ważną rolę w procesie widzenia, uczestniczy również w procesach biochemicznych, które zachodzą w siatkówce oka.

U dzieci niedobór tej witaminy objawia się przede wszystkim zahamowaniem wzrostu, co jest następstwem zmian w metabolizmie białek.

Witamina A, jak i beta karoten pełnią istotną rolę w ochronie ustroju przed szkodliwym działaniem wolnych rodników

Portret użytkownika Ela

Jadłospis dla ciężarnych

Opublikowany w kategorii:

 Przykładowa dieta w ciąży w  I trymestrze

I Śniadanie

Płatki na mleku

Płatki owsiane (2 łyżki)

Mleko (1 szklanka)

Kanapka

Chleb z ziarnami słonecznika

Cienko posmarowany tłuszczem (1 kromka)

Szynka z indyka (2 plasterki)

Sałatka (kilka listków)

Pomarańcza ( ½ średniej)

Herbata z cytryną (1 szklanka)

Portret użytkownika Ela

Cukrzyca typu 2


Cukrzyca należy do chorób metabolicznych. Polega na tym, że trzustka nie wytwarza insuliny, albo insulina nie działa, tak jak powinna. Charakteryzuje się hiperglikemią.

Przewlekła hiperglikemia wiąże się z uszkodzeniem i zaburzeniami czynnościowymi oraz niewydolnością różnych narządów, tj. narząd wzroku, nerek, układu moczowego, serca, naczyń krwionośnych.

Jak rozpoznajemy cukrzycę?

Na podstawie badań glikemii na czczo (cukier na czczo) w osoczu krwi żylnej, która wynosi 7 mmol/litr, co odpowiada 126 mg%

Prawidłowa glikemia na czczo poniżej 100 mg/dl (5,6 mmol/l).

Nieprawidłowa glikemia na czczo 100-125 mg/dl (5,6-6,9 mmol/l)

W cukrzycy typu 2 komórki beta trzustki wytwarzają insulinę, ale w niedostatecznej ilości, aby stężenie glukozy we krwi mogło być utrzymane na odpowiednim poziomie.

Ten rodzaj cukrzycy występuje najczęściej u osób po 45 roku życia.

Portret użytkownika Ela

Jak prawidłowo się odchudzać


 Z własnego i innych doświadczenia wiem, że krótkotrwałe diety nie przynoszą rezultatów. Owszem są skuteczne do czasu kiedy je stosujemy, natomiast kiedy wrócimy do normalnego jedzenia zaczynamy znowu tyć.

Odpowiednia dieta powinna być tak skomponowana aby po jej zakończeniu można było zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe. Dlatego po osiągnięciu określonej wagi warto przyzwyczaić się do zdrowych nawyków żywieniowych, ograniczyć lub nawet wykluczyć z diety pewne produkty, które mogą okazać się niekorzystne dla nas. Mam tu na myśli Fast foody, chipsy, słodycze, napoje gazowane, produkty wysoko przetworzone, róże wypieki cukiernicze, tłuste szynki, salcesony, konserwy, produkty o wysokiej zawartości tłuszczu zwierzęcego.

Oczywiście nikt nie jest święty dlatego od czasu do czasu możemy sobie pozwolić na coś niezdrowego, ale pamiętajmy, że jeżeli często spożywamy takie niezdrowe produkty to odbije się to nie tylko na naszej wadze ale również i zdrowiu.

Pamiętaj, że najbezpieczniej jest chudnąć 0,5 kg tygodniowo.

Portret użytkownika Ela

Zalecenia dla osób pragnących być szczupłymi

Opublikowany w kategorii:

Jeżeli czytasz ten artykuł to najprawdopodobniej, chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów lub masz dość stosowania różnych diet, które w efekcie i tak są nie skuteczne.

Często w czasopismach znajdujemy diety „cud”, które tak naprawdę nie mają naukowego uzasadnienia.

Są to diety jednostronne: wysokobiałkowe, wysokotłuszczowe, które powodują spadek masy ciała głównie na skutek odwodnienia i nie można je stosować na dłuższy okres czasu, ponieważ mogą prowadzić do wielu zaburzeń np. mogą powodować objawy zatrucia ketonowego.

Portret użytkownika Ela

W jaki sposób otyłość szkodzi zdrowiu.


Może najpierw wyjaśnijmy sobie co to właściwie jest otyłość.

 O otyłości mówimy, gdy zwiększenie masy ciała wynosi  120%, czyli 20%powyżej należnej masy ciała.

Otyłość to choroba ogólnoustrojowa, która w 95%wynika z nadmiaru spożywanej energii z pożywienia. Jeżeli spożywamy nadmiar kalorii, których nie jesteśmy w stanie „spalić”, to taka energia niewydatkowana przez nasz organizm odkłada się w postaci w postaci tkanki tłuszczowej.

Badania epidemiologiczne wykazują, że problem otyłości w znacznym stopniu zaczyna narastać.

 Skąd mamy wiedzieć, że mamy problem z naszą wagą? Czy pospolite popuszczanie paska w spodniach możemy traktować jako wykadnik przybieranych kilogramów?

 

Portret użytkownika Ela

Żywienie a zdrowie

Opublikowany w kategorii:

Zasady prawidłowego żywienia są w rzeczywistości proste. Najważniejsze to spożywanie urozmaiconych posiłków, składających się z różnorodnych produktów w odpowiednich ilościach i proporcjach.

Obecne problemy żywieniowe wynikają głównie z powodu nadmiernej ilości w diecie tłuszczów zwierzęcych zawierających nasycone kwasy tłuszczowe oraz produktów zawierających cukry proste.

Specjalne diety dla odchudzających na dłuższa metę nie zdają egzaminu, korzystniej jest wprowadzić kilka małych, ale istotnych zmian  w sposobie odżywiania.

Sposób odżywiania ma istotny wpływ na zdrowie, a nawet profilaktykę choroby wieńcowej i zawałów serca, zatorów mózgu, niektórych rodzajów nowotworów. Warto postarać się aby żywienie było prawidłowe.

 Nasze nawyki żywieniowe mogą oddziaływać na nasze zdrowie szkodliwie.

Już nawet badania naukowe potwierdzają istotny związek między schorzeniami, a jedzeniem konkretnych produktów i składników pokarmowych.

 

Subskrybuje zawartość