Portret użytkownika Ela

Jak kupować warzywa i owoce

Opublikowany w kategorii:

Jak zminimalizować straty składników odżywczych
 
Chcąc ograniczyć straty witamin i minerałów podczas wstępnego przygotowania warzyw korzeniowych:
  • Dokładnie myjemy je przed obraniem
Obieramy bardzo cienko, pamiętając, że tuż pod skórką jest najwięcej witamin i innych składników odżywczych (o ile warzywa pochodzą z własnych grządek bądź z upraw ekologicznych)
  • Po obraniu płuczmy szybko i krótko.
  • Nie przetrzymujmy zbyt długo w wodzie, a jeśli to konieczne, wodę w której się moczyy, wykorzystajmy do ich ugotowania
  • Rozdrobnionych warzyw nie płuczmy i nie przechowujmy, wkładajmy je bezpośrednio do potrawy, którą gotujemy.
 
Portret użytkownika Ela

Błędy w odżywianiu

Opublikowany w kategorii:

Cztery najczęstsze błędy w odżywianiu
 
 
Jakie błędy popełniamy najczęściej w odżywianiu?
 
Monotonne diety
Aby schudnąć jadasz przez cały dzień tylko chude produkty nabiałowe (twaróg, jogurt itp.)
Nie zwracasz uwagi na porcje… Waga stoi w miejscu! Dlaczego? Nawet niskokaloryczne produkty jedzone w nadmiarze szkodzą utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Lepiej więc spożywaj posiłki lekkie z warzywami. No i nie przejadaj się
 
Portret użytkownika Ela

Chlorella

Opublikowany w kategorii:

 
Chlorella jest kolejną dobrze znaną algą o wysokiej wartości odżywczej porównywalnej ze spiruliną, choć zawiera trochę mniej białka, odrobinę beta-karotenu i ponad dwa razy więcej kwasu nukleinowego i chlorofilu. Cechą ścian komórkowych chlorelli jest to, że wiążą metale ciężkie i pestycydy oraz czynniki rakotwórcze typu PCBs jak również w bezpieczny sposób usuwają je z organizmu. Ściany komórkowe chlorelli zawierają pewną podstrukturę, która zawiera złożone polisacharydy, które pobudzają produkcje interferonu i innych przeciwnowotworowych i stymulujących odporność substancji. Wielu ludzi spożywa chlorellę dla szczególnego składnika odżywczego tzw. „czynnik wzrostu chlorelli” związany ze specyficzną naturą zawartego w chlorelli kwasu nukleinowego. Kwas nukleinowy w ludzkim ciele (RNA/DNA) jest odpowiedzialny za kierowanie odnową, wzrostem i naprawą komórek. . A jak wiadomo, im zdrowsze są nasze komórki, tym dłużej czujemy się młodo i w pełni sił, mamy lepszą pamięć i odpowiednio pracujący układ odpornościowy.
 
Portret użytkownika Ela

Mikroalgi


 
Niektóre algi, szczególnie mikroalga, spirulina, chlorella oraz sinica, zawierają więcej chlorofilu niż jakiekolwiek inne pożywienie, a ilość, ta może się podwoić w zależności od warunków w jakich roślina się rozwija. Mikroalgi mają unikalne właściwości odżywcze. Suszona postać mikroalg jest najpopularniejsza na rynku  i oprócz wysokiej zawartości chlorofilu, jest najbogatszym źródłem białka z pośród wszystkich pokarmów roślinnych i zwierzęcych, beta-karotenu oraz kwasów nukleinowych. Obfitość kwasów nukleinowych  DNA i RNA wspomaga odnowę komórek i opóźnia procesy starzenia. Jednakże zbyt duże ilości tego kwasu są szkodliwe, gdyż przyczyniają się do wzrostu poziomu kwasu moczowego w organizmie. Z kolei kwas moczowy wypłukuje wapń oraz jest przyczyną kamieni nerkowych czy podagry. Tego rodzaju problemy wynikające ze stosowania mikroalg zasadniczo nie występują, ponieważ ich standardowe dawki zawierają bezpieczne ilości kwasów.
 
Portret użytkownika Ela

Pomelo


 

Pomelo wyróżnia się spośród owoców cytrusowych nie tylko rozmiarem, lecz również bogactwem witamin i innych składników odżywczych, zwłaszcza witaminy C, której ma więcej niż grejpfrut i cytryna.

Wartości odżywcze momelo w 100g białego miąższu.

  • Wartość energetyczna 38 kcal
  • Białko – 0,77g
  • Tłuszcz- 0,05g
  • Węglowodany – 9,62g
  • Błonnik – 1,0g
  • Woda - 89%

Minerały i witaminy

  • Wapń – 4mg
  • Fosfor – 17 mg
  • Potas – 216 mg
  • Sód – 1 mg
  • Cynk – 0,08mg
  • Żelazo- 0,12 mg
  • Magnez – 6 mg
  • Witamina C- 61mg
  • Ryboflawina – 0,027mg
  • Niacyna – 0,220 mg
  • Tiamina – 0,034
  • Witamina B6 – 0,036 mg
  • Witamina A – 8IU
  •  
Portret użytkownika Ela

Cynk - potęga zdrowa


Na podstawie licznych badań stwierdzono, że cynk jest potrzebny do formowania się kości. Dorośli, a nie tylko dzieci, wciąż odbudowują swój kościec podczas procesów związanych z przemianą materii. Rzeszotowienie kości jest przecież związane z niedoborami różnych składników mineralnych: wapnia, magnezu, fosforu, krzemu. Okazuje się, że także cynk jest kościom potrzebny, a w prost niezbędny we wczesnym okresie rozwoju i wzrostu.

Niedobór cynku u dzieci.

Słaby, apetyt, słaby wzrost, a do tego chęć zjadania lub lizania pewnych przedmiotów – mogą wskazywać na niedobory cynku u dzieci, a także i tych, które są na pozór dobrze odżywiane i zupełnie zdrowe. Stwierdzono to po badaniach nad zawartością cynku we włosach dzieci i niemowląt. Dziewczynka mająca zaledwie 18 miesięcy, zdradzała dziwne zainteresowanie metalowymi przedmiotami, np. obgryzała stalowy pasek, podtrzymujący róg dywanu, a także żuła swoje włosy. Mimo tzw. Zdrowego odżywiania miała słaby apetyt i bardzo powoli rosła. Gdy zaczęto jej podawać cynk, wszystkie te apetyty i objawy niedorozwoju zaczęły znikać po 3 dniach. Badania zawartości cynku we włosach wykazywały bardzo niski jego poziom. Cynk i witamina C zostały nazwane cudownym środkiem przeciwko katarom i wielu zakażeniom wirusowym.

 

Portret użytkownika Ela

Zdrowa mikroflora


Normalizacji flory jelitowej, która z powodu bakterii gnilnych nie może prawidłowo spełniać swoich funkcji, służą produkty z kwaszonego mleka. Kwas mlekowy sam z siebie nie tylko stymuluje wydzielanie gruczołów żołądka i jelit, ale zaopatruje organizm w enzymy, mikroelementy i witaminy. Zdrowa mikroflora jelit  - to bakterie rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium, które  przeważają w jelitach przy spożywaniu kwaszonych produktów mlecznych. Do przygotowania produktów z kwaszonego mleka i jogurtu najlepiej wykorzystywać mleko niesterylizowane i niepasteryzowane, a naturalne, które kwaśnieje po 1-2 dniach. Zmieszać je z dowolnymi owocami jagodowymi.

 

Portret użytkownika Ela

Tajemnica bursztynu

Opublikowany w kategorii:

 

Jak wynika ze starych zapisów z bursztynu sporządzano lekarstwa, które skutecznie leczyły choroby. Egipcjanie nazywali go "kamieniem życia i  zdrowia”, a piękne Rzymianki uważały, że kontakt z bursztynem zapewni im młody wygląd.

Dziś wiemy, że bursztyn emanuje ujemne jony, które dobroczynnie oddziałują na ustrój ludzki. W prawdzie „medycyna oficjalna”, opierając się na chemicznej analizie jantara, która poza węglem, wodorem, tlenem, terpenami i żywicą nie znalazła niczego nadzwyczajnego, odrzuca go jako lek, Trzeba jednak pamiętać, że żadna analiza w żadnym związku chemicznym nie potrafi wykryć absolutnie  wszystkiego co dany związek w sobie kryje nieuchwytnego.

 

Portret użytkownika Ela

Woda - źródło życia

Opublikowany w kategorii:

Wodo… nie jesteś konieczne do życia, jesteś samym życiem. Jesteś najważniejszym i najwrażliwszym bogactwem, jakie istnieje na świecie.”
Entoine de Saint-Exupery
 
 
Woda jest kluczem dla wszystkich funkcji organizmu. Nie tylko podtrzymuje nasze życie, ale również poprawia: zdrowie, wygląd, sprawność.
 
Z pewnością słyszeliście, jak starsi ludzie mówią, że nie chce się im pić. Czy można to uznać, za normalny stan organizmu? Rozumie się, że nie! Po prostu w takim organizmie powstało już sporo problemów z powodu niewystarczającej ilości wody w komórkach.
 
Naukowcy zawsze podkreślają, że energię do organizmu dostarcza pokarm w wyniku tworzenia kwasu  ATP, przy czym wody w ogóle nie brano tutaj pod uwagę. W rzeczywistości woda właśnie tutaj wytwarza energię, zmuszając do pracy jonowo-białkowe „pompy” błon komórkowych, jak w turbinach elektrowni, sprzyjając przepychaniu do komórki substancji odżywczych i sodu, a także usuwając z niej potas i produkty metabolizmu.
W organizmie nasyconym wodą  krew zawiera zazwyczaj 94% wody, a idealna zawartość wody wewnątrz komórki powinna znajdować się w przedziale 75%. Dzięki tej różnicy powstaje ciśnienie osmotyczne , pozwalające wodzie przenikać do komórek.
Woda wprawia w ruch „pompy” sodowo-potasowe, wypracowując tym samym niezbędna do normalnej pracy komórek energię. Jeśli  równowaga kwasowo-zasadowa wynosi 7,4 wtedy wiemy, ze nasz organizm funkcjonuje prawidłowo.
Ilość widy w organizmie powinna wynosić około 2/3 masy ciała. Udowodniono, że np. w podeszłym wieku utrata wody może sięgać 3-6 litrów. Woda to nie tylko płyn ale również środowisko dla komórek, dlatego jeśli jej utrata w organizmie jest duża, to komórka nie może spełniać swoich funkcji.
 
Portret użytkownika Ela

Orzechy

Opublikowany w kategorii:

Czy wiecie, że... orzechy zawierają znaczne ilości melatoniny, hormonu, który chroni komórki przed uszkodzeniem oksydacyjnym i wspomaga prawidłowy sen?
 
Dlaczego warto jeść orzechy laskowe?
 
Subskrybuje zawartość